Vintage op staal - wie heeft ze?

Ik heb bij deze Seiko een stalen band, alleen deze zit veel te strak. Wanneer ik mijn vuist bal, klapt de sluiting open :joy: Maar een keertje op zoek naar wat extra schakels. Ik draag hem nu alleen op een leren band, uiteraard.

7 likes

De tour de france

De oudste: speer patent uit 1934 met panzerstalen springband

En dan nog een oudje, een curvex:

8 likes

Ben ook groot fan van oud staal. Het is een extra dimensie aan vintage om naast een mooi oud horloge ook een passende stalen band te vinden. Zowel qua maat als stijl en leeftijd. Een bonklip past bijvoorbeeld niet op een jaren 70 horloge (vind ik), een jubilee is meer voor grotere duikers, beads of rice voor kleinere, soms past een oyster beter dan een flatlink, dat soort arbitraire regels :grimacing:

Huidige collectie op staal, inclusief wat reservebanden. Eigenlijk heeft alleen de Speedmaster de originele band :thinking:

Plexi, patina en plaatstaal.

7 likes

Moet ie wel passend zijn bij het horloge… en integrated zijn of passende endlinks hebben.
Aftermarket opties vind ik niet zo mooi, nieuw of oud.

Ik heb zo’n Gay Freres brick bracelet voor mijn polerouters en dat staat best wel nice… alleen heeft die ook rekkus maximus dus moet ik eigenlijk laten herstellen.

Mijn UG Unisonic sub komt op z’n ‘integrated’ Gay Freres band… en die tissot PR516GLs ook natuurlijk.

Heb voor mijn King Seiko volgens Koekoek ook de juiste band, maar dat vind ik maar een puin ding en gebruik ik eigenlijk niet.

Deze 3 cccp handwinder Russen!

4 likes

Allemensen, dat is een hele lading aan mooie stalen banden; en gave horlgoes ook!
Vooral links onder (’‘Mitchell’’ ?) vind ik erg mooi :+1:

1 like

7 likes

Coole dorly zeg!

1 like

Zonde om hem niet op de stalen band te kunnen dragen. Al eens gedacht aan clasp extenders? Simpel vast te maken en een prima oplossing om de bandmaat iets groter te krijgen zonder dat het afbreuk doet aan het smoel van de band.

2 likes

3 likes

Ja, klopt. Weleens aan gedacht, maar dat vind ik wel echt lelijk hoor. Ik ga wel een keer op zoek naar losse schakels. Mocht dat niet lukken dan is de clasp extender de laatste oplossing.

1 like

10 likes

Snap ik, maar in veel gevallen zat er uberhaupt nooit een stalen band op, dus dan vind ik het niet zo erg zelf een stalen band bij te vinden.

Mooie end links zijn inderdaad mooi meegenomen, maar oude banden vinden die naast de juiste breedte (vaak al moeilijk zat) ook nog passende end links hebben is wel next level. Moet wel leuk blijven :grin:

1 like

Vintage (1971) op originele staal! :+1:t2:

10 likes

Ik ben wat dat betreft een purist :rofl:. Matchende endlinks of geen stalen band voor mij…

Liefst ook een band waarbij er afbeeldingen zijn waar de band opstaat met het horloge.

Dit zou ik dus wel doen:

6 likes

Ik had ze

5 likes

Ik vind staal ook het fijnste maar ik ben wel erg kieskeurig. Het is voor mij wel een absolute must dat de band origineel is. Dus geen aftermarket, maar ook een merk band die op een ander model zat is voor mij een no go eigenlijk (vandaar dat ik regelmatig merkloze bandjes verkoop in t blauw :grimacing: ). De overtreffende trap daar van is niet origineel staal zonder passende endlinks, dat kan ik echt niet hebben :scream: Originele bandjes met clip sluiting ook niet zo’n fan van. Verder vind ik staal top.

Leuke van vintage banden is wel de enorme variëteit en verschillende ontwerpen. Dat zie je tegenwoordig toch veel minder.

8 likes

Mooi zo een bellmatic. Staat al lang op mijn lijstje.
Dacht altijd dat die op ‘coffin’ banden kwamen, maar deze is nog mooier.

Ik heb er een die staat nu in het blauwe gedeelte, ± 50 jaar oud en met Zwitsers uurwerk.

1 like

En dan heb ik nog een of twee pr516’s op staal.
:grimacing:

8 likes