Vintage incoming (Deel 2)

’ het vlees is zwak maar de geest is gewillig’

5 likes

Er staat me iets bij dat de bovenste marine is inderdaad. Ik heb een exemplaar hier ook eerder op het forum gezien.
Hier wat info: https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30082735

2 likes

Een Ricoh quartz onderweg

9 likes

Dat stuk ijzer hoort daar wel uit te steken, maar het is afgebroken; dat is de balansrem.
Het is een Lemania 180.000 of 360.000 bph uurwerk.

Hier de mijne:

5 likes

Klopt dat? Honderdduizenden beats per hour ipv tienduizenden?

1 like

Hoe was het ook alweer met de koopstop? :rofl:

4 likes

Kijk eens naar de mini balans.

1 like

Bedankt, ik ga binnenkort eens kijken.

Een Lemania 180.000 bph uurwerk zeg je?

Jazeker, 50 of 100 Hz. Die dingen klinken als nest boze bijen :honeybee::sweat_smile:

De mijne is een 360.000 bph, maar 180.000 bestaat ook, weet niet wat de jouwe is. Er bestaan vrij veel verschillende versies van deze uurwerken.

https://ranfft.org/caliber/7381-Lemania-18

1 like

Maar daar staat 36.000 VPH. Betekent dat iets anders dan BPH? Ik probeer het te begrijpen.

1 like

Vph en bph is hetzelfde. De 360.000 versie staat niet gedocumenteerd op de Ranfft site, alleen de 36.000. Je ziet ook dat de balans heel anders is.

Hier wel een overzicht van Omega timers, daar staan de snelle versies wel tussen, alleen weer geen afbeeldingen van het uurwerk zelf:

2 likes

Ok, ik dacht altijd dat er typefouten in teksten stonden als ze zomaar van 10- naar 100duizenden gingen. Weer wat geleerd. Thanks!

1 like

Het is ook amper te bevatten hoe hard die dingen gaan, je ziet de balans niet eens bewegen zo hard gaat het :sweat_smile:

2 likes

Even verder gezocht. Volgens mij is deze van de Koninklijke Marine geweest. Vanwege het Anker en Kroon logo.
Vanmiddag een beetje opgepoetst

Heb het juiste type nog niet kunnen achterhalen.
Zou dit nog gerepareerd kunnen worden ? Ik hoopte op alleen een kapotte opwindveer.

3 likes

Fantastisch toch zo’n ‘laatste’ van een gigantisch grote productie - dan maakt het eigenlijk niet meer uit wat er op de dial staat! Perfecte aanwinst, Gefeliciteerd!

1 like

Zou kunnen dat die rem alleen maar verbogen is, misschien dat het nog terug te buigen is?
Kans is wel aanwezig dat he breekt, maar wie weet.

1 like

Hier gaat het prima, sinds donderdag al niets meer gekocht??? - en ik ga def. niet naar de Ripatik :muscle:
Hierbij mijn alle allerlaatste aankoop :sunglasses:

8 likes

Kun je de collectie weer uitbreiden :rofl:

3 likes

Ik ga eens kijken dan. Ben er bang voor maar enfin. Kapot

1 like

Ha, aan de nummers te zien ben je de tel kwijt! Net als ik!:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes