Vintage Omega Seamaster: origineel of niet?

:rofl:

3 likes

Vinted is nu niet echt hĆØt platform om te checken op authenticiteit.
Ik zou er nog een scherper bod op overwegen

1 like

Que?

Deze wijzerplaat is een hele slechte redial.
Hersteld is niet de omschrijving die ik zou gebruiken.

2 likes

Een kapotgepolijste redial voor 6 meier?

Iā€™ll pass.

Ik zou verder speuren op bijvoorbeeld Chrono24 voor een betere deal. Snap wel dat je de look gaaf vind, dat goud en zwart combineerd heerlijk

Ik gebruik die term ook niet in relatie tot dit specifieke horloge. Wat ik wil duidelijk maken is dat er een berg horlogeā€™s zijn, met name in de vintage world, die niet meer NOS zijn, maar daarom niet meteen niets meer waard zijn of niet begeerlijk meer zijn. Zo heb je originele wijzerplaten die in mint staat zijn, originele wijzerplaten die zijn bijgewerkt of gewoon een aftermarket wijzerplaat, enz enz. Hetzelfde geldt voor oude autoā€™s. Een mustang fastback uit eind jaren ā€˜60 waarbij gesproken wordt van origineel chassis en plaatwerk, daar zijn ook vaak dingen aan gerepareerd. Nieuwe wielkastranden erin gelast bijv. Toch spreekt men dan van de originele - gerestaureerde - koets. En daarvan spreek je steeds minder naar mate je meer aftermarket bodypanels als plaatst.

Terug naar de Omega: of dit een orignele plaat is, die bewerkt is, of een niet originele plaat, dat weet ik niet. heb ik onvoldoende verstand van.

Misschien je niet mengen in discussies over vintage horloges dan.

2 likes

Dat maakt ook geen zak uit.
De waarde met redial of een niet originele plaat zakt meteen gigantisch in.

1 like

Kijk even goed naar de minutenindexen ten opzicht van de urenindexen dan zie je dat dat niet mooi ā€œuitgelijndā€ staat. Elke keer dat je op je wijzerplaat kijkt valt het weer op! Persoonlijk zou ik mij daar aan ergeren met als gevolg dat het horloge in de kast blijft liggen en uiteindelijk de verkoop in zou gaan.
Als jij je niet stoort aan die scheve minutenstreepjes en je hebt er 600,- euro voor over dan zou ik zeggen KOPEN!!

2 likes

Wat ik zei klopt allemaal hoor :slight_smile:

Vanzelfsprekend, wat ik al zei: NOS is in bijna alle gevallen waardevoller dan objecten met gebruikssporen/ niet originele delen. Heel soms niet, met uizonderlijke patina waar liefhebbers dan opeens heel veel voor over hebben.

Vriendelijkheid is een groot goedā€¦ voor de meesten .

4 likes

Hier zit het probleem in je discussie; NOS (New Old Stock) betekend ongedragen in originele verpakking. Het wordt wat te makkelijk gebezigd tegenwoordig, net als mint condition, maar het betekend zeker niet alleen maar dat een horloge uit originele onderdelen bestaat.

Overigens zijn inderdaad weinig vintage horloges nog origineel (dat is de simpele term waar je naar zocht ;), alleen al vanwege het feit dat er bij een service beurt vaak onderdelen (veertje, schroefje, pakking, etc.) worden vervangen, al dan niet op aanwijzing van de fabrikant. Vintage horloges die volledig origineel zijn en in goede staat verkeren zijn om deze reden vrij zeldzaam. Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is aangezien je het horloge in die staat alleen kunt bewaren. Als je het wilt dragen zul je het na een aantal decennia toch echt moeten laten services en zal het niet meer 100% origineel zijn. Re-dials (met aftermarket wijzerplaten), Frankenstein watches, vervangen uurwerken en kronen zijn weer de andere kant van het spectrum natuurlijk, maar dat onderscheid zien we allemaal wel denk ikā€¦ Dat is HF101 :slightly_smiling_face:

5 likes

Volgens mij klopt er niets van je verhaal. Maar ik heb gezegd wat in wilde zeggen dus ik ben er klaar meeā€¦

Mogelijk wel niet ā€˜van volledig nieuwā€™ te onderscheiden

1 like

Als je nou gezegd had wĆ”t niet kloptā€¦ of is dat lastig?

1 like

Jep, maar origineel is het niet meer dan. Maar die discussie kunnen we helemaal door drijven naar de vraag of het verschil in het horloge of in je hoofd zit :smile:. En je zou ook kunnen zeggen dat het beste gedragen horloge niet origineel is, maar precies volgens de instructies van de fabrikant onderhouden.

Mijn persoonlijke noot: bij vintage maakt het me allemaal niet zo veel uit. Zolang het in goede staat is en ik krijg waarvoor ik heb betaald en niet stiekem iets anders, dan is het mij om het even.

2 likes

Wat bij horloges als origineel geldt is dat de niet service onderdelen origineel zijn. Service onderdelen als pakkingen, uurwerk onderdelen (eventueel dingen als glas en band) kunnen vervangen worden en doen niet af aan of het horloge wel of niet origineel genoemd wordt (zolang het wel functioneel en correct is).

2 likes

ā€¦aldus de definities bijlage van het grote horlogeverzamelaars handboek :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het wordt allemaal een beetje een semantische discussie zo. En we weten tegelijk allemaal wel dat dit een eeuwige discussie is die nooit gaat eindigenā€¦ Maar volgens mij is de vraag van TS wel aardig beantwoord inmiddels, dus ik ga maar weer eens in een ander topic verder lezen. Fijn weekend allen :slightly_smiling_face:

1 like

Minder origineel is minder begeerlijk.

Dat zijn redials, dan zakt de waarde stevig in want niet origineel

Fake wijzerplaat.

Ben ik niet bekend mee, maar hoe minder werk er aan het uiterlijk van een horloge is gedaan hoe verzamelwaardiger. En hoe duurder.

En bij horloges over een kapot gepolijste puinbak.
En die zijn nog geen fractie waard van een topstuk? Waarom? Omdat originaliteit voor (vintage) verzamelaars heilig is.

Vervangen van onderdelen bij service kan. Je hebt nu eenmaal verbruiksonderdelen zoals veren, tandwielen en in zekere zin plexi/glaasjes of kronen. Ook daar krijg je een meerprijs als of verkoopt het sneller als je er een correcte kroon of plexiglas op laat zetten door een horlogemaker.

Uurwerken zijn wat minder gezichtsbepalen maar ook daar wil men correcte rotors en bruggen etc zienā€¦ en wordt er raar gekeken naar uurwerken waarbij grote onderdelen vervangen zijn.

Er zijn hele discussies over laserwelden en refinishen van kasten. Voor meeste vintage verzamelaars is dat ook een no no.

2 likes