Vermoedelijk wat reparatie werk onderweg. Kostte niet veel, dus niet zo’n probleem
Mooie aanwinsten, volgens mij zijn die twee Lord Matics sneltikkers.
Gaaf!
Bedankt! van deze 7619-9010 heb ik een aantal gezien met dit bijzondere type wijzers. Ga er vanuit/ hoop dat het originele zijn.
Ben benieuwd, foto’s waren niet al te duidelijk en de beschrijving ook niet
Zijn een 5216 en 5206 respectievelijk dus 28.8k hi beat.
Die 5216-6030 heb ik wel interesse in (als je die weg zou willen doen) ik heb een roze en de blauwe plaat die ik ook heb is helemaal aan gort, deze ziet er heel fraai uit zo.
Ik hou het in gedachten
DIt vandaag binnen gekregen uit Finland. Was met een weekje binnen.
Leve de EG: geen extra kosten, inklaring en BTW gedoe. En leve de Finse post die dit soort briefpakjes gewoon als brief zeer snel verstuurt, van de weeromstuit werkt PostNL ook goed mee! Grote blij!
5 wrakjes om op te knappen. Zo zie ik ze graag.
v.l.n.r.:
- Vasa Sport - Zweeds - Loopt niet, waarschijnlijk gebroken mainspring.
- Siduna Militär - Deens (!) (Mijn eerste Deense Vintage!) - Loopt!
- Leijona - Fins - Loopt niet, waarschijnlijk gebroken mainspring.
- Leijona - Fins - Kroontje ontbreekt, asje is er wel. Loopt als je 'm schudt.
- Pallas - Duits - Loopt niet, zit totaal vast, waarschijnlijk roest in het keyless work.
Hier valt wel het een en aander aan op te knappen. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Vooral het Deense militaire horloge is interessant en natuurlijk de Leijona met rode wijzerplaat.
Met al die “nieuwe” horloges ben je de winter wel weer zoet (of tot januari als de rikketik weer is )
Ik vind die Siduna wel mooi, die zal er met een ander glaasje mooi uitzien!
Denk je? Het gaat soms heel snel bij mij hoor.
De rode Leijona bijvoorbeeld. Die kon ik niet laten wachten.
Kijk en huiver:
Zo zag ie er dus uit toen ik 'm vanmiddag binnenkreeg. Ik ben er vanavond om 10 uur aan gaan werken, het is nu 00.12.
Eerst 't maffe bandje er af. Dat kan gelijk de kliko in.
Meest duidelijke defect: ontbrekend kroontje. Asje stak er nog uit.
Caseback er af.
Uurwerkje kan er zó uit, want geen kroon. Voorzichtig, dat de losse stukjes vuil niet in het uurwerkje vallen.
Uurwerkje blijkt een brandschoon verkoperd ST 96 caliber. Beetje heen en bewegen en hij loopt.
Gebarsten glaasje uit de kast gedrukt. Kastje, caseback en spaver ring in de ultrasoon.
Komt er brandschoon weer uit.
Asje uit het uurwerk gehaald en daar een passend kroontje opgezet (had ik in voorraad).
Kastje nog wat opgepoetst en goed gedroogd met de heatgun, net als de caseback en de spacer ring.
Oude glaasje had een barst, dus nieuw glaasje gezocht. Had ik óók in voorraad
Glaasje er op, uurwerkje er in, asje met nieuw kroontje er in. Opwinden? Ja! Uittrekken en schakelen? Ja. Wijzers verzetten? Ja. Staan de wijzers uitgelijnd? Jawel. Lopen? Als een tierelier!
Spacer ring er in, de nog goede pakking ring weer op de caseback en de caseback vastschroeven.
Nu nog een 17mm bandje. Dat is er niet. Wel een oud gebruikt zwart 18mm exemplaar. Niet moeders mooiste, maar ach, dat moet dan maar voor even. Later maak ik er wel een mooi donkerrood bandje met wit stiksel voor, dat mooi bij de wijzerplaat past. Bandje er op. Klaar! Nog vóór middernacht.
Pictures or it didn’t happen:
Als ik in dit tempo doorga, moet ik volgende week weer ‘nieuwe’ horloges kopen.
Gelukkig heb ik ook nog wel eens andere dingen te doen.
Maar het was wel leuk om deze gelijk na binnenkomst aan te pakken.
Morgen een mooi rood bandje voor 'm maken…
:
Nu eerst even …
Een erg leuk horloge, prachtig opgeknapt hoor! Ziet er prima uit. En mooi rood is niet lelijk…
En nog een paar mensen hier ook, al was het maar voor het ‘volgende chapiter’…
Zit weer bijzonder leuk materiaal bij Lex
Deze (is/zijn) incoming (wie ziet het verschil?)
Wel met een risico, want van allebei is nog niet bevestigd, dat ze het doen…
Ik zie geen verschil, volgens mij zijn ze gelijk.
Die wijzers zijn volgens mij een nachtmerrie om te plaatsen en verwijderen.
Spacy, wat een gave wijzerplaat, de rest ook btw.
Het zijn ook dezelfde. Ik hoop alleen wel, dat ze het doen. Het wordt echter nog een hele klus om hier nieuw glas voor te vinden… En bij de bovenste zit aar nog wel een beschadiging aan. Die had ik al eerder gekocht, en toen kwam de andere voorbij… Ze waren gelukkig niet zo heel duur.
@Maximus288: Valt eigenlijk nog best mee, ik heb laatst van een ander quartzhorloge zulke wijzers gedaan, vind ik zelfs nog gemakkelijker, omdat je ze net voor de ring kunt vastpakken. Het is echter wel heel erg dun en delicaat, dat ben ik met je eens. Het eraf halen is om die reden ook moeilijker, maar met het juiste gereedschap niet echt een probleem.