Vintage Omega Seamaster: origineel of niet?

Horlogevrienden,

Ik heb jullie hulp nodig. Dit horloge ziet er prachtig uit. Het is een Omega Seamaster GX6250 met een Caliber 50. 14k gold filled. Koper beweert dat alles behalve de band origineel is. Wat zeggen jullie?





1 like
  • Caliber 500

De wijzerplaat is beslist niet origineel en de kast is in slechte staat (gepolijst).

6 likes

https://www.reddit.com/r/Watchexchange/comments/10s6hlo/wts_omega_14k_gold_filled_gx6250_with_cal_500/

Helemaal eens

Kijk zelf eens naar de minuten…

3 likes

De meeste horloge’s van enkele decennia oud zijn niet helemaal ‘origineel’ meer. Vaak patineert een wijzerplaat overtijd, en niet iedereen waardeert dat. Vorige eigenaren laten dat dan herstellen. En soms gebeurt dat netjes, en soms minder netjes. Maar alles heeft een prijs. Wil je een helemaal ‘originele’, min of meer NOS, zal dat flink duurder zijn dan een horloge met een wijzerplaat die opzich wel origineel is, maar hersteld. Ik zou niet zo zitten met de staat van de wijzerplaat, mits de vraagprijs daarmee ook overeenkomstig is. Hetzelfde geldt voor de staat van de kast (polished)

Ik zou altijd meer betalen voor een goede. Verkoopt makkelijker indien je er in de toekomst vanaf wilt en je geniet er toch meer van.

Dat ligt denk ik aan een hoop factoren. Hoeveel heb je te besteden, is het echt je grail, aan welke beschadigingen wordt hij dagelijks bootgesteld, enz
Voor mij bijv: in het verleden kocht ik eens een Rolex duikhorloge. Dat moest full set zijn, en brush op de lugs netjess enz. Patina? Direct naar Tempus voor polish. Maar nu zoek ik een Seamaster 300, die ik ga dragen bij mijn werk als monteur. Dan ga ik niet meer betalen voor een nette staat, als dat ding er binnen een maand als heel anders uitziet.

Voor mij niet.

Dat kan

Dit is incorrect. Originele horloges zijn vaak prima te vinden (afhankelijk van merk, model etc)

1 like

Klopt, zijn vaak prima te vinden. Tegen - relatief - hoge prijs. Merendeel horloges van enkele decennia oud zijn echter niet meer ‘origineel’. Dus toch correct, sorry :joy:

Ik zie dat je aan Rolex refereert. In dat geval zal het kloppen. Bij andere merken is het wat anders. Bij Rolex is een afgekloven niet originele wellicht de standaard. Maar naar normaal gesproken is een originele de normale prijs en is een niet originele goedkoper.

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar volgens mij zijn we het eens: NOS is duurder dan een niet helemaal ‘origineel’ horloge. Die wereld is niet zwart/wit, het is een glijdende schaal waar de staat van het horloge en de vraagprijs elkaar vinden. En voor elke punt op die schaal is uiteindelijk een koper. Niet iedereen zoekt een perfect horloge voor een hogere prijs. Niet iedereen zoekt the bottom of the barrel. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :slight_smile:

1 like

:thinking:

Origineel of niet?
Niet.

1 like

Bedankt voor jullie info! Ondanks zelf veel research doen zien jullie meer dan ik. Ik zou een mooie vintage omega onder de 1000 euro. Is het zo dat er onder die prijs mooie exemplaren te koop zijn, alleen dat er dan wel vaak al wat onderdelen zijn vervangen?

Bij dit horloge bijvoorbeeld. Wijzerplaat is niet origineel, dat is duidelijk. Maar de rest kan van het horloge lijkt wel echt van omega af te komen.

Jullke gedachtes?

Ik heb even de link op Reddit geopend en daar wordt dan $ 650,= gevraagd voor deze Omega.
Maak dan de afweging of je dat een faire prijs vindt.
Op C24 is de startprijs nu €858,= excl. verzenden voor een cal. 500

1 like

Ik kan hem voor 600 euro krijgen, dat lijkt mij een faire prijs, toch? Ik kan hem van tevoren laten checken op echtheid via Vinted.

1 like

Mocht je de aanschaf overwegen, houd dan ook rekening met de kosten voor een servicebeurtje bij binnenkomst.

2 likes