Vintage horloges van de Rikketik

Ieder zijn ding en dat is te prijzen. Ik vind het juist leuk om ondanks de fakes, frankenwatches en andere valkuilen, toch de goede exemplaren eruit te zoeken.
Neemt niet weg dat ik ook een aantal “goedkopere” heb. Gewoon omdat ik ze mooi vind.

Melvin,

Jij weet er ook heel erg veel over horloges. Wat dat betreft ben ik maar een beginner. Wie weet als ik een paar jaar meer ervaring heb.

Dat valt reuze mee hoor. Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn eerste vintage kocht bij onze Vouwfietser. Dat is nog geen 2 jaar geleden.
Ik heb wel ontzettend veel gelezen (nog steeds) en overal kennis proberen op te doen. Als je weet waar je informatie vandaan moet halen en niet bang ben om ook vragen te stellen en hulp te zoeken, kom je al een heel eind.

De cijfers van de surtec en de judex doen me denken aan de jaren 20, aan het Tuschinski. Heel erg mooi. Zijn er op internet nog vergelijkbare horloges te koop?

Groetjes

tjeerd Schreef:

Slechter wordende ogen? Ik lees een scherp oog
voor visueel aantrekkelijke, zeer charmante
horloges. Zou ze zo allemaal dragen, met de
voorlaatste als uitschieter. Ook leuk een horloge
met van nederlandse oorsprong.

Dank je voor het compliment.
Maar het valt echt tegen hoor die ogen. Opa heeft wel een goede leesbril en ook een loepje bij zich als ie op jacht gaat. Daarmee lukt het aardig. Thuis, met het uit elkaar halen en eventueel kleine reparaties uitvoeren, zoals bandjes er af en er weer aan en uurwerkjes uit de kast, waarbij er toch wel eens een héle kleine schroefjes los en vast gedraaid moeten worden, valt het niet mee.
Een juweliers oogloupe van x 3 helpt wel.

tjeerd Schreef:

De cijfers van de surtec en de judex doen me
denken aan de jaren 20, aan het Tuschinski. Heel
erg mooi. Zijn er op internet nog vergelijkbare
horloges te koop?

Groetjes

Ja mooi he, die jugendstil en art deco vormgeving, daar val ik ook heel erg op.

Op e-bay kom je af en toe wel eens iets dergelijks tegen, maar vaak toch wel voor veel hogere prijzen. Ik zie bijvoorbeeld vaak Amerikaanse Elgin, USA Bulova’s en Gruens in die stijl voorbijkomen, maar daar vragen ze dan vaak ook erg veel geld voor. Of er wordt uiteindelijk heel hoog geboden, dus de belangstelling/vraag is kennelijk groot. Ik volg sommige aanbiedingen vaak wel, zonder zelf te bieden of te kopen, alleen om te zien voor welke prijs zo’n klokje dan uiteindelijk weg gaat. En die prijs is dan vaak zo hoog dat ik blij ben dat ik niet de moeite heb genomen om te bieden en dus niet de zenuwen heb gehad van het overboden worden, of de ergernis van in de laatste seconde het ding toch naar een ander te zien gaan voor 50 cent meer. Soms doe ik het echter gewoon weer wel, maar niet vaak en de tevredenheid is dan wel extra groot als ik goed gescoord blijk te hebben. It’s all in the game!

Het risico van het kopen van dergelijke vintage klokjes op internet is toch ook dat, los van de vaak te hoge prijs, je nooit zeker weet wat je uiteindelijk in handen krijgt. Zeker bij verkopers van ver weg zit je dan ook nog eens met hoge verzendkosten (Amerikanen maken het vaak erg bont met verzendkosten van + $25,-- voor een pakje wat als brief verzonden kan worden voor $3,–). Het risico op verlies blijft namelijk even groot, ook al betaal je $25,-- verzendkosten of meer. Je krijgt vaak niks terug als je pakje kwijtraakt en sowieso die hoge verzendkosten niet. Verder is mijn ervaring dat de kwaliteit van dit soort oudjes op e-Bay vaak heel beroerd is, de paar goede verkopers niet te na gesproken.

Soms worden er op e-Bay vanuit Nederland en zelfs op Marktplaats wel eens aardige betaalbare oudjes aangeboden, ik heb tenminste al een aantal keer daarmee wel leuk gescoord, maar ook missers gekocht. Het gaat dan ook wel weer over zulke kleine bedragen dat ik daar bij de verkoper niet moeilijk over ga doen. Eigen schuld dikke bult, moet je maar niet on-line kopen… verder is het leven en laten leven.

Om dan nog even terug te komen op de Rikketik: daar is het dus juist de lol dat je ze zelf uit die ouwe schoenendoos moet opgraven en dan heb je het ding ook echt in handen, je kunt dan ter plekke beoordelen of je het wil hebben of niet, met als belangrijkste argumenten: ziet het er nog een beetje uit? Loopt ie of loopt ie niet? Is het restaurabel? enz. Plus dat je ook nog eens kan onderhandelen over de prijs. On-line is dat vrijwel uitgesloten, e-bay e.d. is nog lastiger omdat al gauw bij het bieden de prijs die je betaald achteraf gezien toch wat hoger uitviel dan je misschien had willen uitgeven, zeker als, soms na best een lange levertijd, het ding blijkt tegen te vallen.

Kortom: een lang antwoord op een korte vraag over een fascinerende hobby!

Goede Jacht gewenst!

Je hebt helemaal gelijk. Je hebt me in ieder geval geprikkeld om ook dit soort horloges (lees: van iets minder gewilde of prijzige merken) te zoeken.

Op Ebay ook een paar miskopen gedaan, toevallig een Bulova art-deco, 10k RGP, uit Amerika, naar verluid in perfecte conditie en een recente servicebeurt achter de rug. Na een maand eindelijk binnen, maar het heeft niet gelopen…zonde, maar het hoort erbij!

Geniet van je aanwinsten!

Dat zijn leuke aanwinsten, zien er prima uit.
Ik vind de Marti het mooiste klokje.

Wat een leuke aanwinsten! Vooral de Judex spreekt me erg aan.

Prachtig! Wat zijn ze mooi! En wat leuk om ineens zoveel nieuwe merken te ontdekken! De Surtec is mijn favoriet. …

Leuk om eindelijk eens een positief verhaal te horen over de Rikketik.
Mooie horloges. Jammer dat ze meestal zo klein zijn(voor mij
)

Altijd een interessant onderwerp. Ik ben voor mijn gevoel redelijk gemiddeld qua maatvoering 1,80m en polsmaat 16,5cm. Mijn grootste horloge is 38mm, maar het gros is 35-36, onder de 33 is echt klein maar dat is dan ook meer een damesmaat.

Heel veel mensen vinden dat onacceptabel klein maar zeggen dan niks bij iemand die een nieuwe Rolex van 34mm koopt (instapmodel Oyster Perpetual). Mijn stelling, te groot of te klein is alleen maar mindset. Een horloge moet een functionele grootte hebben, als je een complex uurwerk hebt dan mag het natuurlijk wat groter zijn maar loze ruimte is gewoon gebakken lucht…

Ligt aan de tijdperiode. Mijn Omega is 32 mm, maar in die tijd (begin jaren 40) een heel gewone herenmaat. Het gros wat ik heb, is tussen de 34 en de 36 mm.
Ik ben 1.95 lang, 90 kg en mijn polsmaat is 18,5 cm.
Het is inderdaad een mindset.

Idem. Ben aardig gespierd en draag vooral 34-36, prima. Alleen een bulova 32mm was me te gortig…die heeft mn vriendin gekregen.

Het ligt ook een beetje aan het model en aan de lugs en dergelijke. Ik heb een Girard-Perregaux gehad, die was 1 mm kleiner, maar die vond ik wel te klein. Maar we raken weer een beetje off topic.