Vintage Omega advies gevraagd

Hallo,

Ik overweeg deze Vintage Omega te kopen:

https://www.wristmenwatches.com/ItemsDesc.aspx?Id=4331&Name=VINTAGE%20SWISS%20OMEGA%20GENEVE%20DATE%20AUTOMATIC%20MENS%20PREOWNED%20WRISTWATCH%20CALIBER.1012

De verkoper vraagt 450,- euro met verzendkosten. Wat denken jullie, zou er veel aan dit horloge gedaan zijn hij ziet er bijna als nieuw uit? Iemand ervaring met deze verkoper? Hij heeft oa meer dan 300 Omega’s te koop! En wat te denken van een Favre Leuba van net iets meer als 3 tientjes? Ik dacht dat dit wel een van de betere merken uit vervlogen tijden was?

Ik hoop dat er hier kenners zitten die mij kunnen adviseren wel/niet kopen. Alvast bedankt!

Roel

Ik heb geen ervaring met de verkoper.
Het horloge ziet er mijn inziens wel origineel uit en is gemaakt tussen '72 en '84
Prijzen van vintage automaat Omega’s liggen gemiddeld rond de 350-450 euro.
Het horloge ziet er op de foto inderdaad wel erg goed uit.
Succes met je keuze!

1 like

het is duidelijk een redial. Repainted staat ook gewoon in de advertentie.
De prijs in mijn ogen bij lange na niet waard. Ik gok dat de Favre Leuba ook een redial is.
Dat is één van de merken die met bosjes uit India komen.
Succes met de zoektocht! Verdere vragen gewoon weer posten.

5 likes

En zo leer ik ook elke dag weer bij :slight_smile:

Vintage1982 is gewoon een topper op vintage advies :thumbsup:

1 like

Knakenklok. Paar tientjes waard. Heb vorig jaar eentje met gepatineerde (soort van tropical) met stalen band voor 250 verkocht. En die was 100% origineel.

1 like

Even wat anders, trouwens. Vanmorgen las ik een topic waarin een Tissot PR100 Automaat langskwam. Is me al 'ns eerder opgevallen dat een aantal Tissotmodellen behoorlijk lijkt op oudere Omegamodellen. Oordeel zelf…

Terug OT: succes met beslissen en/of verderzoeken!

1 like

Los van dat het er bij staat, hoe merk je op dat het een redial is? Ik zou zo snel niet zien dat dit zo is…

Minuutmarkers zijn slordig en niet helemaal gelijk, iets dikker naast het datumvenster. Swiss made is niet helemaal goed gecentreerd. Omega logo is niet helemaal gelijk (pootje Omega logo links wijst verder naar boven en is spitser dan het pootje rechts). Font klopt niet en de letters zijn wat slordig.
Verder zijn de wijzers verkeerd, onyx is uit de markers verdwenen en het datumvenster hoort vierkant te zijn ipv afgeronde hoeken.

-edit- Dit is het origineel:

4 likes

Wauw! Ik ga eens goed kijken of ik dat kan herkennen. Wil dat ook kunnen :smile:

Edit: het origineel heeft andere lugs. Is er dan een deel weggehaald tussen de lugs zodat er een normale band in kan o.i.d.?

Dan slijpen ze dus ook de lugs smaller?

Lettertype klopt niet (veel te dik, afstand tussen logo en OMEGA is te klein en het font klopt niet) en die kleur is nooit gebruikt door Omega… Geen hokje rondom de datum. En de minuut-markers zijn ongelijk qua grootte (en schots en scheef). Slechte redial, ver van blijven!

Dit is de mijne (even gejat uit mijn andere topic), ter referentie:

En dit is mijn vorige, die ook klopte…

2 likes

Of ze hebben een andere kast gebruikt die ze toevallig hadden liggen.

Jemig, dat uurwerk, die rotor… Moet dus gewoon als rood-goud (OK, is verkoperd, maar da’s minder spannend) je tegemoet blinken. En ik vind de kastvorm ook helemaal niet mooi. Plus alle andere bedenkingen die hier geuit zijn.

Effe verder zoeken. Laat 't los. :wink:

1 like

Haha dat is voor de hand liggender. Ik zie de punten waarvan blijkt dat het een redial is nu ook duidelijk. Ik ga er eens wat meer op oefenen en mezelf er in verdiepen.

Altijd handig. Ik zat trouwens mis bij het dikkere streepje naast het datumvenster, maar dat zag ik pas toen ik het origineel had opgezocht. Het origineel heeft dat ook.
Je kan ze niet allemaal uit je hoofd kennen. Maakt ook niet uit, andere punten vallen gewoon op en zo levert Omega geen horloges af. Het gaat om het totaalplaatje.
Dan had ik nog niet eens naar het uurwerk gekeken, maar dat is inderdaad ook belabberd. Dat zie je vaak bij redials. Het zijn wel originele uurwerken, maar altijd flink aangetast, omdat er in landen zoals India en landen in Zuid-Amerika een hogere luchtvochtigheid is.

1 like

Jeetje, complimenten voor de enorme detail-kennis!! Een onervaren, maar ook een iets ervarener horloge-liefhebber zou hier blind intuinen :anguished:

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Veel geleerd en een misstap voorkomen!

Vintage omega’s zijn een mijnenveld. Altijd eerst even navraag doen. En zelfs dan kan het wel eens mis gaan…