Vintage iconen

Om na wat meer ervaring met beide maar even opvolging te geven aan dit topic: elke ochtend een ware marteling om te moeten kiezen tussen beide.

De Speedmaster vind ik understated cool. Met mooi patina en de 1171 band kan hij overal bij, is nooit ‘too much’. Het ontwerp klopt gewoon aan alle kanten.

De Submariner is een iets stoerder, meer uitgesproken horloge. Helaas iets patseriger, maar tijdloos en meer een toolwatch. Waterdichtheid is ook een voordeel natuurlijk.

Echt een moeilijke keuze in de ochtend en 's avonds wordt er nogal eens gewisseld. Een absoluut luxeprobleem natuurlijk.

Als ik nu echt moest kiezen, dan de toch de Speedmaster.

1 like

Voor mij ook de Speedmaster. De Rolex is schitterend (al zou ik dan wel echt een vintage exemplaar willen) maar het imago staat me gewoon tegen/past niet bij me.

Mn Speedmaster uit 1981 zegt Hoi :slight_smile:

3 likes

Als we het over vintage iconen hebben denk ik eerder aan JLC Reverso

1 like

Sub, maar dan No date

Dan wordt het toch deze.

1 like

Sophie’s choice dit. Beide winnen wat mij betreft. Allebei tijdloos, veelzijdig en een rijke geschiedenis.

Nadeel van de Sub: imago
Nadeel van de Speedmaster: Dagje strand gaat niet

Maar dat zijn dan de enige nadelen van deze toppers.

1 like

Oké, dit wordt glad ijs, bear with me;

icoon (de; v(m); meervoud: iconen)
1
geschilderde afbeelding van Christus of een heilige
2
(computer) pictogram: een icoontje aanklikken
3
persoon die, voorwerp dat een bepaalde periode, partij, club enz. als het ware belichaamt

Wat mij betreft kan er binnen een specialiteit, een periode, een productgroep maar een icoon zijn. Dit icoon wordt vaak bepaald door de grote massa, door de invloed welke het betreffende icoon binnen zijn periode en generatie heeft gehad en heeft belichaamd. Als ik, en jullie waarschijnlijk stiekum ook, aan een horloge denk(en), dan denken we aan de Submariner. Er zijn meer merk iconen maar in andere productgroepen. Denk aan; Luxaflex, Zippo, Coca Cola, McDonalds, Asperine, Samsonite. Natuurlijk zijn er andere horizontale lamellen, andere aanstekers, en kan je ergens anders een vette hap halen, maar dit zijn de iconen in hun productgroep in hun tijd. Wat mij betreft is er in horlogeland een icoon en dat is de Sub, en de rest wil dat heel graag zijn. Shoot!:sunglasses:

Ik kan uit je definitie niet afleiden dat er slechts 1 icoon kan zijn, dat is slechts jouw stelling of interpretatie. Dus toch maar twee voor mij.

Holy moly, die is gaaf!

1 like

Een Russisch-orthodoxe kerk hangt vol met iconen :wink:

1 like

Maar, met mijn zeer beperkte kennis van iconen binnen de kerk, met meestal maar een heilige op de afbeelding. Er is een “verzameling” gemaakt door gelovigen binnen de gemeenschap. Een verzameling Submariners bij elkaar zeg maar. En ja het blijft glad ijs…:blush:

Ja zeg…allemaal verschillende heiligen hoor…:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Uiteraard. Dat mag, en met jou verzameling, moet misschien wel😀. Toch denk ik dat als je honderd mensen op straat vraag naar een bekend horloge dat ca. 90 procent de Rolex Submariner zal noemen. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het daarmee ook een heel goed horloge is. (Wat het volgens mij wel is, maar dat terzijde😀)

…is waar. Wel een slechte discussie dit…:wink:

1 like

Ja zeg, dat zet je erbij nadat ik geliked heb…:grinning::+1:t3:

1 like

:grin: sorry…

1 like

Nu niet meer doen hè…?:grinning: