Vintage only (50 jaar of ouder)

De LIP Himalaya werd gedragen door Maurice Herzog toen hij de top van de Annapurna bereikte. Hij was de eerste man die boven de 8000 meter klom in 1950. Voordat hij naar zijn expeditie vertrok, kwam hij naar LIP-ingenieurs om een horloge te ontwikkelen dat bestand is tegen extreme weersomstandigheden. Deze is hiermee ouder dan de explorer welke werd gemaakt voor de Everest-expeditie…


Dankzij de grote lugs draagt hij wat moderner dan zijn kleine maat doet vermoeden:

13 likes

Lesta 7, jaren '30 - '40.

14 likes

Pontiac chronograaf - Landeron 48, inclusief garantiebewijs en doosje uit 1948.

27 likes

Dat zijn leuke stukken in de collectie.
Goed bewaren.

1 like

Ja, dit is een van de leuke onderdelen van het verzamelen. Jaren geleden heb ik het horloge, met doosje, van mijn vader gekregen. De zaak kwam uit een rommellade.

2 likes

Dank weer Lex, voor dit mooie verhaal :+1:

1 like

geweldig dat de hele set zo bewaard is gebleven :smiley: :star_struck:

Deze Seiko Speedtimer mag hier net meedoen (1971). Hij is net terug van een beurtje bij @Aad57, want het liep niet goed. Nu is hij weer terug, met een nieuw glaasje en loopt het horloge perfect. Hij is niet helemaal 100%, want de secondewijzer reset niet helemaal terug naar nul, maar daar wilde Aad liever niet te veel aan (asje te dun) doen. Ik stoor me er niet aan, en ben blij als een klein kind deze mooie Speedtimer weer om de pols te kunnen doen! Bedankt Aad! Hij is inderdaad veel mooier met het nieuwe glaasje!
Daarbij zie je dit model niet zo heel vaak, met zijn blauwe halve maan op de wijzerplaat en de oranje wijzers nog in goede staat (Als je dit model al ziet, dan hebben ze meestal witte of gele wijzers)


Voor de verandering heb ik dit horloge op een stalen band gemonteerd, terwijl ik normaal toch echt leer prefereer (En eigenlijk vloekt het wel een beetje, want de band is eigenlijk van Casio). Maar deze zit wel erg lekker…

8 likes

Ik heb deze ooit eens ergens gekocht voâh wènag.

Geen idee over welk merk, leeftijd, of wat dan ook.
Misschien dat iemand meer erover kan vertellen?
De maat is ongeveer 46mm en waarschijnlijk Unitas uurwerk? Ik heb het nog nooit open gemaakt eigenlijk.

12 likes


Erfstuk van de opa van mijn vader. Uit de jaren 50. Vorige week opgehaald na uitgebreide service beurt bij Koen (mede forumlid). Niet meer van de pols geweest. Binnenkort update over de servicebeurt… maar daar moet ik even goed voor gaan zitten!

14 likes

@jdr66
Lijkt mij een Russische Molnia zakhorloge, die hebben de secondewijzer op de 9-positie.
Jouw exemplaar is omgebouwd om als polshorloge te kunnen dragen.
Zo’n Molnia zakhorloge kost geen fluit want er zijn er mega veel van, maar ze doen het goed.
Toch een leuk ding :slightly_smiling_face:

1 like

Ja inderdaad leuk. Hij ligt hier in een vitrinekast en loopt altijd als ik m opwind.
Dankjewel voor de info.

1 like

Zoek eens op “kirovskie type 1”. Sovjet Militair horloge met een zakhorloge caliber. (Ik dacht voormalige hampden)

6 likes

Ok, die lijkt er idd veel op. Ik ga eens koekelen. Bedankt!

Hmm, dan zit ik er helemaal naast, so sorry :neutral_face:

Ik heb ook de resten van zo’n ding liggen uit een lotje, maar ik kwam met dr Ranfft uit op een Kirowa Type 1. Is dat een andere naam voor hetzelfde?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Kirowa_Type_1

1 like

Moest deze bijna 70 jarige toevoegen

Na de W.O. II (waar verschillende legers een grote afzetmarkt vormde) moest ENICAR zich meer op de consument richten. Ariste Jr. kende de Europese markten goed en zette in op innovatieve moderne productiemethoden.

In 1953 werd in Oensingen een nieuwe fabriek en laboratorium geopend, alwaar alle uurwerken ‘ultrasonic’ gereinigd werden. Deze moderne reinigingsmethode werd op elke wijzerplaat gegraveerd of gedrukt. ENICAR was ook in staat om de metalen oppervlakten van de uurwerken te epilamiseren (om uitlopen van smeermiddelen te voorkomen).

10 likes

Mooie vintage pareltjes hier allemaal. Andere vraag ik zoek een mooie chrono met Landeron welke kanalen zijn goed om hiernaar op zoek te gaan? Heb al een gezocht topic aangemaakt maar ben benieuwd waar jullie kijken voor vintage. Heb al een beetje ervaring met vintage een datejust 16030 :wink:

Toevallig met een goede balans er in ?

Ik had op de rikketik een mooie gekocht en toen ik deze aan iemand vol trots liet zien viel ie op de grond. Je raadt het al…balansas gebroken.
Dat was dus een (vrij dure) aankoop waar ik welgeteld 20 minuten plezier van gehad heb.

1 like

Och ik lees dit woord en word er gewoon weemoedig van… wat mis ik dit verschrikkelijk.
Beurshongerrrrrrrrrrr
:sob:

2 likes