Vintage Japanners aanschaffen

https://www.plus9time.com/

1 like

Was nog niet klaar: die website staat vol met oude catalogi van o.a. Seiko JDM tot midden jaren '60. Dus niet alleen na 1995.

2 likes

Daar zou ik mee stoppen. De enige manier om echt kennis op te doen is om er zoveel mogelijk te bekijken en er over te lezen.

2 likes

Oja, wat citizen en Orient betreft weet ik het niet, maar van Seiko zijn er best wel wat catalogi uit het verleden online in pdf te vinden. Als je weet in welk jaar je moet zoeken kun je daar ook de juiste combinaties van kast, dial en band vinden.

2 likes

Tijd en geld Lexx. Als je tijd hebt of wilt vrijmaken aan onderzoek, kennis opbouw eg. heel veel lezen en virtueel bekijken zonder ook maar een horloge in je handen te hebben. Dat is 1. Maar je kan morgen een vintage Seiko op de deurmat hebben, als je 2, betaalt. Zoals aangegeven, is dat ook geen garantie op een goede uitkomst, maar het kan.
Uiteindelijk komt het terug op de vraag, wat wil je? Ik zie drie merken, Citizen, Orient, Seiko, en die hebben een gigantische catalogus van vintage horloges. Dat moet je eerst uitdunnen, focus dus op Japan, merk, model en referentie. Onderzoek dat en hou je klaar, dan weer met portomonnee, want als je het niet verwacht, komt dat wat je zoekt voorbij.

3 likes

Grote voorkeur ligt bij vintage Citizen. Maargoed. Die hebben zoveel horloges uitgebracht en verschillende referentienummers. Vaak kan je ook niets vinden als je die googeld

1 like

Ik heb hier een prachtig boek, met plaatjes maar wel alleen in Japans :grin:

Betreft wel de beetje duurdere versies maar mocht je iets op het oog hebben laat maar een foto zien en dan kan ik die misschien in het boek vinden :+1:t2:

Paar pagina’s:

6 likes

Zo dan. Gaaf boek

2 likes

Die boeken heb je ook over Seiko, ook heel handig, als je meer wilt weten van Seiko horloges. Ze zijn helaas wel in het Japans, maar met Google translate kom je een heel eind, en dan zijn het hele interessante boeken.

Maar er zit een kanttekening aan: Deze boeken zijn nogal prijzig. Het eerste boek had ik nog vrij goedkoop, voor €85… Dit boek kun je wel vinden, maar dan tegen horrorprijzen (€200+)

Het tweede boek was iets duurder, €98. Normaal ben je daar het dubbele voor kwijt…

3 likes

Da’s 50ct de pagina. Inclusief vertalen vertier voor úren. Een rondje bioscoop is een duurdere hobby hoor :wink:

1 like