Ik heb het “vintage virus” weer te pakken en kom nu twee prachtige Junghans tegen in een lot dat ik al langer heb liggen.
Nu ben ik niet zo thuis in dit merk, dus ik ben op zoek naar meer informatie.
Horloge 1: 34 mm automaat dress watch (lijkt jubileum horloge). De kroon ontbreekt. Dit is wel een horloge dat ik wil dragen, maar hoe kostbaar en moeilijk is het om een geschikte kroon te vinden? En wat voor type is dit? En welk jaartal denken we aan?
Van het eerste horloge kan je de ontbrekende kroon met stift pas gaan zoeken als je weet welk caliber er in ligt.
Achterdeksel open klikken en kijken welk caliber nummer zichtbaar is (wel fijn dat Junghans dit inslaat in het mechaniek).
Foto van het mechaniek helpt, kunnen we meezoeken
De zwarte verkleuring is wrs vocht, of het materiaal uit de wijzers. 99.5% zeker radium. Pas in de late jaren 50/vroege jaren 60 werd tritium gebruikt. Dit horloge is ouder.
Mijn vader was vroeger ook chauffeur net als ik .
Ik weet dat hij ook een Junghans heeft gehad van de vrachtauto fabrikant MAN.
Die gaven horloges als je aantoonbaar 1 miljoen kilometers had gereden met dit merk.
Je kreeg ook plaatjes bij bepaalde kilometers en bij 1 miljoen een horloge.
Vragen aan hem kan niet meer want hij is overleden maar volgens mij was dat ongeveer 1970.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Je zou dus bij de MAN kunnen informeren.
Nu doen ze dat niet meer ik rijd zelf ook MAN dus vandaar…
Succes verder met de zoektocht…
Leuke oude Junghans. Lijkt mij een redelijk vroeg Max Bill model/ontwerp. Voor het weer tot leven brengen en een nieuwe kroon (met asje) sluit ik me aan bij het advies van @Harpoen hierboven. Anders: naar de horlogemaker ermee! Misschien kan @Tokes iets voor je doen?
De tweede Junghans is ook best mooi. Zeker geen trench watch, die zijn op zijn jongst uit de jaren '20.
Deze is eerder jaren '50.
Ook voor dit horloge geldt: achterkant open (laten) maken en kijken wat voor kaliber/uurwerk er in zit. Aan de hand van het kaliber nummer, vaak terug te vinden op de site van Dr. Ranfft, kan meestal wel de productieperiode van het uurwerk worden vastgesteld en daarmee ook bij benadering de leeftijd van het horloge.
Het zal waarschijnlijk ook een servicebeurt nodig hebben en het verdient zo te zien zeker een beter bandje i.p.v. zo’n afschuwelijke polsharen trekker als deze oude Fixoflex.
Zwarte vlek bij de 5: inderdaad vocht + radium. Moeilijk te verwijderen. Mijn advies: Zo laten. Tandjes des tijds. Er aan poetsen maakt het alleen maar (veel) erger.
Ik was inderdaad van plan om niet met de plaat te gaan flikflooien. Is het wel “veilig” om - goed idee met een nieuwe band- normaal te dragen ondanks het radium?
In principe houdt t glaasje de meeste ellende tegen. Je moet wel opletten met de case openen… en zorgen dat de radium binnenin t klokje blijft ipv er buiten.