Wat een bizarre zoektocht is dit geworden: ik ben bijna opgelicht, ik heb meerdere “fakes” ontmaskerd en ik viel van de ene in de andere verbazing. Ik had namelijk mijn vizier op een echte Mitsukoshi Speedmaster Moonwatch 3570.31 gericht, een zeer zeldzame referentie die mijn “mod” moest gaan vervangen. Dat is gelukt maar waar was ik aan begonnen
….Hieronder het hele verhaal en doe er je voordeel mee!
Mijn Omega Speedmaster 3572.50 met de echte Mitsukoshi wijzerplaat
Ruim 4 jaar geleden heb ik een Speedmaster Moonwatch uit 1999 laten voorzien van de Mitsukoshi wijzerplaat en wijzers, kortom een “mod” (modification). Het is een eenvoudige wijzerplaat met een krachtig uiterlijk. Ik heb er veel plezier aan beleefd maar al die tijd knaagde er iets. Wellicht is het de purist in mij of hoe de collectie is gegroeid: het voelde niet meer volwaardig. Mijn “Modsukoshi” -zoals ik het zelf ben gaan noemen- bleef daarom steeds vaker in de kluis liggen en dat terwijl het wel de perfecte “looks” had. Deze zomervakantie heb ik de knoop doorgehakt: de Modsukoshi mag de collectie gaan verlaten en een echte Mitsukoshi moet erin! Dit bleek echter niet zo eenvoudig als het klinkt….
De Modsukoshi mee op vakantie
Wat is een Mitsukoshi Speedmaster?
In 2003 lanceerde Omega de allereerste stalen Speedmaster Professional met een “panda dial”. Deze kreeg referentie 3570.31 en had een oplage van slechts 300 stuks. Het heeft het 1861 uurwerk, hesaliteglaasje en de wijzerplaat is zilverwit -destijds populair in Japan- met zwarte subdials en aangebrachte indexen. Een jaar later kwam de Apollo 11 uitvoering (nagenoeg hetzelfde) en in 2020 de Tokyo Olympics.
Waar de naam “panda dial” nou vandaan komt?!….
De Speedmaster 3570.31 werd exclusief bij de luxe Japanse Mitsukoshi warenhuizen verkocht. Daar komt dan ook de nickname “Mitsukoshi” vandaan. Het prijskaartje destijds? Dat was ongeveer 2350 euro, op basis van de 2003 wisselkoers. Heeft iemand een tijdmachine te leen?
Originele Mitsukoshi Speedmaster advertenties in Japanse magazines
Okay…leuk, maar wat is dan het probleem met het kopen van een authentieke Mitsukoshi Speedmaster?
De kast, lunette en het achterdeksel zijn volledig identiek aan een gewone 3570.50 Speedmaster Moonwatch én er zijn vermoedelijk meer “mods” dan echte 3570.31’s in omloop! Omega verkocht namelijk de servicewijzerplaten én wijzers aan erkende horlogemakers zonder vragen te stellen. Dit werd dan in reguliere Speedmasters gezet en zo had je een “mod”.
Het installeren van de wijzerplaat en wijzers door mijn horlogemaker in 2021.
Deze onderdelenverkoop zag je destijds ook bij merken zoals Rolex. Omega is echter te lang doorgegaan met de vrije verkoop, met heel veel “mods” als gevolg. Tegenwoordig is het niet meer mogelijk om deze onderdelen los te bestellen. Het is enkel beschikbaar op basis van inruil (ongeveer 850 euro) en de prijzen van deze sets en mods zijn daardoor omhoog geschoten.
Dus wat is dan het probleem?!
Er zijn veel oprechte verzamelaars die eerlijk zijn bij de verkoop van hun mod. Maar malafide verkopers laten het voorkomen als een authentieke Mitsukoshi Speedmaster, met een prijskaartje soms drie keer zo hoog als de “mod” die ze eigenlijk verkopen. En daar ligt dus het gevaar.
Moonwatch Only waarschuwt ook voor het “gevaar” van de mods.
Voor- en achterkant van een authentieke Mitsukoshi Speedmaster, gelijk aan een 3570.50 Speedmaster op natuurlijk de wijzerplaat en wijzers na.
Hoe vind je dan een echte Mitsukoshi Speedmaster?
De juiste stap leek het zoeken naar een “full set” met de originele garantiekaart. Hier moet 三越 *(*Mitsukoshi in het Japans), landcode 5340 (Japan) en referentie 3570.31 op vermeld staan, met een verkoopdatum tussen eind 2003 en begin 2004. Nou kan een reguliere 3570.50 Speedmaster Moonwatch ook rond die tijd in één van de Mitsukoshi warenhuizen zijn verkocht en is de wijzerplaat later vervangen. Een oplichter kan dan eenvoudig het handgeschreven referentienummer op de garantiekaart verwijderen en opnieuw invullen. Wat is dan zo’n garantiekaart nog waard, gelet op de gigantische premium die je ervoor betaalt en het niets zegt over de authenciteit?
Rechtsboven de authentieke Mitsukoshi Speedmaster……of is het juist linksonder?
Uiteindelijk bleek het serienummer laten checken bij Omega de beste optie. Alleen als dit correct uit het Omega systeem komt, is het een echte! Maar dan moet je wel die connecties hebben en veel dealers geven geen volledig serienummer vrij op voorhand. Het is wel eens eenvoudiger shoppen geweest!
Let op “swiss made” onderaan de wijzerplaat, zie jij het verschil? Daarover later meer.
Ik was vastbesloten er eentje te vinden en begon mijn zoektocht in Japan, natuurlijk het land waar de Mitsukoshi Speedmaster werd verkocht. Ik heb eerst bij twee Japanse kennissen gecheckt of zij nog lokale aanbiedingen wisten, maar de spoeling was erg dun geworden.
Ik vond via Chrono24 een full set uit Japan met een relatief scherpe prijs vanwege de gunstige wisselkoers. Er zat een Omega Mitsukoshi garantiekaart bij, mét de juiste referentie erop. De dealer had ook een heel hoge score op Chrono24 en tevens meerdere winkels in Japan. Dit was ‘m en meerdere kenners zagen ook geen rode vlaggen! Alleen kreeg ik pas het serienummer na de bestelling en betaling. Dit heb ik eerst rechtstreeks via de dealer geprobeerd omdat dit vaak voordeliger is. Door de hoge kosten van Chrono24 en hun ongunstige wisselkoers is het altijd duurder voor de koper en verkoper. Helaas liepen alle pogingen op niets uit door een cultuurbarrière en het risico op een misverstand was te hoog.
Ik heb het uiteindelijk toch maar via Chrono24 Escrow Service besteld en ik heb daar aangegeven dat ik het serienummer direct na de betaling wilde ontvangen. Als ze het meteen hadden verstuurd en het serienummer bleek niet te klopppen, zat ik vast aan heel hoge importheffingen en kosten van de retourzending. Ik heb het dus in goed vertrouwen besteld en betaald en kreeg inderdaad meteen het serienummer doorgestuurd…
Het was geen echte!!! Dankzij de vriendelijke hulp van Omega horlogemaker André (@Horloge24) - die bij hoge uitzondering meehielp vanwege deze uitzonderlijke situatie- werd deze “fake” snel ontmaskerd. Een screenshot uit het Omega systeem was het harde en onmiskenbare bewijs! Ook mr. Speedy Tuesday Robert-Jan Broer (Fratello Watches) dook er meteen op en Omega HQ wist hetzelfde te melden!
Ik bleef geschrokken en vol ongeloof naar hun reacties staren. Dit kon toch niet waar zijn?! Had ik niet opgelet en was ik zo naïef geweest?! Wat is hier misgegaan? Het bleek zelfs een gewone Speedmaster uit 2005 te zijn en er was dus gesjoemeld met de garantiekaart!
Gelukkig kon ik dankzij de Chrono24 escrow service de bestelling meteen annuleren en kreeg ik een paar dagen later mijn geld terug. De dealer geloofde mij niet maar kreeg later van Omega Japan ook het slechte nieuws te horen. De dealer verwijderde het daarna meteen van Chrono24 en eBay en dit liep af met een sisser, met de hartelijk dank voor het snelle handelen van André en Robert-Jan Broer.
Ik heb het ook bij andere Japanse dealers geprobeerd maar ook deze Speedmasters bleken de verkeerde referentienummers te hebben! Er was zelfs een Speedmaster met een serienummer uit 2009, waarvan de dealer volhield dat het een echte was! Ook deze advertentie ging later offline en “buy the seller” kon inmiddels de prullenbak in!
Deze advertentie verdween ook snel hierna
Ik waande me bijna op een kruistocht. Uiteindelijk werden er vier advertenties verwijderd nadat ik de verkopers had geconfronteerd met hun “fake” en ze waren zich iedere keer van geen kwaad bewust!
Deze is ook van Chrono24 verwijderd
De moed zakte me inmiddels in de schoenen en ik besefte dat ik me op heel glad ijs bevond. Dit had tevens een heel dure miskoop kunnen zijn. Ik bleef vastberaden om er eentje te vinden, want de strijd was nog niet gestreden. De dealers met wél een authentieke Mitsukoshi Speedmaster vroegen een flinke premium voor een full set met die felbegeerde Mitsukoshi garantiekaart.
Dit kon ik op geen enkele wijze meer naar mijzelf verantwoorden, want ook deze kaarten -behorend bij een echte Mitsukoshi Speedmaster- konden uiteindelijk nep zijn om zo die hoge premium te bewerkstelligen. De talloze variaties aan Mitsukoshi stempel helpen ook niet mee . Probeer dan maar een echte eruit te pikken. Dus wat nu?
Overzicht van allerlei Mitsukoshi garantiestempels met handgeschreven referentienummers: zeg het maar…
Moest ik dan toch de handoek in de ring gaan gooien? Er stonden na mijn “kruistocht” nog maar twee originele Mitsukoshi’s op Chrono24 (eentje daarvan is zeer recent verkocht). Mogelijk was er nog een derde echte, want in Duitsland stond een zeer scherp geprijsde set zonder Mitsukoshi garantiekaart te koop. Ik vond deze Chrono24 advertentie verdacht en de dealer beweerde (uiteraard) ook dat het een echte 3570.31 was, maar wilde geen serienummer vrijgeven. Ja daar gaan we weer dacht ik en ik liet het naast mij liggen. Als het te mooi is om waar te zijn….De prijs op Chrono24 werd zelfs na een paar dagen verlaagd.
Na het Japanse fiasco probeerde ik bij deze Duitse dealer nog één keer het serienummer op te vragen en ik heb ook netjes de situatie uitgelegd. Niet veel later kreeg ik opeens een kopie van een 2024 Omega servicefactuur doorgestuurd. Daar stond het hele serienummer op én de referentie 3570.31. Toch vertrouwde ik het niet, want het Omega Service Center in Japan had ook gemist dat het geen echte 3570.31 was.
Voorzichtig vroeg ik André of hij nog één keer een serienummer wilde checken…
André bedankt!
Dit was heel goed nieuws! Het serienummer kwam in het Omega systeem dus wél naar voren als authentiek! Via Robert-Jan Broer kreeg ik ook bevestiging dat deze inderdaad een originele Mitsukoshi is. Deze verliet op 16 oktober 2003 de Omega manufacture en dit klopt dus precies met de productieperiode!
Handige connecties!
Nu moest ik wel zeker zijn dat het het serienummer ook inderdaad op deze aangeboden Speedmaster aanwezig is. Gelukkig is een zending vanuit Duitsland zonder groot (financieel) risico. Ik heb dus via Chrono24 deze “Mit sie Koscher” (met Duits accent uitspreken) besteld. Hopelijk was het inderdaad kosher! Op een Speedy Tuesday kwam het binnen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds niet 100% vertrouwde. Echt alles moest kloppen, dus ook het uurwerknummer. Het kwam zeer netjes verpakt binnen en alles zat erbij.
Het serienummer op de kastpoot klopte gelukkig en ook na het openen van het kastdeksel bleek echt alles correct te zijn! Kortom: jackpot! Dit knotsgekke avontuur kwam daarmee gelukkig ten einde: eind goed, al goed! En was is dit gaaf!!!
Ik wist al dat de upgrade naar de echte Mitsukoshi de juiste zet zou zijn. Met de gedachte dat een echte eraan zat te komen, had ik al veel meer plezier aan het dragen van de Modsukoshi tijdens mijn vakantie. Visueel verandert er natuurlijk niet heel veel, waardoor ook veel mod-eigenaren zo’n aankoop als deze niet begrijpen. Maar het gevoel zit nu zeker goed en dit was ook mijn insteek! Ik zie deze aankoop vooral als het uitbalanceren van mijn collectie en het beste eruit halen. Dan maakt het mij niets uit dat niemand het zal herkennen als een echte. Als ik het maar weet én mijn dochter ook als ze het ooit gaat erven!
Links de Mitsukoshi 3570.31, rechts de Speedy Tuesday 1
Goed om te weten: ik ben er door eigen onderzoek achter gekomen dat het serienummer van een authentieke Mitsukoshi Speedmaster tussen 77073xxx en 77109xxx moet liggen (dit is wat ruimer dan in Moonwatch Only staat en online te vinden is). Mogelijk is de daadwerkelijke serienummerreeks nog iets ruimer, maar deze vermelde reeks is op basis van authentieke exemplaren samengesteld. Wederom met dank aan Andre @Horloge24. Mocht iemand nog serienummers hebben en willen delen, hoor ik het graag!
De nieuwe aanwinst op een originele advertentie uit 2003
Ik zie ook wat verschillen tussen de originele wijzerplaat en de service wijzerplaat. Swiss Made is iets groter op de originele wijzerplaat en staat iets meer los van de rand. Ook is er een duidelijk verschil van beide uiteinden van de wijzerplaat. Hoe of wat heb ik nog geen antwoord op. Zowel de Modsukoshi als het origineel hebben een hesalite glaasje en daar is nooit iets in veranderd. Door deze afwijking bij de serviceplaat lijken de indexen/streepjes iets meer naar buiten te staan. Het zilverwit lijkt ook het iets meer roomwit te zijn bij de originele wijzerplaat. Beide versies zijn overigens prachtig.
Door de andere afwerking van de rand lijken de indexen iets verder naar binnen te staan. Ook is de rand langs de indexen op de serviceplaat iets scherper.
Lastig te zien, maar links staat Swiss Made minder strak op de rand en is de tekst iets hoger.
Let dus goed op als je ooit een horloge wilt gaan kopen waarvan de onderdelen los beschikbaar zijn/waren. Dus ook bijvoorbeeld Rolex met de stone dials, want je betaalt mogelijk onterecht een gigantische premium. Als het serienummer niet matcht met de “archives” of een bekende serienummer reeks, koop je een hele dure kat in de zak!
Bedankt voor het lezen, hieronder nog wat foto’s en “Yoi tsuitachi”!
Duidelijke gebruikssporen op de lunette van een 22 jaar oud horloge.
De kast is erg netjes opgemaakt!
Kastpoot
Kastpoot
Glimmende drukkers
Achterdeksel ziet er nog netjes uit