Hallo vintage kenners!
Ik vraag mij af of dit in de categorie vintage hoort. Volgens de verkoper stamt hij uit 1990 maar nader onderzoek op het web onthult dat dit model 669.206F in de jaren negentig werd geproduceerd, dus ook 91-92-93 etc.
De (ongechreven) regel voor Heuer , alles van voor de TAG overname is Vintage , alles waar TAG opstaan is geen ‘vintage’ . Beetje hetzelfde met Breitling ? Alles van de Originele Breitling firma (pre 1979) is vintage , alles van de Schneider Breitling fabriek (post 1980) is modern
Het lastige is dat het begrip ‘vintage’ iets is waar verschillende mensen verschillend over denken. En dan is er ook nog de factor tijd, die het nog ingewikkelder maakt. Zo staat er op HF al jaren te lezen dat men hier ooit heeft bedacht dat alle horloges van voor 1990 ‘vintage’ zijn. Maar ja, hoe zit dat over 10 jaar dan? Dan is een horloge uit 1991 inmiddels 35 jaar oud en dat vinden de meeste van ons nú in ieder geval écht wel vintage.
Bij TAG Heuer speelt nog een andere belangrijke factor mee. Halverwege jaren '80 werd ‘Heuer’ natuurlijk ‘TAG Heuer’. En er is een stroming die dit nooit heeft geaccepteerd (je ziet dit ook met bijvoorbeeld water- versus luchtgekoelde Porsches) en vindt dat alles waar ‘Heuer’ op staat interessant is en alles met op de wijzerplaat ‘TAG Heuer’ dus niet. En deze groep mensen vindt nu ook dat alleen ‘Heuers’ vintage kunnen zijn en ‘TAG Heuers’ dus niet.
Maar nu dit; in de horlogewereld mag je een horloge van 30 jaar oud echt wel ‘vintage’ noemen. Dus ik zeg dat een TAG Heuer uit 1986 inmiddels natuurlijk ook gewoon vintage is. En een uit begin jaren '90? Misschien een youngtimer. Of een bijna vintage.