Vintage Omega Elektroquarts2

Voortzetting van de discussie Vintage Omega Elektroquarts:

Ha, mannen bedankt voor de reacties.
Er was een horlogemaker die zei van ze naar Qmega te sturen kostprijs: € 1200.
Zal de voorgestelde personen aanschrijven.
Dacht ook al van zelf een spoel te winden maar dan moet je de juiste gegevens hebben.
Eddy

Reken maar vanaf €1200 voor een Beta 21 zal vast wel duurder worden.

Kan iemand mij het juiste type batterij doorgeven.
Heb de batterij gemeten deze geeft : 1.577 V.
SR1130SW, staat erop.
Eddy

Er hoort een Mercury batterij in die 1,35 volt als spanning geeft. Deze kwik batterijen zijn al lang uit productie en als er nu nog ergens één gevonden wordt dan zeker niet monteren ivm lekken.

Dus een zilveroxide batterij ( 1,55 v) zal het moeten doen en bij de stemvork uurwerken moet de pal anders afgesteld worden. Bij de Beta 21 weet ik het ook niet

Extra weerstand plaatsen?

Die van mij loopt prima op een zilver oxide batterij. De spoelen worden elektronisch aan gestuurd. Uit het eerdere onderwerp blijkt dat ie te snel loopt. Dus dan zijn de spoelen m.i. nog heel. Met een kapotte spoel zou er geen beweging meer zijn.

1 like

Martijn,
Sorry maar op dit gebied ben ik een leek, ben normaal een machinebankwerker - gereedschapsmaker.
Heb wel een thuiscursus gevolg voor elektronica en goed afgerond, doe voor hobby reviseren en herstelling van vintage Quad versterkers.
Deze zilver oxide batterij is deze dan gewoon te plaatsen zonder aanpassing?
De snel verstelling wil wel maar gaat niet je ziet ze bewegen maar gaat niet door.
Misschien enige suggesties voor het zelf te doen?
Voor de Lip Fridge heb ik een foto van het binnenwerk gevonden.
Zal deze later even doorzetten.
Hartelijk bedankt,
Eddy

1 like

Nee ook de pal anders afstellen is een rot klus heb ik vorig jaar nog gedaan. doe ik niet nog een keer echt heel lang mee bezig geweest.

Een horogemaker heeft toch een soort moederklok waar ze de horloges opleggen.
Met mijn Lip heeft die dat toch gedaan maar dit was rond 2004- 2005.
Deze Lip ligt nu al zolang stil.
Eddy.

ik weet niet of veel huidige horloge makers test apparatuur hebben voor antieke kwartsen met een kristal op een rare frequentie. 8192 herz is dat bij de omega, 32768 herz is de standaard.

Met een frequentie teller?
Weet niet of die van mij zo hoog gaat.
Heb hem nog nooit geprobeerd.

Ik heb een tijd geleden een oude Elma Timegrapher gekocht voor stemvork, LED en oude quartz uurwerken.

Zou je die van mij kunnen proberen afstellen?
Eddy

Een extra weerstand is waarschijnlijk de beste oplossing.
Zal dan smd moeten worden en plaatsen met een microscoop.
Weet wel iemand met er een.
Eddu