Vintage Omega laten opknappen

Beste forumleden,

Onlangs heb ik deze Omega overgekocht van een particulier:

Ik was van plan dit horloge cadeau te doen aan mijn vader, maar voor dat ik dat doe wil ik hem laten opknappen bij Dik Wakker. Hier heb ik goede verhalen over gelezen op dit forum. Ik dacht dan aan een klein beetje polijsten, en voornamelijk de band wat opknappen. Het is een zelf rekkende band, hier en daar zit er speling op de lugs en ook schiet de sluiting vrij gemakkelijk open.

Toen ik wat onderzoek ben gaan doen viel me echter op dat de band afwijkt van de soortgelijke modellen die ik online zag. Met name het logo op de sluiting is anders. Ook vind ik het vreemd dat je op iedere lug de “pennetjes” uit ziet steken. Kan iemand mij vertellen of deze band origineel is? Indien dat niet het geval is ga ik er denk ik een lederen bandje op laten zetten. Wat me ook opviel is dat de kroon een klein tikje scheef staat. Hij functioneert wel naar behoren gelukkig. Kan dat veel kwaad? En is dat makkelijk te herstellen?

Alvast dank!

Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop, erg mooi klokje.

De band lijkt me wel correct voor de periode en kan gewoon versleten zijn.

Qua horloge maker heb ik goede ervaringen met Nico Rijsman in Culemborg. Heeft ook verstand van Omegas :slight_smile:

Staat de kroon scheef? Dan zou ik er niet aanzitten als ik jou was. Al is het maar voor de zekerheid.
Die moet sowieso vervangen worden.

Ik zou hem esthetisch zo laten. Het uurwerk een revisie laten geven en er een mooie zwarte lederen band op zetten.
Denk dat je vader daar heel blij van wordt.

Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Dank voor je reactie!

Ik zal eens informeren bij Nico Rijsman, die zit gelukkig ook wat dichterbij voor mij. Hopelijk heeft hij ook geen 3 a 4 weken wachttijd, zoals mij verteld werd aan de telefoon met Dik Wakker …

Ik zou het wel jammer vinden als de band niet op te knappen is, ik vind hem persoonlijk met een stalen band mooier. Wat betreft de kroon, daar heb ik wel mee zitten spelen. Hij werkt dus naar behoren, afgezien van het feit dat hij soms bij het uittrekken naar de 2e positie (om de datum te verzetten) niet overspringt. Handmatig voorbij de 12u draaien werkt dan gelukkig wel, en daarna werkt het ook weer door hem uit te trekken. Zit me toch niet erg lekker. Het uurwerk lijkt me nog wel in prima staat, voor zover ik daar een oordeel over kan geven. Hij loopt nu al een aantal dagen keurig op tijd, de gangreserve lijkt ook in orde. Na 24u liep hij nog steeds goed.

Ik heb er 600 euro voor betaald, als er nu nog flinke kosten bijkomen ga ik toch twijfelen of dat aan de hoge kant was. Afijn, ik vind het inderdaad ook een prachtig klokje en ben er toch blij mee. :grinning:

Niet om lullig te doen maar 600 is wel vrij veel hoor voor een Cosmic in die staat.
De bracelet is zeker wel op te knappen. Weet niet wat de huidige wachttijd bij Nico is, maar medio januari toch 6 weken wachttijd gehad. Goede horloge makers hebben werk zat denk ik maar zo. :wink:

Ik zou niet met de datum verzetten spelen als het niet 100% werkt. Je hebt kans de boel te beschadigen. Verzet nooit de datum tussen 9 uur 's avonds en 3 uur 's nachts. Het uurwerk is dan bezig met de datum te verzetten. Dit forceer je dan en kan schade veroorzaken.

De staat van het uurwerk weet je pas als een expert er naar kijkt.

Ik heb mijn omega op laten knappen bij Rob Pieters.
Iedereen is erg enthousiast over het resultaat. Hij communiceert ook duidelijk. Kosten vielen mee.
Foto’s in de bijlage zijn voor/na het opknappen

6 likes

De vraag is alleen is de wijzerplaat goed hersteld of is deze gewoon terug geplakt?
Mooi dat je tevreden bent over het resultaat maar die gepolijste kast :scream:

7 likes

Echt zonde van die kast ja. Echt verpest zo, er is niks meer over van de mooie originele geborstelde afwerking.

2 likes

:flushed: het geborstelde is weg!

2 likes

Dat is een Omega 1093 bracelet, waar dit model ook op geleverd werd. Maar dan denk ik dat de clasp een keer is verwisseld.

Zou ik me bij een dergelijk horloge overigens niet te druk om maken.

1 like

De wijzerplaat is alleen schoongemaakt.
De kast was zo gekrast door dagelijks gebruik in het werk dat het geborstelde eigenlijk niet meer te ontdekken was. Ik vind de huidige staat hem zeker niet misstaan en zit er verder een persoonlijk verhaal aan dit horloge waardoor hij toch altijd zal blijven.

1 like

Oh ja?
Leg dan even uit hoe de plaat eerder zo wist te draaien?

Het lijkt erop dat het uurwerk goed zat, want de kroon zat er nog in… Dan zijn dus vrij zeker de pootjes van de plaat afgebroken. Dat kun je solderen (als je weet wat je doet) of je gebruikt dubbelzijdige tape (als je een knoeier bent).

En verder: het horloge is verziekt door dat polijsten.
De topmerken zijn nou juist altijd heel goed erin om horloges met brushed finish en beperkte gepolijste delen te maken. Dit ziet er niet uit. Slagerswerk. Dank voor de naam, ik zal er dus nooit heengaan.

7 likes

Schoolvoorbeeld van over polishing

2 likes

Bedankt voor de tip, ik vind hem er weer strak uitzien :wink:

1 like

Ik zou toch adviseren om naar een goed adres te gaan en niet naar een hobbyist die wat aan horloges klust tenminste als je nog jaren plezier wilt hebben van deze Omega.

4 likes

Ik kan juwelier van Hooff in Waalre van harte aanbevelen

Je verhaal klopt ook helemaal, voor 350 zou de max zijn, gezien welke kosten er nog bij komen

1 like

Ben ook bang dat de wijzerplaatvoetjes gewoon geplakt zijn, gezien zijn werkwijze.

2 likes

Exact dat dus. Prutswerk.

2 likes

Dat is toch het belangerijkste Gerrit, je moet er zelf tevreden mee zijn! Ik vind hem er prima uitzien

1 like

Dit is werk van de hier genoemde Nico Rijsman. Door hem opgemaakte kast. Sunburst effect op bovenvlak volledig hersteld. Strak gepolijste zijden. Orginele kroon is behouden.
Uurwerk loopt als een zonnetje! Niet eens duur voor dat vakwerk. Daar wacht ik liever een half jaar op dan naar onduidelijke adressen te gaan. :+1:

1 like