Vintage Japanners aanschaffen

Ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken wanneer je een vintage Seiko, Citizen of Orient koopt.

Hoe bepalen jullie of een horloge echt is? Controleren jullie ook of de onderdelen origineel zijn en bij het juiste referentienummer horen?

Zelf gebruik ik nu ChatGPT om veel informatie te vinden en codes te analyseren en daarmee kom ik al een heel eind. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken en welke stappen of bronnen jullie gebruiken. Waar letten jullie bijvoorbeeld extra op. Alle tips zijn welkom!

1 like

Het beste blijft om de movements te checken en de referentie te bekijken. Maar ‘don’t buy a watch, buy the seller’. :wink:

4 likes

En hoe doe je dat dan? Ik vind het lastiger om een verkoper te beoordelen dan een horloge :wink:

Enige wat voor mij werkt is vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken. Zoek dezefde referentie op op internet en vergelijk de kasten, uurwerken, wijzerplaten, wijzers, etc. Bouw desnoods een eigen archief op voor zeldzame modellen zodat je na een poosje gevoel krijgt voor wat er wel, en wat er niet klopt.

3 likes

Ik heb vertrouwd op de goede reputatie van een dealer op Chrono met de aanschaf van deze twee:

6 likes

gewoon zelf nadenken.

6 likes

Uren, dagen, weken en maanden vergelijken, informatie lezen, boeken bestellen etc.
Hoe meer je er in handen hebt gehad, hoe meer je intuïtie gaat werken.

Beginnen met veilingen/tweedehands sites is een recept voor ellende. Zodra je enige kennis hebt, wordt dit wel erg leuk. Maar als je met 0 kennis begint op buyee (of andere proxy verkopers), ga je leergeld betalen. Daarnaast is het gros daar ongeserviced en met mankementen. Als je zelf kan knutselen, is dit wel leuk om te proberen.

Japanse cultuur zorgt voor enige veiligheid. Als ik vergelijkbare aankomen die ik in Japan gedaan heb, had gekocht bij marktplaats, zou ik een baksteen of lege envelop opgestuurd hebben gekregen.
Neemt niet weg dat er ook genoeg franken, redials en rammelbakken door Japanse verkopers gesleten worden. Redials steeds vaker btw. Je bent gewaarschuwd.

Slecht idee. Klopt vaak helemaal niets van. Reproduceert data die niet valide is en combineert dit vervolgens tot een kolder verhaal waar de gemiddelde fictie schrijver van droomt.

aanvulling; HF leden ontmoeten en via hun collectie ook kennis opdoen is goud. Zo heb ik mijn partner in crime @Spooler . Twijfel ik, raadpleeg ik hem en andersom (alhoewel het nog niet voorgekomen is dat ik meer weet dan Spooler :sweat_smile:)

7 likes

:point_up_2:

2 likes

Dit dus, dat ‘buy the seller’ is al lang geleden het raam uitgegooid.

3 likes

Heb vaak genoeg niet kloppende vintage Seiko, bij goed bekend staande dealers gezien.
Het voordeel dat je wel hebt, is dat je ergens verhaal kan halen en als de verkoper een erg goede reputatie heeft, neemt die hem wel weer terug.

Maar dat het per definitie klopt bij goed aangeschreven verkopers is verre van correct.

3 likes

Onderin de markt kun je natuurlijk nog wel wat gokjes wagen, maar in het hogere segment durf ik het niet aan. UG Polerouter, Omega Seamaster / Continental, Seiko 62mas, horloges waar ik in januari serieus naar keek, inclusief exemplaren bij Japanse aanbieders op Chrono en eBay: ik zou ze nu zelf niet in een Japanse winkel durven kopen zonder iemand bij me te hebben die er écht verstand van heeft. De term Frankenwatch was mij toen nog niet bekend. Ik had geen idee dat zelfs een simpele Seiko 5 niet origineel kan zijn…

Lees ook deze ervaring: https://www.horlogeforum.nl/t/na-van-modsukoshi-naar-mitsukoshi-een-krankzinnige-uitdaging/576149?u=cav

5 likes

vraag hem eens waar hij de data (informatie) vandaan haalt?
zal ook wel een gewone google struimer zijn maar dan veel sneller :wink:

2 likes

Je moet ergens beginnen toch :face_with_peeking_eye:

Tuurlijk, maar dan dus niet daar. Je vraagt tips, je krijgt ze, waarom ze dan niet opvolgen?
Ben ook al een tijdje naar een klassieke KS op zoek, maar laat dat idee op basis van het bovenstaande (en elders op de site vermelde) toch maar los.

Ik heb niet gezegd dat ik het niet ga opvolgen

1 like

Ah, sorry, dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd. Succes met je zoektocht!

1 like

Dat is wel een goede tip. Heb dat wel eerder geprobeerd met Seiko modellen, maar kwam dan alleen uit bij nieuwe Seiko modellen

Dat is dus wel waar ik nu kijk. Ik wil zelf leren knutselen aan horloges en kijk daarvoor op bijvoorbeeld Vinted. Punt is alleen wel dat ik originele horloges wil Kopen. Daar loop ik op vast.

Toevallig onlangs deze post gelezen

2 likes

mss heb hier wat aan?

Je vraag is eigenlijk nog best breed, want er zijn natuurlijk vintage Japanners te koop voor een paar tientjes, maar je kan ook op zoek zijn naar een gouden GS :grimacing:

Ik beperk het nu even tot Seiko, Oriënt en citizen

Database vanaf 1995. Dat is voor mij niet vintage genoeg :stuck_out_tongue_winking_eye:. Idee is natuurlijk wel top. Heb je dit niet voor oudere horloges?