Vintage Omega?

In een doos met oude spulletjes van mijn moeder vond ik deze Omega. Verbazingwekkend liep het horloge direct weer na opwinding. Het houdt zelfs erg goed de tijd. Na enig speurwerk kon ik echter geen info over dit horloge terug vinden :frowning: Was het dan misschien een replica?? (wel zeker minimaal 30 jaar oud dan)

Ben ik vandaag langs geweest bij Van Baal in Nijmegen, daar uitleg gegeven en goed geholpen door een aardige jonge dame. Deze liet het horloge zien aan de juwelier en met 1 blik constateerde hij dat het een geen echte Omega was.

Dat was natuurlijk wel een domper, enerzijds dat het horloge wsl niet echt is en anderzijds omdat deze juwelier, waar je toch goede dingen over hoort, mi erg ongeĆÆnteresseerd was. Had wat meer verwacht.

Daarom zelf maar kastje geopend en wat fototjes gepost.
Er zit een mi goed lopende handopwinder in, welke soepel opwind. Het glas lijkt op plexi.

Weet iemand mij wat meer te vertellen?

de fotokes:

grt

John

Zoals ik het kan beoordelen a.d.h.v. de foto’s had de juwelier gelijk.
De reden dat hij zo reageerd is denk ik omdat hij vast en zeker vaker zulke vragen krijgt maar dan van gelukzoekers ipv mensen die het echt niet weten, zoals in jou geval.
Normaliter zijn de reacties over deze juwelier positief.
Zoals ik het kan zien klopt de wijzerplaat niet, de stempel op de achterkant klopt niet en het uurwerk is zeker niet van omega, dat ziet er namelijk heel anders uit.
En zelfs 30 jaar geleden werden er horloges nagemaakt.
Wel jammer, ik durf niet te zeggen of het wel of geen echt goud is, daar ben ik niet in thuis :wink:

Groet,
Martin

Op iedere rommelmarkt kom je dit soort neppertjes tegen.
Die kleine damesmodellen van Omega zijn NOOIT met een secondewijzer op zes gemaakt.
De meeste exemplaren zijn nogal afgesleten; d.w.z. voorzien van een wel heel dun laagje doublƩ.
Als je Omega op de wijzerplaat kunt drukken, is het ook een kleine moeite om op het achterdeksel te te zetten dat het 18 krt. goud is…
Omega zet dit soort dingen aan de binnenzijde van het achterdeksel.
De mensen die een origineel Omega-dameshorloge hebben gekocht, weten wel dat het goud is. Dat hoeft, zoals bij neppers om indruk te maken, niet overduidelijk aan de buitenkant te worden gezet.

V.w.b. Van Baal: "don’t shoot the messenger"
B.t.w. had hij je om je te troosten, een kop koffie moeten aanbieden?:wink:

Bedankt voor jullie reactie’s (tu)
Heb weer een hoop geleerd hiervan :#

Heb ook geen ā€œhard feelingsā€ tov van van Baal, is wat Martin zegt. Hij kan ook niet weten dat ik een horlogeliefhebber ben, die (jammer genoeg :sunglasses: ) met een nepper bij hem komt.
Zal nog altijd in de mooie etalage blijven kijken en binnen stappen als ik wat leuks zie.

Was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk… zo’n ā€œzoldervondstā€.
Ben wat dat betreft nog maar een ā€œgroentjeā€

John

tsja een overduidelijke nepper , je ziet ze veel hoor, worden aangeboden als echte maar zijn oude namaak.

Fout maak je maar een keer,leg er een echte naast hoe beschadigd dan ook,ziet er altijd beter afgewerkt uit dan een fake.

Mijn moeder had ook zoiets in de jaren '60. Mijn vader kreeg 'm aangeboden op een parkeerplaats in Duitsland. De verkoper wilde er een smak geld voor hebben. Mijn vader voelde nattigheid en vertelde dat-ie maar 10 gulden bij zich had. Prompt was hij eigenaar van een ā€˜gouden Omega’ dameshorloge. Ding liep best goed. Mijn moeder heeft er lang plezier van gehad. Alleen sleet het ā€˜goud’ snel weg van de achterzijde :frowning: Er stond inderdaad zo’n veel te groot 750 stempel op de achterzijde. Bij echt goud is dat nauwelijks te zien met het blote oog.

Er heeft een website bestaan met uitleg en tal van foto’s van deze oude nep Omega’s.
Deze horloges werden rond de jaren 70 veel verkocht aan toeristen in Italie en Spanje.