Vintage of nieuw horloge

Door de verkoop van een lang geleden van mijn oma gekregen munt heb ik een (beperkt, max 750,- euro) budget en twijfel ik over de koop van een nieuw horloge (of recente gebruikte) of een vintage uit mijn geboortejaar, 1969.

Heeft er iemand van jullie tips over mooie vintage horloges uit 1969 die binnen dit budget betaalbaar zijn en echte blijvers zouden kunnen zijn. Of tips over een recent horloge dat zoveel “feeling” geeft dat het een blijver zou kunnen zijn. Heb al een flinke voorkeur voor een Oris Atix date met blue dial, maar ben nog geen betaalbare gebruikte tegengekomen.

Groet Folkert

2 likes

Uit dat jaar zou 't heel goed een Omega kunnen worden. Zat te vinden voor die prijs; alleen chronografen kun je vergeten - behalve de Chronostop, die lukt nog wel binnen die marges.

Zijn op serienummer redelijk nauwkeurig te “pinpointen”, kan soms een twijfelgeval zijn - jaartje eerder of later.

http://www.chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Met dank aan de “late and great” Chuck Maddox.

Dank je wel. Ik heb een chrono en wil nu iets anders dus simpele date oid voldoet ruimschoots

Geen tips maar ben wel benieuwd welke munt dat was.

Een vintage Tissot PR 516 wellicht? Moet lukken binnen je budget:

En voor 1969 moet je er een hebben met een serienummer tussen 10493000 en 11594999.

2 likes

Ik zou de 69er Caravelle van mij kopen voor €45. :innocent: 2 jaar terug geserviced.

Voor de rest van het geld kocht ik een nieuwe :wink:

Gecondoleerd en ik zou gaan voor of helemaal nieuw off jong gebruikt (ongeveer max 10-15jaar).

Vintage zou ik zzelf in dit geval niet doen. Je weet nooit 100% zeker of alles klopt en dat lijkt me in dit heval n btje zonde van jou/je oma’s geld. (tenzij het een full set betreft met aankooppapieren op datum)

Voor je gestelde budget is in elk geval genoeg moois te vinden.

Dat is een mooie. bedankt voor de tip

Dank je wel! Daar zat ik zelf ook aan te denken. Maar zie soms leuke vintage voorbij komen maar heb er totaal geen verstand van of dan alles klopt

Zoals gezegd is vintage best een ‘tricky’ terrein. Niet erg als je een keer iets voor < € 100 probeert. Maar als je voor het eerst een vintage koopt en daar ook nog eens € 750 in steekt, waarmee je een blijvende (en lijkt mij zo probleemloos mogelijke) herinnering wilt hebben… Zou ik zelf niet doen.

Dat gezegd hebbende, er zijn natuurlijk zat mensen die niet schrikken van een duizendje meer of minder, die zonder twijfel en op basis van een fotootje, € 1.500 of (veel) meer uitgeven aan een vintage klok, waar dan vervolgens nog eens voor vele honderden Euro’s aan geserviced/gerepareerd moet worden.

Ik ben zelf niet van die club. Moet toch best hard werken voor m’n Euries.:wink: Mijn beperkte ervaring met vintage horloges heeft me een aantal dingen geleerd:

• foto’s geven vaak geen goed beeld van een horloge;
  • vintage horloges zijn en dragen vaak kleiner dan we tegenwoordig mooi vinden;
  • er komen bijna altijd kosten bij, want ‘geserviced’ blijkt in praktijk een ruim begrip en er is bijna altijd wel iets aan de hand met een vintage horloge (kan iets kleins of iets groters zijn), dus reken op extra kosten;
  • vintage horloges zijn, vind ik, niet heel praktisch: slecht of beperkt waterdicht, moeilijk onderdelen vinden, etc.);
  • vintage horloges (het lijkt een open deur) zijn oud en in praktijk is er gewoon vaker wat aan de hand, ook als er in het verleden wel wat onderhoud gedaan is.

Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. Ik koop dan ook geen vintage meer.
En in jouw geval zou ik zeker lekker een mooi nieuw horloge kopen. Er is nog best wat keuze, hoor.
Denk aan merken als Tissot, Certina, Seiko, Citizen en Hamilton. Kwalitatief gewoon goede horloges en een behoorlijk breed assortiment en aantal stijlen.

Als je iets zoekt in de sfeer van die Oris, kun je bijvoorbeeld denken aan zoiets.

Certina DS-1 Powermatic 80. Vind ik een heel fraai klasiek/sportief horloge. Gaat volgens mij nooit vervelen.

Succes en veel plezier met het vinden van jouw perfecte horloge!

2 likes

Dank je wel. Over mijn eerste automaat heb ik ongeveer 4 maanden nagedacht tot ik geraakt werd door het horloge dat ik nu heb. Ga met jullie tips in mijn achterhoofd lekker speuren.

1969 is een fantastisch jaar voor een vintage exemplaar. Als je de tijd neemt, heerlijk lijkt mij zo, om een vintage te kopen, zou dat mijn advies zijn

Om ideeën op te doen kun je kijken op Chrono24 (en dan evt zoeken bij NL dealers) of Watchrecon. Ben je er al uit wat je gaat doen, vibtage of nieuw?

Het hangt ook een beetje af van wat je verder allemaal hebt. Een vintage is minder geschikt om dagelijks te dragen, dus als je nu op zoek bent naar een dagelijks horloge dan zou ik geen vintage nemen.
Heb je darentegen een hele collectie liggen en komt deze erbij voor de speciale gelegenheden, dan is een vintage een goede optie.

Dan wordt t denk ik geen vintage, ben net begonnen en heb een Oris en een oude Festina die ik ooit voor mijn verjaardag heb gekregen!

Koop een SARB033.
Heb je meteen het beste horloge voor de prijs. :thumbsup:

Grt.

Had gehoopt dat t door jullie tips makkelijker zou worden, maar wordt alleen maar moeilijker!

Het leuke van deze hobby is de zoektocht.
Maar met een Sarb033 kun je niet mis gaan.
En check even de video :wink:
En ik wil niet 1 merk promoten.
Kijk ook eens naar de Hamilton Khaki field 38mm
Ook een klassieker voor een goeie prijs.
Zeer solide en met 10ATM ook goed waterdicht.

Grt.

Ik zou wel een King Seiko of een vintage Grand Seiko willen.

Ik heb ooit een website link gehad van een Japans bedrijf dat ze opknapte en verkocht maar nadat mijn pc is gecrasht geweest, heb ik die niet meer.

Heb de video bekeken, vind deze mooier (maar de band lelijker) https://www.youtube.com/watch?v=G34jN6ARlAo

Ga denk ik nog heel lang rond kijken tot ik mijn graal vind!