Snap het niet, keuze stress

Alhier, het keuze stress topic nummertje 4000001023.

Ik heb hier ooit eerder een topic over gehad maar kan deze niet meer terug vinden.
Het probleem is niet vertrokken .

Ik wil denk ik een omega speedmaster
Maar serieus, hoe werkt dat?

Er zijn 20k aan uitvoeringen
Te koop vanaf 2k tot 20k.

Modellen waar je echt af moet blijven, welke super zijn.
Modellen met klote banden maar ook met super fijne.

Help…
Hoe werkt een Omega?
Wat wel of juist niet kopen.

Waarom een “goedkope” of juist een dure?

Ik snap er echt niks van…
Snap het model.ondertussen wel, dus wil er eentje.

Dank u.

15 likes

Gewoon de huidige hesalite 3861 moonwatch kopen. Dan zit je altijd goed.

En nu met foto natuurlijk.

Of een 321 kopen, nog beter als ik eerlijk ben.

20 likes

Ik denk dat Omega het meeste werk al voor je gedaan heeft. Wil je een generieke Speedy, waarbij alle mankementen uit het verleden uitgehaald zijn, zou ik gaan voor een recente cal 3861, met nieuwe sluiting.

De keuze is dan of je voor de OG Hesalite gaat, of voor de variant met degelijk safierglas, opgelegd logo en open caseback.

Edit: Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb een 3570.50 (cal 1861) gehad en wist dat er een 3861 voor terug ging komen. Nu twijfel ik tussen de Hesalite (want OG), de Saphire sandwich (want degelijk en opgelegd logo) of de FOIS 2024 (maar nog niet IRL gezien).

4 likes

Hier ook een 3861 fan. Bevalt top!

Ik heb gekozen voor de Hesalite. Vond dat het meest aanspreken gezien de historie. Maar wil je geen gedoe met krasjes, dan zou ik lekker voor de saffier gaan. :blush:

6 likes

Als ik er 1 moest kiezen als basisstuk dan zou ik voor de 3861 Sapphire gaan. Open caseback, opgelegd logo en die bracelet met gepolijste delen geeft net die extra oempf.

5 likes

als je al een Omega wil en je niet echt kan oriënteren bekijk dit topic dan eens, met zoiets heb je wel echt iets speciaals :+1:

2 likes

Ja die zag ik. Enorm gaaf!!

Alleen ik moet ontdekken en weten waarom al de verschillen in prijs, uurwerk en band en glas en en en.

Ik vind de speedmaster/ moonwatch een enorm.lastig project…

2 likes

Ik had heel lang mijn zinnen gezet op een huidige 321. Hij is er eindelijk en bevalt erg goed; de 3861 modellen verbleken erbij, maar zijn een stuk goedkoper en technisch gezien beter. Lastige keuze inderdaad!

6 likes

Veel leesplezier

5 likes

Even knuppel in hoenderhok. :wink:

FTFY.
Waarom niet voor een wat meer spannende en niet zo doorsnee Carrera kiezen? Van het merk dat aan de wieg stond van de auto/chrono.

Vintage
110.253 carrera watch with gray dial

of nieuw, met in-house uurwerk met 80u PR, mooi bol saffier, 100m WR en in een heel mooie 39mm.
Introducing The 39mm TAG Heuer Carrera Chronograph Glassbox (Live Pics)

7 likes

Ik snap jou

Zo ook jaren gedacht.
“Waarom wil.iedereen dat saaie hok??”
Maar ben toch omgedraaid in deze mening, dit gevoel.
Het is echt wel best wel een cool horloge!

Jep, die eerste die jij laat zien is enorm gaaf!!
Heb trouwens nog niet eerder iets uit hun stal in de collectie gehad…
Voor wie mij nog kent…niks is zeker …
Kan twijfelen over een Seiko om vervolgens met een Rolex thuis te komen…

1 like

Wel heel erg leuk om in te duiken. Ben je jaren zoet mee. Het allerleukste aan de hobby voor mij. Ik heb zelf dit boek gekocht voor ik mijn speedmaster zelf kocht.

Echt een meerwaarde voor de liefhebber. Gaat wel alleen over de echte speedmaster. Met handwinder kaliber dus. Maar de details die beschreven worden is echt next level.

Het duurt soms enkele jaren, maar eenmaal je hem snapt is er geen weg terug.

3 likes

Ik ben zelf begonnen met de Speedmaster die ik het mooist vond, de CK2998 blauwe panda. Ik was niet eens op zoek naar een Speedmaster, noch kende ik het merk Omega heel goed. Het kwam toevallig op mijn pad en ik was verkocht. Deze kan je nu krijgen voor zo’n 6000 tot 6500 euro, dit ligt niet ver van de retailprijs af destrijds (2016).

Uploaden naar de HF server werkt niet, dus dan maar zo:
https://www.instagram.com/p/DA9G8o3u50_/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Dus je hoeft het niet eens te begrijpen, je kan het beste kijken wat jij het mooiste vindt en dan daarmee beginnen. Als je het slim koopt (tweedehands) verlies je er ook niet veel geld aan. Hoe iets eruit ziet, zegt nog niks over hoe het draagt. Wil je het wel elke twee dagen opwinden? Wil je het uurwerk zien of juist niet? Draag je het liever op leren band of staal? Sommige verzamelaars gaan de breedte in (veel merken) en ik vind het fijn om juist de diepte in te gaan (Speedmaster). Ik heb ook andere merken hoor haha, maar de Speedmaster is mijn favoriet.

Ik zit er nu zo diep in, dat ik dus inderdaad een authentieke Mitsukoshi heb gekocht. Dit na vier jaar een mod te hebben gehad. Je moet het dus niet zien als een definitieve keuze, maar als een weg die je kan gaan afleggen. Ik heb alle keuzes bewust gemaakt in de 9 jaar dat ik met Speedmasters bezig ben. En tijdens GTG’s kon ik van alles goed bekijken en proberen en daar komen de aankopen van de Moonshine 50th, platina 321, vintage 321 en Speedymoon vandaan.

5 likes

Na een tijdje hier op HF rond te hangen is mijn smaak dusdanig veranderd, dat ik meer kan genieten van saaie hokken dan van uitgesproken, funky en gekke ontwerpen. Die blijven dan ook, alle andere hebben de collectie al verlaten.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg

2 likes

Mijn smaak is …

Van glimmend tot saai
Van funky tot degelijk.

Weinig horlogerie grenzen, mooi is mooi, dat is de basis.

na al de jaren hier en met horloges is dit onveranderd helaas.
Qua maatvoering ben ik wel breder geworden…

Funky én degelijk

Foto van Fratello

12 likes

Als ik er zou willen, dann zgan met saffier! Hesalite is de „echte“ Moonwatch, maar met saffier vind ik „safer“. Krasbestendig glas.

Gewoon even lekker zoeken, dan vind je de juiste wel👍🏼

1 like

Saffier zowiezo.

Heb net de vintage omega laten gaan want geen polstijd want plastic glaasje voelde zo kwetsbaar dat ik het een eng ding vind…

Dus… geen fragiele vintage holle end links plastic beglaasde horloges voor mij.

Youngtimers prima…

Ik vind het bijna grappig hoe weinig de Speedy mij interesseert. Ik vind de originele variant totaal oninteressant omdat het zo monochroom is, wat juist een aantrekkingskracht is voor velen. Ik vind de ‘rare’ Speedmasters veel leuker. Ik post hieronder mijn favo’s (die ik ken).

Waar je op moet “letten” als je er een koopt: automaat of handwinder, hesalite of saffier. welk uurwerk zit erin. Een ETA 7750-based uurwerk zoals de cal3330 of 1164, of echt in-house, zoals de 9800, of een Frederic Piguet zoals de 3303 en de 3603. De 1164 is een (plat gezegd) een opgeleukte 7750 en is prima lokaal te servicen, de 3330 is alweer wat lastiger.

Uiteindelijk denk ik, het maakt allemaal niet veel uit, alles is prima. Wat wél uitmaakt is het volgende:

1. hoe dichtbij de originele Moonwatch wil je geraken? de nieuwe 3861, en 1861 stiekem ook, zien er heel erg authentiek uit, maar ik vind het uurwerk niet heel erg tof. Niet dat er iets “mis” mee is, maar ik wil gewoon geen handwinder hebben tenzij het óf spotgoedkoop is (Seagull), óf echt heel bijzonder (Omega Cal 321).
  2. handwinder of automaat. Als je de Moonwatch wilt, zo dichtbij het origineel én automaat, dat gaat (geloof ik) niet. Het is het een of het ander.
  3. conditie. De staat is zo belangrijk.

goed, mijn favo speedys.

image
Met vlag en wimpel mijn favoriet. HB-Sia. Titanium, mooi formaat, GMT (een echte, geen office gmt), met datum. En mocht iemand zeggen ‘het is geen Speedy Pro!’; toch wel. Staat op de sluiting!

gewoon sexy met die moonphase.

Oh dít is een handwinder die ik wel heel erg knap vind. Cal1866, wat de 1861 is met extra moonphase en datum zonder extra dikte te geven. Heel, heel erg nice.

Een automaat triple date. Tweedehands vaak rond de 2200 euri.

zelfde als hierboven maar dan wat kleurrijker.

De 376.0822, de Grail. Een Speedy met de Lemania 5100, maar wel met de klassieke kast. Niet die Mark4.5, wat vind ik dat een draak, auch.

Paar van mijn favorieten. Zou zeker die oudere versies zo kopen omdat de uurwerken gewoon prima te servicen zijn.

5 likes

Graag gedaan :+1:

9 likes