Vintage incoming (Deel 1)

Mooie concurrent van de Seiko Seahorse. Van zoiets kan ik wel genieten!

1 like

Gisteren een gezellige dag gehad bij mijn oom en tante (broer van mijn 84jr moeder). Met mijn dementeerde moeder ben ik bij ze op bezoek geweest en allerlei verhalen gehoord over mijn over-en grootouders. Mijn oom liet me nog het gouden zakhorloge van zijn opa zien, waarvan het achterdeksel helemaal dun was geworden van het vele dragen.

Mijn oom spaarde vroeger zakhorloges en ik heb er in het verleden een aantal geserviced/gerepareerd voor hem. Bij het weggaan kreeg ik een boodschappentasje met allerlei (zak) horloges. Lagen al jaaaaren in een bakje in een kast en deed hij toch niets mee.

Veel met kleine en grote gebreken. De Election (linksboven) is wel de moeite waard. Een full hunter zakhorloge in een slanke zilveren kast. Uurwerk loopt maar heeft absoluut een service nodig. De zilveren kast en wijzerplaat zien er nog netjes uit. Na een poetsbeurt zal deze weer heel netjes zijn.

Als Pontiac fan vind ik het wel jammer dat het Pontiac zakhorloge (rechtsonder) in een slechte staat is. De wijzerplaat is beschadigd, er mist het een en ander, maar het uurwerk loopt nog netjes. Is iets voor de lange termijn en rustig aan op zoek naar een donor en/of nieuwe wijzerplaat .

Tussen de spulletjes zat ook nog een led horloge. Merkloos, niets op de kast, deksel of uurwerkje. Na het plaatsen van de 2 batterijen deed je wel iets, maar stopte plotseling weer. Daar ga ik nog eens op mijn gemak naar kijken. Op het eerste oog lijken de batterij contacten geklemd te zitten op de printplaat en schuiven dus heen en weer.

Tot slot nog een Delbana. Het verhaal is dat mijn oom, die vroeger een groente zaak had, deze lang geleden heeft gekregen van een bananenhandelaar en echt vele vele jaren als dagelijks horloge heeft gedragen. En dat is te zien, aan echt alles. De kroon zit muurvast, het schroefje om de kroon los te maken brak af en er is duidelijk roest in het uurwerk te zien. Zou leuk zijn als ik deze weer werkend kan krijgen.

18 likes

oranje fan, duidelijk…

Dat is mooi spul, wat je daar gekregen hebt! Daar hoop ik dat je een hoop kunt herstellen.

1 like

Richting Nederland, is dit leuke vintage klokkie.
Zojuist binnen gehengeld op Tradera.

8 likes

De vorige Lord Marvel is gecanceld door de verkoper, dus een poging op een andere gewaagd, ook een Mark III.

En dan ook nog een Citizen Jet

16 likes

Buyee.jp

1 like

Ik ben nog steeds bezig met het herstellen van een Pobeda horloge, maar loop steeds weer tegen problemen aan, grotendeels door eigen toedoen. Zo heb ik nu al 2x tijdens reparatie dat heeeeeeel dunne asje voor de secondenwijzer afgebroken (iemand tips hoe die te beschermen? Rodico erover?), en toen ik de beat error wou fixen heb ik per ongeluk de balansveer bij de “Collet” gebroken. Dus meer onderdelen ingevlogen, was zoeken naar een lotje met de juiste onderdelen, maar hier zit heel wat bruikbaars tussen voor18 Euro Inc verzendkosten

5 likes

Hoe bedoel je dat. Begrijp niet helemaal hoe je dat voor elkaar krijgt. Bij het terug monteren en aandraaien van de brug ofzo ?

Het steekt boven de platine uit (want decentrale seconde wijzer) , en ik heb nu 1x gehad dat ik de wijzer er scheef opzette - denk ik-, maar kan ook net daarvoor gebeurd zijn toen ik het uurwerk los op de timegrapher had liggen. En 1 keer gehad dat het uurwerkje uit de houder tuimelde tijdens opnieuw opbouwen.

Bij het terugplaatsen van de secondewijzer leg ik die er altijd eerst los op. Dan pakt hij hem heel vaak al mee. Als ik zie dat hij dan begint te draaien druk ik hem pas vast. Heb het ook wel eens gehad hoor dat je heb ernaast hebt liggen en dan bestaat inderdaad het risico dat je de as krom drukt als je hem wil aandrukken.

4 likes

Hartelijk dank voor je info. Ik ga eens kijken of het iets is.

Een vierkante Citizen Jet mag natuurlijk ook niet ontbreken…

15 likes

Dat is meer wat ik denk, een overgangsmodel, van zak naar polshorloge.

1 like

Vintage ingekomen… vnvd maar eens openmaken en zien wat voor ellende ik me op de hals heb gehaald :face_with_peeking_eye:

17 likes

Ha kijk, het antwoord op een vraag die al een tijdje in het achterhoofd spookte. :smile:

1 like

Met een decentrale seconde moet je altijd goed uitkijken wanneer je het wijzerverzet in elkaar zet.
De seconde-as steekt dan al door de platine, waar je niet altijd bedacht op bent wanneer je het wijzerverzet opbouwt. Je duwt m dan makkelijk scheef met je pincet omdat je m haast niet ziet en het zich op een andere plek bevindt dan waar je op dat moment bezig bent.
#ervaringsdeskundige #aldoendeleertmen

4 likes

Yep! :grinning: Net nog gedaan. Gelukkig met een van de vele 233-66 ers…

1 like

Damn. Altijd tricky.
Misschien toch eens iets op verzinnen. Propje rodico erop of zo, zodat je je er meer bewust van bent…

Ja dat is een goed idee. Of…
Gewoon uit je doppen kijken :grin:

1 like