Vintage horloges van de Rikketik

Ik weet dat op het algemene forum Marnix Moed al een topic geopend had over de Rikketik van afgelopen zondag. Omdat ik mij echter niet zo thuis voel in een pagina’s lange polemiek over spruitjes en bejaarden open ik liever hier een nieuwe. Sorry Marnix, ik denk dat jij het ook niet zo bedoeld had.

Het gaat mij hier om wat leuke vintage aanwinsten te laten zien. Hier is het vintage forum en mijn bijdrage is hier dan ook wel thuis denk ik.

Mijn ‘vondsten’: Geen archeologische klappers maar leuke eenvoudige jaren '50, '60 en '70 klokjes. Ik ben al een beetje aan het poetsen geweest en ze zien er inmiddels, voorzien van een net bandje, weer fatsoenlijk uit. Ook lopen ze intussen al ruim 48 uur redelijk op tijd. Deze horloges zijn niet kostbaar of waardevol genoeg om ze te laten servicen, maar ze lopen netjes en dat is al leuk genoeg. Misschien dat ik ooit nog eens in de gelegenheid kom om mij de vaardigheid aan te leren het groot onderhoud van een horloge zelf te kunnen doen, maar leeftijd, slechter wordende ogen en vooral een sterk verminderde fijne motoriek in mijn rechterhand als gevolg van een recente blessure, maken die mogelijkheid niet erg waarschijnlijk.

Van een paar klokjes heb ik, o.a. via de fantastische site van de heer Ranfft
kunnen achterhalen wat er binnenin tikt. Zie het commentaar bij de foto’s hieronder.

Waarom ik die dingen koop? Tsja, het virus… en niet zoveel geld voor kostbare klokken, ook al vind ik ze nog zo mooi(soms). Het is ook de sport om voor 5 en 10 eurootjes ergens een oud klokkie uit een schoenendoos te vissen en dan met wat poetswerk, soms een nieuw glaasje en een net bandje de schoonheid van die horloges weer zichtbaar te zien worden. Er hoeft niet altijd Rolex of Breitling op te staan. De dagelijkse horloges van de gewone man en vrouw uit eerder tijden zijn vaak ook erg mooi en ze vertellen ons veel over die vroeger tijden door hun ontwerp, vormgeving en materiaalgebruik. Ook is het, juist bij die wat meer obscure merken, leuk om achter de gegevens zien te komen. Vaak lukt dat en Google en Ranfft are my friends…

Hier zijn ze, 5 stuks: Het zijn allemaal handopwinders.

Pirofa. Pierre & Robert Fontaine uit Nantes, FR. Jaren '50 -'70) Caliber Cupillard (FE) 233-66 ca. 1970. Was vreselijk vies. Ik heb de wijzerplaat een beetje kunnen schoonmaken, het kastje ook en een nieuw plexiglas geplaatst. Ondanks de zware gebruikssporen nog steeds een mooi klokje om te zien.

Cimier. Gemaakt door Lapanousse SA, CH. Vanaf 1925. Dit horloge is waarschijnlijk gemaakt in de jaren '50. Een 1 steens penanker uurwerk. Klein, maatje ‘Boys Watch’. Maar zó gaaf nog, dat ik 'm niet kon laten liggen voor 5 euri. Het werkje en de kast zijn gesigneerd Lapanousse, maar verder heb ik geen gegevens binnenin gevonden. Het merk Cimier bestaat nog steeds.

Marti. Dit was een Amsterdams handels/juweliersmerk van de Fa. Speerstra uit Amsterdam tot ca. jaren '70. Beetje saai horloge, maar wel in nog zeer mooie staat. Caliber AS 1950, gemaakt ca. 1965. Ik mocht 'm voor een tientje meenemen, maar, ik citeer: ‘dan moet je er wel heel blij mee zijn!’ Nou dat ben ik ook! Het RVS kastje schoongepoetst, het glaasje gepolijst en opgeleukt met een blauw bandje van 25 cent. Voila!

Surtec. Ik heb zo snel nog niets over dit merk kunnen vinden. Er zit wel een mooi verguld ETA 2370 werkje in. Ca. 1960. IK viel op de mooi bewerkte wijzerplaat en de wonderlijke cijfers. Let op de gekke 10! Rosegold 20 mu plated kast.

Judex. Familie Anguenot, vanaf ca. 1914 in Villers-le-Lac, FR. Later na 1950 in o.a. Annecy en Nice. Failliet in 1953. Daarna overgegaan in Judex-Sefea. Dit exemplaar is waarschijnlijk uit de Judex Sefea periode, eind jaren '50.
Manifacture Judex 127 uurwerk. Bijzonder vormgegeven rose gold 20 mu plated kast en een prachtige dial. Hier ben ik dus echt blij mee! Ook dit horloge was vreselijk vies van buiten (maar keurig schoon van binnen, dus zelden open geweest). Het ultrasoonbad, lekker poetsen en een nieuw glaasje deden wonderen.

.

Dat was het voor vandaag. Ik hoop dat dit verslagje laat zien dat er niet alleen handel is in oude vieze meuk en (soms ernstig overpriced) Omega’s, maar dat er voor de horloge liefhebber en verzamelaar met een smalle beurs op zo’n manifestatie als de Rikketik nog veel te beleven en te halen valt. Ik kom er nu zo’n 3 jaar, 1 a 2 keer per jaar, en vind daar altijd wel een paar interssante horloges. Daarnaast is de Rikketik voor mij een fantastische bron voor kleine onderdelen zoals glaasjes, springbars, bandjes en gespjes en niet te vergeten veel prachtig en betaalbaar (ook nieuw!) gereedschap. Ik blijf er dus graag komen, ook al ben ik met mijn inmiddels 65 jaar al flink bejaard. Dus graag tot de volgende keer!

1 like

Ik vind ze heel leuk! Als ik een favoriet moest kiezen, was het de Surtec. Mooie wijzerplaat, leuk rood accent op de sweepsecond en een fraai afgewerkt ETA uurwerk.

Erg leuke post om te lezen en bekijken. :~

Bedankt voor het delen!

Met plezier gedaan en geschreven.

Kijk: zulke bijdragen maken het weer Forum leuk.

Dankjewel! (tu).

:)-d

Wat een leuk bericht met erg mooie plaatjes
De horloges zijn toch erg de moeite waard uit de gool old fifty’s
Wat een sierlijkheid

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten!
Dank voor deze fijne post (tu)

grootmokum Schreef:

Kijk: zulke bijdragen maken het weer Forum leuk.

Dankjewel! (tu).

Dit is nou één van de mooiste posten sinds lange tijd.
Dit vind ik dus ook het leukste om te doen. Een oud horloge voor de gewone man weer toonbaar maken en mooi laten lopen, als dat mogelijk is.
Ik bespeur hier een beetje de trend dat het allemaal Rolex, Omega, Longines etc moet zijn, om een beetje serieus genomen te worden.

En mocht het niet lukken met een horloge van een tientje is er verder nog niet echt een ramp gebeurd. Het is tenminste altijd nog beter dan voor 700 euro een Breitling kopen en er dan later achter komen dat er niet veel van klopt, of erger nog…dat ie vorige maand in een schuurtje in China in elkaar geprutst is door kinderen van 12 jaar oud.

Witte Poes heet eigenlijk Gwyn. Dat is Welsh voor ‘De Witte’. Maar iedereen noemt haar gewoon Witte Poes.

Witte Poes vond de horloges ook erg mooi! :slight_smile:

Leuk om te lezen, mooie klokjes ook (tu)

Geniet ervan, ze zijn er om te dragen :wink:

Mooi spul. Helemaal mijn smaak dat vintage spul.

Goed gescoord!
Want eigenlijk vind ik ze allemaal mooi, Judex en de Cimier vind ik de mooiste.

Slechter wordende ogen? Ik lees een scherp oog voor visueel aantrekkelijke, zeer charmante horloges. Zou ze zo allemaal dragen, met de voorlaatste als uitschieter. Ook leuk een horloge met van nederlandse oorsprong.

Mooi topic, ik ben ook echt fan van gewone horloges (mits goede bouwkwaliteit) en niet te vergeten het reinigen en poetsen. Ik was in de veronderstelling dat de Rikketik vooral een handelaarsbeurs is met oververhitte prijzen maar volgens mij valt dat nog wel mee.

Leuke aanwinsten, ik vind het zelf ook wel leuk om foto’s van de uurwerken te zien dus als je nog eens leuke nieuwe klokjes hebt gevonden dan mag je ook de binnenkant laten zien!

Je verhaal is me uit het hart gegrepen, ben zelf 72 en ga een keer per jaar (okt) met veel plezier naar de rikketik.
Gefeliciteerd met je aanwinsten, de Surtec en Marti vind ik de mooiste.

Oververhitte prijzen valt reuze mee, ik zie bakken staan met horloges vanaf €2.50 en er staan Rolexen van €15.000 , ik vind de prijzen juist altijd erg meevallen,daarom koop ik ook altijd erg veel op de beurs.

gschoots Schreef:

Mooi topic, ik ben ook echt fan van gewone
horloges (mits goede bouwkwaliteit) en niet te
vergeten het reinigen en poetsen. Ik was in de
veronderstelling dat de Rikketik vooral een
handelaarsbeurs is met oververhitte prijzen maar
volgens mij valt dat nog wel mee.

Leuke aanwinsten, ik vind het zelf ook wel leuk om
foto’s van de uurwerken te zien dus als je nog
eens leuke nieuwe klokjes hebt gevonden dan mag je
ook de binnenkant laten zien!

Leuke horloges gescored hoor, de Judex is mijn favo !

…en een groot voordeel dat je al rond kunt lopen voordat de deuren opengaan… :wink:

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik hou het zelf ook bij de goedkope merken, juist om het risico op fakes te ontlopen.

Draag dit soort horloges dagelijks en vindt dat ook gewoon erg leuk.