Altijd leuk een 145.010
Beetje vreemd maar wel lekker
Deze week bij een kringloop sprong deze Citizen 6110 me in het oog.
En niet vanwege het best leuke font maar omdat die blijkbaar in de toenmalige DDR in elkaar werd gezet
Pfff en nu weer eentje er uit natuurlijk, regels zijn regels

Dat is een bijzonder zelfbouw horloge. Ik heb een aantal Hebdomas zakhorloges. Jouw exemplaar heeft wel het uurwerk, maar niet de karakteristieke wijzerplaat. Het uurwerk en de veerton zijn ook flink onder handen genomen. Op zich wel leuk gedaan.
Hopelijk loopt het horloge goed, want het nadeel van deze uurwerken is, dat vaak onderdelen niet uitwisselbaar zijn. Kapotte onderdelen zullen dus gerepareerd of opnieuw gemaakt moeten worden.
Het zou lopen, met een -120 sec/dag. Maar who cares bij zo’n oud horloge.
Hebdomas wil zeggen dat ie een week moet kunnen lopen
.Vaak staat er 8j, 8 dagen op
Rond 1900 was dat erg in de mode!
O, ja kijk maar die van Harry! Dat is er ook zo een…
Dit moet jij zelf kunnen want met uitzondering van de grote veertrommel is het uurwerkje simpel van opbouw.
Ja maar dat is toch een kwartier in een week!
Ik heb me er iets verder op ingelezen, het schijn, dat deze horloges nog best lang gemaakt zijn. Tot ergens in de jaren '80… Dus het zou zomaar kunnen, dat dit horloge iets recenter is, dan de advertentie vertelde… Maakt me ook niet uit, ik vind het een erg gaaf horloge. Maar het zou dan wel kunnen betekenen, dat de kast wel origineel is. We gaan het zien, als het hier is.
Dat je dan dus een Everlight voorbij ziet komen met prachtige wijzerplaat en een originele band en die dan voor 55 euro van eigenaar wisselt terwijl je net een maxprijs had ingesteld op 301 euro. Zal ik ook maar een staatslot kopen vandaag?
Dankjewel @basvg voor de emotionele support.
Nee, staatslot heeft geen zin. Al je mazzel al opgebruikt!
Wow, dat is een mooie deal!
Dat maakt toch nieuwsgierig.
Je had de laatste dagen het stoppen met verzamelen topic al gevonden… Helpen doet het vast niet. Maar als ik jou hier zo hoor, dan denk ik: heel bewust besluiten wat je interesse is en zorgen dat dit voldoende is afgebakend. Maar ja, zolang je nog accepteert verkennende te zijn (ik toch ook nog wel) dan blijft dat moeilijk. En ‘red tape’ nodig ook uit tot scheuren.
Heerlijk font!
Deze post was uit april, goed gevonden. Intussen is de koopdrift aardig afgeremd (uitgewerkt??) en heb ik een uitgewerkte shortlist en longlist opgesteld. Dat neigt naar een meerjarenproject. Geen haast, wel een duidelijk kader.
Binnen die lijst, met in totaal 6 horloges, wil ik mijn huiswerk goed doen. Het is niet mijn doel om ál die zes horloges te bemachtigen, sommige dingen liggen buiten mijn cirkel van invloed, maar ze najagen is leuk. Het is wel mijn bedoeling om niets buiten die lijst aan te schaffen.
Door het opstellen van die twee lijstjes hoop ik dat ik meer observerend kan genieten van mooie horloges en blijven ontdekken, maar niet meer met het hebbe-hebbe-gevoel, met mijn wijsvinger op de koopknop. Overigens ben ik zeer content met wat ik heb. Mijn naasten zien ook dat ik er veel plezier aan beleef. Dat scheelt ook.
Ik gooi mijn lijstjes wel een keer in mijn eigen draadje. Tussen de regels door staan ze al weleens in ‘Wat had je willen dragen vandaag?!’. Een heerlijk draadje is dat. Zo divers, love it.
Jouw incoming mag er ook wel bij Bas! Ook een goeie deal…
Zo af en toe probeer ik een beetje bij te lezen op draadjes die ik eerder bezocht. Er zijn maar weinig draadjes die ik ook consistent weet te volgen. Dus, de vondst was toeval, maar wel toepasselijk. Klinkt alsof ook hierin veel ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Vooral focus. Wat ik tot nu toe heb geleerd van ‘observerend’ genieten is dat er vrijwel altijd al snel weer iets aandient waarover ik snel begin te twijfelen of het het hebben waard is en mooi past tussen de anderen. En dat kan dan zomaar weer omslaan. Maar ik probeer mezelf telkens te remmen. Tot nu toe lukt dat vooral op basis van prijs. Ik vind het makkelijker van het verzamelen te genieten als er ook nog een ‘morgen’ kan zijn en de waarde eenmaal om de pols niet te zwaar voelt. Maar dat soort ideeën zijn ook rek en vormbaar. Afgezien van een aankoop die mag blijven en een andere die misschien overhaast volgde en derhalve nu in het blauw staat, blijf ik momenteel weg van het vintage. Maar… ik kijk nog regelmatig. Voordeel hier is dat het andere kennis vergt. Helemaal zonder kennis koop ik liever niets, dus zolang ik geen studie wil maken van specifieke aspecten of merken in het vintage genre is ook dat een goede rem. Daarnaast heb ik geen capaciteit en ook niet echt zin om aan klokjes te sleutelen. En volgens mij is een openheid daarvoor onder betaalbaar vintage wel een handig vereiste.
Eigenlijk toevallig heb ik twee vijfjes, want ik verzamelde ze niet…maar ben toch buitengewoon gecharmeerd van deze twee.
En ik kreeg de wens om dit tweetal met nog eentje uit te breiden: een goudkleurige 7009-3040 die verder precies op deze 2 lijkt. Met de strakke, verticale textuur in de wijzerplaat.
And lo and behold! Er komt er eentje mijn kant op, volgens de verkoper in near mint conditie. Foto verkoper:
Wordt een prachtig tritsje!