Vintage horloges

Goedemiddag,
ik heb ooit 2 horloges geërfd, waarvan 1 zakhorloge van “chronometre lier” en een “LIP” polshorloge van de ontwerpster Isabelle Hebey.

Nu heb ik over beide horloges wat vragen.

Het zakhorloge mist de wijzers en het glas maar loopt nog wel en het opwind mechanisme werkt nog goed. Ik wil dit horloge zelf opknappen met nieuwe wijzers en een nieuw glas alleen weet ik niet welk glas ik hiervoor moet halen en waar ik alles kan bestellen of vinden voor dit horloge.

En het polshorloge van “LIP” is een mechanisch uurwerk maar kan ik niet meer opwinden, hij lijkt vast te zitten, maar hij kan wel terug draaien en je kan de tijd nog wel verzetten. Wat zou dit kunnen zijn? En als dit gerepareerd kan worden waar zou ik dit dan het beste kunnen laten doen?

Het fijnste is als je een afbeelding kunt plaatsen, of zelfs meerdere afbeeldingen van de horloges. Voor zakhorloges heb je vaak mensen als @wbcoupe of @koen die er veel verstand van hebben, maar ik zal je vast waarschuwen. De meeste horlogemakers wagen zich niet meer aan het opknappen van het uurwerk van een zakhorloge. Is meestal erg duur en dat verhoudt zich niet tot de waarde, tenzij het een grote emotionele waarde heeft. Voor onderdelen zou ik op zoek gaan op eBay, als je misschien het uurwerk hebt weten te identificeren.

Het polshorloge kan ook gerepareerd worden bij een horlogemaker. Een horlogemaker is meestal geen juwelier trouwens. Hier op het forum is een lijst van horlogemakers, daar zou je eens naar kunnen kijken.

Ps, misschien kun je het referentie van dat Lip horloge ergens vinden? Hier staat een verwijzing naar de horloges:

https://doensen.home.xs4all.nl/c12.html

3 likes

Kreeg de foto’s niet helemaal voor elkaar, ik kan er maar 2 plaatsten zie ik nu.

En bedankt voor de antwoorden, ik zal er eens in duiken.