Ik deel de zorgen van @wbcoupe
Oris is een veelgebruikte merknaam die ze op deze fakes plakken. Alle onderdelen lijken te nieuw. Caseback logo en manier van graveren werden vroeger bijv. niet gebruikt. Wijzers zijn voorzien van lichtgevend materiaal maar geen tritium zo te zien. Ook geen lume op de plaat.
Als je op ebay zoekt op goedkope oris horloges, dan vliegen tal van dit soort exemplaren rond voor een paar tientjes. Ik ben altijd voorzichtig met dit soort uitspraken, zeker bij een aanwinst van iemand, maar deze is vrijwel zeker volledig nep.
Jammer, net als de ‘redials’ van Seiko en Citizen etc. voor 3 tientjes zegmaar… Heb de bestelling inderdaad geannuleerd, toch nog een keer erin gestonken dus.
Hier een van de eerste resultaten als ik op ebay op vintage Oris zoek. Afkomstig uit India, vandaar de naam mumbay special. Ze gebruiken vrijwel altijd ongeveer dezelfde uurwerken en kasten maar verschillende kleuren wijzerplaten (met dezelfde tekst) en wijzers:
Dank voor je aanvullingen Rory, de punten die je noemt waren ook de zaken die mij opvielen, maar goed om ze te benoemen. Ben er ook vrij zeker van dat binnenin zo’n FHF 96 uurwerkje tikt, net als in die van ebay die je laat zien.
Bedankt voor de nuttige info @wbcoupe en @rorymoer de bestelling is geannuleerd en m’n geld wordt terug gestort. Leermoment, heb de verkoper ook op Instagram gezocht en inderdaad foto’s van voornamelijk Seiko’s uit India. Genoeg signalen die aangeven dat het om nep gaat dus.
Top, mooi dat dat nog kon
En nu op jacht naar een echte vintge Oris
Die staat zeker op het verlanglijstje.
Eindelijk mijn eerste Seiko Weekdater 6206-8990 kunnen kopen uit April 1965. En nog voor een redelijke prijs ook.
Ja ja, ik weet het. Er moet nog wel een nieuw glaasje op en hij moet worden gereinigd maar dat mag de pret niet drukken. Ben er blij mee. Nu hopen dat hij ook enigszins goed loopt. Een beurtje zal wel op zijn plaats zijn, vermoed ik.
Dankjewel Yoeri, ik gooi hem nog niet meteen terug in de doos
dan gaat hij een mooie tijd tegemoet
Hmmm, het logo wel hoor
Maar wat ik gezien heb waren dat in de fifties altijd schroefdekseltjes. Ik heb hier ooit 4 pointerdates voor parts verkocht waarvan maar 1 niét dit logo had.
En och, niet iedereen zal met die Ebay foto’s zien dat het graveren niet authentiek is - zeker de koopjesjager is snel verblind. Het vervelendst is dat niet alle Mumbai-zwitsers meer vanuit India verkocht wordt, dat was eigenlijk altijd de eerste alarmbel

Qua wijzertjes en dial lijkt het mij gewoon Indiaas werk, goedkoper dan een lopend Europese movement (die laatste Ebay adv…46 verkocht, nog 2 beschikbaar

Mooi! Lijkt een beetje op mijn Sportsmatic. Uit februari 1965.
Wow, dat is een mooie Seiko Calendar 820. Die staat ook nog op mijn lijstje.
Ja dat ziet er te nieuw uit inderdaad…
Ik heb ook een Mumbai special gekocht en later een echte vintage( penanker!)
Ik was nog bij van de gevel. Ze zeiden dat er nog wat kleine dingen vergeten waren. O.a. een demagnetiseer- apparaatje…
Kom je morgenmiddag sleutelen?
Goudlaagje is haast krasloos, dat zie je zelden op deze vermeende leeftijd (zeker bij vrouwen horloges). Kast zal dus nieuw en niet origineel zijn. Daarnaast weer diezelfde tekst op de wijzerplaat in hetzelfde font. Ook deze heeft naar alle waarschijnlijkheid een geschiedenis in India
Eens. Je ziet dat ze vaak donkere/zwarte wijzerplaten gebruiken omdat die op vintage horloges relatief minder voorkomen en dus meer opleveren.
Ik was natuurlijk niet van plan iets te kopen, maar met het grote aanbod op de Japanse veilingsites is het vaak mogelijk om sommige horloges voor een leuk prijsje er uit te pikken.
Dus deze twee worden verwacht:
Seiko 2201-5000 de maat is 30x38mm
Seiko DX 5139-8000 maat is 37mm
De horloges lopen niet, daar moet naar gekeken worden.