NA du jour. Crosspostje, maar net het serienummer gecheckt en deze mag ook hier (uit 1970). Geen NOS, maar toch verschrikkelijk dicht daarbij .
In een eerder postje in dit topic, over de Franse Pirofa horloges, liet ik een klokje zien van een rommelmarkt tijdens een vakantie in Auvergne.
In die zelfde vakantie, in een ander dorpje liep ik een soort Rode Kruis welfare winkeltje binnen waar kringloop spulletjes werden verkocht voor het goede doel. Buiten voor de deur stond een plastic bakje: ‘Uitzoeken 1 Euro’ .
In dat bakje vond ik dit ‘Vixa’ horloge, inclusief het prachtige leren bandje. Ik heb de vriendelijke welfare dames maar 5 euro gegeven, het was tenslotte voor het goede doel.
Over het merk Vixa is bij Mikrolisk het volgende vermeld:
Als ik dan verder zoek bij ERA, geeft Mikrolisk een wat grotere lijst, waarbij het merk Era gelieerd lijkt te zijn aan het merk Edox, en dat is een wat bekendere eend in de bijt.
Het uurwerk dat in dit horloge tikt is een Franse Lorsa 236, voorzien van een Vixa imprint.
.Ik hou het voor de herkomst er dus voorlopig maar op dat Vixa een Franse tak is van ERA, dat op zijn beurt weer verbonden is aan Edox.
Verder vind ik na enig spitten in Google het merk nog terug op deze site:
[Vixa Type 20 French Military Flyback Chronograph Watch | S.Song Vintage Watches – S.Song Watches]
waar een fraaie Militairy style chrono uit 1956 wordt getoond.
Omdat de goede Dr. Ranfft mijn Lorsa236 uurwerkje (zonder shock protection op de balansas) dateert op 1945, denk ik dat mijn Vixa rond 1950 gemaakt zal zijn. Ruim voldoende om in deze draad vermeld te mogen worden.
Nog een paar prentjes van dit volgens mij bijzondere en zeldzame klokje.
Let daarbij op de constructie van de lugs aan de stalen kast. Waar bijna altijd de lugs en kast één geheel zijn, zien we hier lugs die aan de binnenring van de kast gelast zijn. Nooit eerder gezien bij een stalen kast.
De lugs zijn heel dun, het uurwerk is met de wijzerplaat van bovenaf in de kast gemonteerd en afgesloten met een heel smalle bezel. In combinatie met het dunne uurwerk en de platte aangeklikte caseback is het geheel een redelijk dun horloge geworden, zeker voor die tijd; ca. 9 mm.
De doorsnede van het horloge is 32,5 mm, voor die tijd normaal, maar omdat de wijzerplaat ver doorloopt over de binnenrand van de kast en een zeer smalle bezel heeft, lijkt het wat groter en is het horloge ook heden nog zeer goed draagbaar. Kortom mijn vakantieaanwinst (uit 2013 alweer) is nog steeds in de collectie en neemt daar een gekoesterd plaatsje in tussen de andere ‘bulls eye’ horloges.
Dank weer voor het lezen en kijken,
Lex
Thanks Domega
Heel mooi.
Vooral de herkomst.
Dit moet wel haast jaren 60 zijn, dus ook al de 50 jaar gepasseerd.
Het mooie Enicar steuntje vond mijn vrouw een keer op de rikketik toen het net door een wat later gearriveerde handelaar op de tafel werd gezet.
We waren dus net op het goede tijdstip op de goede plaats.
Snap ik! Tja, het is een typisch modelletje en ik ben erg gecharmeerd van dit soort “rammelbandjes”. Koop af en toe ook horloges puur voor de stalen band. Kan ik weer lekker mixen en matchen😁
Die Waterelf ook gaaf zo met die - toch wat jongere? - bracelet
Prachtig machientje en heerlijk leesvoer Lex
Thnx👍🏼
Vandaag gelukkig weer aan de praat gekregen, een Poljot met wekker van omstreeks 1960, dus ruim in de doelgroep van dit leuke topic.
Omdat ik deze daarstraks bovengehaald heb ivm een ander topic. Lekker oud ding met een Duits zilveren kast uit 1930
@EricA
Wat een mooi gaaf exemplaar! En de eerste keer dat ik er een zien niet met het Poljot merk, maar met het Sekonda merk. Was Sekonda niet min of meer het export merk voor Poljot, later overgegaan in Engelse handen? Ik moet dat nog eens napluizen… levert misschien nog een interessant verhaal op.
Hieronder mijn Poljot wekkertje, met van binnen waarschijnlijk het zelfde uurwerk als jou Sekonda.
Hoi Lex, leuk dat jij ook zo’n wekker hebt (maar natuurlijk een veel mooiere). Ik heb dezelfde Sekonda ook als Poljot, maar die moet nog onder handen genomen worden. Volgens ons aller Herr Doktor Ranfft (wat zouden we moeten beginnen zonder zijn voortreffelijke site?) is het uurwerk bijna een kopie van de AS 1475.
Groet, Henk
Ah lekker inderdaad! Dat zijn de echte oudjes
Volgens een reparateur zelfs van voor 1920, zelf dacht ik meer +/- 1925
@EricA
Klopt, Henk.
Hieronder het uurwerk van mijn Poljot wekker. Ik bezit er slechts 1, maar inderdaad wel een hele mooie. Al in de begintijd van mijn ‘lidmaatschap’ hier van het HF overgenomen van forumlid Roelof (ik denk niet meer actief op het forum?). Het was mijn eerste aankoop op de HF Horlogemarkt in 2012. Er zouden hierna nog een aardig aantal aanwinsten via HF bijkomen.
Het uurwerk is een Poljot 2612.1 en inderdaad vrijwel gelijk aan het Zwitserse A.Schild AS 1475 uit begin jaren '50. De wijze Heer Ranfft geeft voor het Poljot voorbeeld een jaartal op van 2003, maar dat is volgens mij niet correct voor het ontwerpjaar. Volgens mij werden deze wekkertjes al in de jaren '60 gemaakt in Rusland. Het Zwitserse origineel is naar mijn idee nooit erg populair geworden, je komt ze althans zelden of nooit tegen.
Omwille van de compleetheid hier ook nog even de links naar Ranfft(voor de andere lezertjes

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&Poljot_2612_1
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a&2uswk&AS_1475
Een grappig detail is nog te zien op jouw foto; (hier even herhaald):
.
Het uitstekende nokje aan de binnenkant van de caseback laat de wekker klinken. Het maakt contact met het klepeltje midden rechts boven in het uurwerk, rechts naast het aparte veerwerk voor de wekker. Dat klepeltje gaat trillen als de wekker afgaat.
Een ander interessant verschil is dat de middenbrug bij jou exemplaar gescheiden is van de balansbrug terwijl die bij mijn exemplaar aan elkaar vast zitten! Heel ongebruikelijk volgens mij, normaal is de balansbrug altijd een apart deel.
Kom er maar in Pierre! Laat ons genieten!
Nu ik toch weer in een reply zit, kan er van mij ook nog wel eentje bij. Ik denk tenminste dat deze nog net wel kan, met (vermoedelijk) eind jaren '60.
Een Rotary. Een mooi Zwitsers merk dat zoals zovelen in de jaren '70 dreigde ten onder te gaan aan de concurrentie met de Japanse Quartzhorloges. In recenter tijden is het merk weer actueel en op de markt maar nu als een wat hybride merk, met pretenties voor high end met Swissmade horloges maar ook goedkopere uitgaven met Chinese en Japanse uurwerkjes, jawel, ook quartz!
Er is veel terug te vinden over het merk, dus hier even een paar linkjes:
[Rotary Watch Brand Review - Are They Good Quality Watches? (watchranker.com)
[Vintage Watch Gallery, Classic Watch Museum Throughout the Last Century (rotarywatches.com)]
https://www.rotarywatches.com/en/about/rotary-vintage-museum
[The History of Rotary Watches | Jewellery and Watches Blog | HS Johnson]
Nu mijn (bescheiden) exemplaar:
Het Rotary gesigneerde A. Schild 1703 uurwerkje.
Ten slotte ter vergelijking de moderne versie van hetzelfde horloge zoals dat nu o.a. op Amazon wordt aangeboden:
De Rotary Avanger GS05403/03 (met een Quartz uurwerk)
Allez vooruit enkele rare vogels
Fontainemelon pat 51482 (Mei 1910)
As 1203
Eta 930
Cal 373
wordt vervolgd
Leuke details. Ik heb een, vermoed ik, stuk later exemplaar te pakken met een zwarte plaat. Te nieuw voor dit topic officieel, maar Wel hetzelfde uurwerk. Die Russen houden graag vast aan hun vertrouwde werkpaarden.
Die eerste is echt een Bombay special , het staat zelfs op de wijzerplaat.
Wat een fantastische verzameling horloges heb je toch, is altijd genieten als jij iets post.