Vintage (look) horloge - hulp gevraagd

Ik heb jullie hulp nodig. Ik wil graag een vintage (of alleen vintage look) horloge toevoegen aan mijn bescheiden verzameling. Ik kan er niet meer dan 500 aan uitgeven, het liefst een stuk minder.

Ik wordt erg wild van small seconds, een ‘onion’ kroon en gebold glas. Als ik kan kiezen heb ik ook liever geen numerieke markers/indices. Zilver of champagne sunburst of linnen dials.

Ik vind de Orient Bambino small seconds (Orient RA-AP0003S of RA-AP0002S) erg mooi maar denk dat ik de 40.5mm wat groot vind voor zoiets. 36-38mm is denk ik mooier.

Ik heb hele mooie Omega’s voorbij zien komen maar die vallen geloof ik behoorlijk boven budget. Ik ben ook niet bekend met de modelnamen.

Ben heel benieuwd of jullie wat merken en/of modellen kunnen noemen die in de buurt komen?

Of misschien een Zenith Sporto?

Je hebt BTW ook een bambino versie in 36mm. Gemarket voor vrouwen maar who cares…

Beetje off track, een reissue van het horloge dat gagarin droeg op z’n eerste vlucht? Geen kleine seconde maar wel de gevraagde kroon

Iets meer de vintage look en een klein beetje boven budget (geen kleine seconde weer maar moderne horloges hebben dat niet vaak)

1 like

Vintage:
Een Longines met 30L valt zeker in budget en kan gevonden worden met sunburst of witte dial in 35mm en (boven budget) 38mm. De 30L is geweldig uurwerk imho en is perfect voorbeeld van hoe geweldig longines kan zijn

Veel lager dan budget

Een lanco “deluxe”. Maar dan moet je wel op jacht naar eentje met een stalen kast aangezien de meeste Chrome waren

Meer een leuke vintage erbij met de look van de bambino hoeft zeker niet duur te zijn. Vintage Avia, lanco, Wittnauer etc

1 like

Ik heb zelf een Dan Henry 1964 gehad vintage look chronograph van 38mm. Ze hebben overigens nog meer vintage inspired modellen op de website. Ik zou er absoluut even naar kijken. Rond de 250 nieuw liggen ze op je deurmat. Absoluut goede kwaliteit voor het geld.

2 likes

@Elmar2B ontzettend bedankt hiervoor. Voor jou wellicht voor de hand liggend, maar voor mij mooie startpunten om verder te kunnen zoeken. Ik vind die VAPAUS wel mooi. Zeker de look die ik zoek, maar ik heb liever geen micro-brand bedenk ik me nu. Goed punt dat er ook kleinere Bambinos zijn, helaas de small seconds niet. Over de Longines, zijn er specifieke modelnamen waar ik naar kan zoeken aangezien de 30L de naam van het uurwerk betreft? Nogmaals dank!

Festina heeft ook erg mooie re-issued quartz horloges voor rond de €70. Leuk als “tussendoortje” om de zoektoch naar wellicht wat duurders of luxers te stillen :wink:

Edit: foto van het internet, niet mijn pols :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

@Diederik Ook tof.

Die Dan Henry horloges heb ik nog een keer bekeken, maar die doen het niet echt voor me.

Tot nu toe waar ik mee kan zoeken:
Avier Avia
Longines 30L (diverse)
Lanco (diverse)
Wittnauer

Wel spanned om een echt oude vintage te kopen. Moeilijk voor mij om te bepalen wat een beetje betrouwbare en onderhoudbare uurwerken heeft. Mijn oudste horloge is mijn Bulova SS uit 1980.

Vapaus bestaat nu al een aantal jaren dus vermoed dat ze niet 1-2-3 weg zijn en het uurwerk is standaard Zwitsers, dus goed te servicen voor een lokale horlogemaker.

De 30L zit in meerdere referenties. Blijkbaar ooit erg populair in Italië. Dus oppassen geblazen. Bij interesse gewoon een “vragen over echtheid etc” post aanmaken en natuurlijk een service buurt inrekenen.

1 like

Ja ik zag direct volop Italiaans aanbod :thinking:

Goede tips over het aanmaken van zo’n topic en het rekening houden met een beurt. Ik heb nog niet eerder gedurfd vintage te gaan…

Een “gezocht” topic is ook een mogelijkheid.

Ja. Ik wil eerst wat beter weten waar ik naar zoek.Ik moet zeggen dat ik Longines wel zie zitten. Mooi merk.

1 like

Absurd goede prijs/kwaliteit denk ik

2 likes

Er staat een mooie Junghans in het blauwe gedeelte.

Oh ja. Prachtig ding ook. Ik heb alleen teveel zwarte dials. Het zou idealiter een zilveren sunburst oid zijn.

Qua kwalitatieve goede vintage merken.
Veel merken hadden vroeger chromen kasten, die willen nog wel eens de tand der tijd niet doorstaan.
Je kan ook nog kijken naar b.v. Alpina, die hadden veelal volledig stalen kasten.

Ook andere bekende nog bestaande merken waren vroeger ook al top, dan vooral denkend aan Mido, Certina en Tissot
1 like