Vintage Omega Bracelet Topic

Ben niet alleen een vintage Omega fan maar ook geïnteresseerd in alles daaromheen :D. Ik kan bijvoorbeeld erg genieten van oude advertenties / oude doosjes en ook de stalen banden vind ik erg interessant.

Nu in een aantal oudere Omega’s heb met bijbehorende stalen band kom ik erachter dat er, ook al is het exact hetzelfde referentienummer (van de band) er toch verschillen in zitten.

Ik open dit topic om meer over de (soms zeer kleine) verschillen te weten te komen. En misschien weten sommige weer niet de dingen waar ik achter ben gekomen. Op die manier worden we vast een stuk wijzer :smile:

Een voorbeeld; De 1162 Bracelet is gemaakt voor o.a. de Speedmaster Mark. Ook heb ik hem weleens gezien op de Memomatic, Ploprof en Flightmaster. Ik heb hier 2x een 1162 liggen. Beide met 22mm bandaanzet. De ene is alleen een stukje breden dan de ander. Ze beginnen beide gelijk, maar de een loopt een stuk vlotter af.

Het lijkt een klein verschil (2 a 3 mm op het grootste punt) maar dit is echt een flink verschil om de pols. Met de bredere 1162 bracelet vind ik mn Soccer Timer opeens prachtig terwijl ik erg twijfelde of ik hem wel moest houden…klinkt stom, maar zo een groot verschil maakt het voor mij.

Ook valt mij op dat als het nummer in de endlinks is geslagen (172 in dit geval, 22 mm) er alleen 1162 in de clasp staat. Bij de andere staat het nummer niet in de endlinks, maar staat hij weer in de clasp (1162/172)

Nog een die me opviel

De 1159 band. Deze was ook, samen met de 1162 band, leverbaar op de Speedmaster Mark II 145.014. Ook werd hij geleverd op de Chronostop Jumbo 145.007.

Het lijkt erop dat deze 1159 band op de Mark II werd geïntroduceerd, en later pas de 1162 band kwam. Op de advertentie van destijds hieronder zie je namelijk de 1159 band op de Mark II, samen staan met de 321 Speedmaster. Op de 2e foto zie je de 1162 band, samen staan met de 861 Speedmaster die al de 1171 band heeft. Volgen jullie hem nog? De 1159 band was er dus eerder dan de 1162 band. Ik denk dat de 1159 band afgeleid was van de 1116 Speedmaster Pro band. Die zag je namelijk ook weleens op 321 Speedmasters zitten.

De bovenste met losse endlinks (nr 549) is 22 mm en afkomstig van de Chronostop 145.007. De onderste is die met vaste endlinks (nr 454) en afkomstig van de Mark II. Die van de Mark II is op het begin ± 2 mm breder dan die van de Chronostop. Wel zijn ze redelijk vlot weer gelijk. De clasps zien er ook echt anders uit.

Wie heeft nog meer van dit soort verschillen kunnen vinden? Niet specifiek over deze banden maar van andere vintage Omega bandjes. Ik vind de 1171 bracelet van de Speedmaster 145.022 bijvoorbeeld nogal smal. Is hier ook een bredere voor?

Eigenlijk alle info is welkom :slight_smile: Ik zie bijvoorbeeld ook veel verschillende clasps. Ik weet dat die met opgelegd Omega teken (zoals beide 1159 banden hebben) ouder zijn dan die met een dieper liggend Omega teken. Maar van dit dieper liggende type clasp zie ik ook weer verschillende types. Zie foto hieronder

Hoop dat er hier mensen zijn die er meer van weten en dat we elkaar wijzer kunnen maken :slight_smile: Ik kom in ieder geval telkens weer achter verschillen. Het is nu nog een beetje een onduidelijk verhaal, maar hoop uiteindelijk een duidelijk overzicht van banden te kunnen maken.

4 likes

tgoh, ik hem zelf verschillende 70’s speedies, maar ik moet zeggen dat de banden bij mij niet zo nauw steken… Ik heb wel graag de originele band erbij, maar of die nu iets langer is, daar lig ik niet van wakker :stuck_out_tongue: maar ik begrijp wat je bedoelt. :slight_smile: Ik heb zelf een mark 2 met 1162 band, een mark 3 deep blue met 1162 band, een pre-moon 105-012 (die draag ik op een nato band omdat ik de originele 1039 niet heb) en ik heb een 20th anniversary (1989) speedie pro ook, die draag ik op een 1171 band (ook omdat ik de originele band niet heb, en de 1171 het dichts aanleunt bij de 145.022). Ik heb ook een mark 4.5 die ligt op een 1162/172 band. En mijn flightmaster 911 (waar ik daarnet een korte review over heb geschreven, die ligt ook op een 1162.
Wat ik wel gemerkt heb is dat de links soms iets ‘rekken’ door de leeftijd, dat kan verklaren waarom de ene 1162, 3mm langer is dan de andere 1162 :slight_smile:

Dank voor je reactie! Ik bedoel met 3 mm verschil, het verschil in de breedte. Bekijk de foto;s nog eens goed. Bij 2 foto’s heb ik de breedste band onder gelegd, en de smallere bovenop. Door de jaren heen rekken banden uiteraard, maar (gelukkig:P) niet in de breedte.

1 like

ahaha lol, ja idd, wel dat is een heel goeie vraag daar ben ik ook benieuwd naar, wat ik wel weet is dat het omega soms niet zo nauw stak in die periode met onderdelen etc, mss is dat een mogelijke verklaring dat ze dit bij hun banden doortrokken. Of dat er gekeken werd voor welk model het was? de bredere modellen een bredere band, de smallere modellen smallere band… just thinking out loud :slight_smile:

Als info

Mijn Speedmaster Pro heeft blijkbaar de vrij zeldzame armband type 1499/842, nieuw gekocht en zo geleverd in 1997 of 1998.

Goed bezig 2 jaar geleden @Magni80 EN volgens mij zeer leerzaam, ook voor naslag! Dus ik haak toch maar eens even in met ‘mijn’ coderingen mbt Omega bracelets, hopelijk volgen weer nieuwe reacties!!
Bij mij geen afwijkingen in de breedte van de 1162 geconstateerd, wel een (foute?) clasp
1162 met 173 endlinks (20mm) - logo in
1162 met 172 endlinks (22mm) ongemerkt scharnierdeel met Omega (opgelegd logo) clasp,

verder nog wat vintage bracelets al of niet met horloge (waarvan 2 zonder ID nummer)
1506 met 16 endlinks, 4 en daaronder 66 - logo op
1506 No13, 1 en daaronder 66 - Logo op / incompleet, geen endlink
1503 met 70 endlinks - Logo op
1366/357 (11) - Logo in
DL.1351-339 (42) endlinks onleesbaar - logo in
1250/200 - logo in
1155/148
1119 met 143 endlinks - Logo op (clasplock kapot)
11 met endlink 0 - Logo op (1 link missing)
Steelinox, geen ID nrs, 2 met daaronder 59. korte clasp - Logo op (geen endlinks + incompleet)
Steelinox geen ID nrs, korte clasp - Logo op (geen endlinks)
Plaatjes:


4 likes

Hi domega, ik weet dat dit al een oud topic is maar het is het enige dat ik heb kunnen vinden. Heb je een idee van op welk(e) model(len) de 1119 band met 143 endlinks werd geleverd? Mijne kwam bij een Constellation pie pan uit de jaren '60. Groet!

1 like

Pffff totaal vergeten dit 'overzichtje’
Beetje veel eigenlijk zo terugkijkend :grimacing:
En ik kan je - helaas - niet helpen, dit bandje ooit zonder horloge bij Amsterdamse juwelier gekocht. Blijft pijnlijk om af en toe te zien en dat ik er verder niets mee kan door een lullig afgebroken lipje…
Nog even oude literatuur hier gechecked - ook nada.
Succes

Jammer! En zonde van de sluiting zeg… ik blijf nog even doorzoeken, wie weet :wink:

1 like