Vintage incoming (Deel 1)

Dank voor de heads up

Weer een leuke zondag gehad op Tradera, ik ben ook een paar bekende namen tegengekomen en ik wens ook hun veel plezier met hun nieuwe aankopen.

Waar ik erg blij mee ben is met deze Alpina, ik heb intussen wat Alpina’s in de verzameling en dit horloge is een mooie toevoeging aan de Alpina collectie.

Alpina 30 mm stalen kast excl. kroon met geschroefde achterkant. Behuizing vervaardigd door FB / Francois Borgel.
Originele kroon.
Kaliber Alpina 586

10 likes

Deze vind ik ook leuk om alvast te laten zien, merk onbekend.

Polshorloge met zilveren stempel.

Dat knopje naast de kroon zie je weleens bij zakhorloges, dit heb ik nog niet eerder zo gezien bij polshorloges, misschien kan iemand hier wat duidelijkheid over geven.

9 likes

Goeie reis!
Ik kijk uit naar het restauratie-verslag

1 like

En een lelijke-bruine-bandjes fetish :joy:

1 like

Hahaha ja die verschrikkelijke banden zijn een doorn in het oog :nauseated_face:

1 like

Mooi horloge! :ok_hand:
Het uurwerk zou wel eens een Phenix kunnen zijn, het knopje indrukken en dan de kroon draaien als je de wijzers wilt verzetten.

3 likes

Cool ding!

1 like

Dat dus en dan denk ik dat het van oorsprong een zakhorloge is geweest dag is omgebouwd tot polshorloge. In dit geval in een nieuwe kast gedaan. Mechaniek is rond 1920 opgehouden in gebruik in uurwerken.

4 likes

Mooi horloge hoor, jammer van het vlekje opende wijzerplaat.

Waaraan zie je dat het Mark III is?

Ja, het zou inderdaad een omgebouwd zakhorloge kunnen zijn.

2 likes

Aan hoe de kast en de wijzerplaat is uitgevoerd. Dat vlekje, daar kan ik wel mee leven. Hoort mijns inziens bij vintage. Als ik een vlekkeloos horloge wil, kan ik ook een nieuwe kopen. Natuurlijk is een vlekkeloos horloge mooier, maar dit vertelt een verhaal en dat is ook wat waard.

2 likes

Via reverse image ben ik meer dit soort modellen tegengekomen, bijvoorbeeld deze en dat zou een NOS horloge zijn, dan zou je ook kunnen aannemen dat het niet omgebouwd is en toch origineel is.
Het maakt het horloge nog interessanter en gaan we dat zeker verder uitzoeken.
TRENCH horloge uit Éra Wereldoorlog 1 in volledig originele en NOS (ONGEDRAGEN) staat!!!

Ik heb nog een vraagje over dat ombouwen, gebeurde dat in een fabriek of bedoel je dat het een particulier is geweest die zo handig is om dat om te bouwen? Hoe denk je dat het tot stand is gekomen?

Voor eenieder die meer wil lezen over het merk Phenix

1 like

Nee en ja.

Waarschijnlijk niet. Kan bij een uurwerkmaker/juwelier zijn gebeurd, zeker omdat het een zilveren kast betreft.

Gisteren heb ik ook twee leuke exemplaren gevonden. :slightly_smiling_face:
Een 40mm grote Citizen Seven Star V2.

En een 39mm grote Seiko Actus 6106-8460

11 likes

Ja echt een overgangsmodel. Met de 12 in het rood, om verwarring te voorkomen voor wie aan zakhorloge gewend is…

1 like

Dat is een leuk verkoop argument. De NOS waarnaar je linkt is vermoedelijk een samenraapsel. De kroon is een zakhorloge kroon, die zie je niet op een polshorloge. Combinatie gouden wijzers/kroon met een zilverkleurige kast is ook vreemd. En het type elegante wijzers zou ik ook niet op dit type horloge verwachten. Een trench watch is het sowieso niet…
Het uurwerk lijkt mij geen NOS, ik zie daar meerdere krassen op de schroeven. En het kompas staat bijzonder voor een geserviced horloge.

3 likes

Citizen Ace begin jaren 60 van catawiki. Weet niet of de kroon origineel is. Ik heb een zwak voor vintage zwarte minimal wijzerplaten…

13 likes