Vintage Omega?

Uit nieuwsgierigheid en interesse heb ik online een generiek ogend vintage Omega horloge bemachtigd. Uit de toelichting maakte ik al op dat bijna alles is vervangen behalve het uurwerkje, een handopwinder, en de achterkant. Op die delen zie ik ook het merk gegraveerd staan. Het uurwerkje loopt nog prima. Heeft één van jullie enig idee uit welke tijd dit komt, wat de (zeldzaamheids) waarde is, en of dit überhaupt een bekend model is (geweest). Opvallend is de vorm van het uurwerk. Lijkt te zijn geknipt en geplakt uit een rechthoekig horloge in een een rond model.

Omega’s kun je dateren op basis van de serienummers die op kast en uurwerk staan. Als ik het goed lees zitten die tussen 9.3 miljoen en 10.1 miljoen. Helaas is de serienummerlijst nogal grof in die periode, betekent tussen 1926 en 1944.

Uurwerkje is een kaliber R17.8; volgens Dr. Ranfft gemaakt tussen 1939 en 1949:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Omega_R17_8

Qua waarde moet je je er niet te veel van voorstellen gezien de matige staat en niet originele wijzerplaat en kast :thinking:

4 likes

Toch interessant om te weten! Dank. Ik kom zo ook op een aantal andere sites met informatie over dat uurwerk.

1 like

De reden van het gebruik van dergelijke rechthoekige uurwerken in ronde horloges is me ook niet helemaal helder, maar het is wel origineel. Ook bij Tissot’s uit die tijd kom je dat nog wel eens tegen.

Mogelijk dat het te maken had met productiecapaciteit en wisselende vraag naar ronde en rechthoekige horloges. Wellicht dat ze op bepaalde momenten een overschot aan rechthoekige uurwerken hadden en losten ze dat op deze manier op.

1 like

Klinkt inderdaad plausibel. Ik lees ook dat dit uurwerkje vroeg gedateerd kan worden, omdat ze later een rosé-coating kregen.

1 like