Ik vind het bijna grappig hoe weinig de Speedy mij interesseert. Ik vind de originele variant totaal oninteressant omdat het zo monochroom is, wat juist een aantrekkingskracht is voor velen. Ik vind de ‘rare’ Speedmasters veel leuker. Ik post hieronder mijn favo’s (die ik ken).
Waar je op moet “letten” als je er een koopt: automaat of handwinder, hesalite of saffier. welk uurwerk zit erin. Een ETA 7750-based uurwerk zoals de cal3330 of 1164, of echt in-house, zoals de 9800, of een Frederic Piguet zoals de 3303 en de 3603. De 1164 is een (plat gezegd) een opgeleukte 7750 en is prima lokaal te servicen, de 3330 is alweer wat lastiger.
Uiteindelijk denk ik, het maakt allemaal niet veel uit, alles is prima. Wat wél uitmaakt is het volgende:
- hoe dichtbij de originele Moonwatch wil je geraken? de nieuwe 3861, en 1861 stiekem ook, zien er heel erg authentiek uit, maar ik vind het uurwerk niet heel erg tof. Niet dat er iets “mis” mee is, maar ik wil gewoon geen handwinder hebben tenzij het óf spotgoedkoop is (Seagull), óf echt heel bijzonder (Omega Cal 321).
- handwinder of automaat. Als je de Moonwatch wilt, zo dichtbij het origineel én automaat, dat gaat (geloof ik) niet. Het is het een of het ander.
- conditie. De staat is zo belangrijk.
goed, mijn favo speedys.

Met vlag en wimpel mijn favoriet. HB-Sia. Titanium, mooi formaat, GMT (een echte, geen office gmt), met datum. En mocht iemand zeggen ‘het is geen Speedy Pro!’; toch wel. Staat op de sluiting!
gewoon sexy met die moonphase.
Oh dít is een handwinder die ik wel heel erg knap vind. Cal1866, wat de 1861 is met extra moonphase en datum zonder extra dikte te geven. Heel, heel erg nice.
Een automaat triple date. Tweedehands vaak rond de 2200 euri.
zelfde als hierboven maar dan wat kleurrijker.
De 376.0822, de Grail. Een Speedy met de Lemania 5100, maar wel met de klassieke kast. Niet die Mark4.5, wat vind ik dat een draak, auch.
Paar van mijn favorieten. Zou zeker die oudere versies zo kopen omdat de uurwerken gewoon prima te servicen zijn.