Vintage op staal - wie heeft ze?

5 likes

Vroeger vermeed ik vintage horloges waar een originele stalen band bij zat als de pest, voel ik me verplicht om die blikken rammelzooi er nog op te zetten ook :grimacing: :sweat_smile:. Vind een leren band eigenlijk altijd mooier.
Inmiddels heb ik er wel een paar; 's zomers is het toch wel lekker om wat vintage te hebben op staal. Maar ik zal nog steeds niet gauw een losse stalen band erbij gaan zoeken, stukje leer is veel mooier :sunglasses:

Alleen die Seastar quartz bracelet heb ik erbij gekocht, maar dat ding was precies de juiste ref, NOS en kostte maar twee tientjes; dus voor dat geld kon ik hem niet laten liggen. Al zat ik nog wel te twijfelen, mooi stukje zwart leer was ook wel heel mooi geweest :innocent:

10 likes

Soms origineel, soms aftermarket. Aan dat laatste til ik niet zo zwaar zolang het maar in de stijl “van” past.

Origineel

Aftermarket

Origineel

Aftermarket

7 likes

Er zijn super veel verschillende banden voor de Bell Matics. Of bedoel je deze specifieke ref? Voor deze ref zijn 2 banden.

De band van mijn andere Bell Matic vind ik misschien nog wel cooler.

7 likes

15 likes

:thinking: :thinking: :thinking:

  • tellen is lastig
  • hij zit al aan het bier
  • het is vrijdagmiddag
4 likes

7 likes

FTFY

1 like

Zo mooi dit!

1 like

:laughing::laughing:

1 like

Dit lees ik met verbazing. Ik vind te top kwaliteit vintage banden zijn dan de lompe en zware moderne banden. Ik weet niet hoe het bij Tissot zat maar in de 70s maakte Seiko voor het high end spul echt heel fijne banden.

2 likes

Het gaat niet zozeer om comfort, meer om hoe het eruit ziet. Vroeger liep het afwerkingsniveau van de banden naar mijn idee nogal achter bij die van de kasten. In de jaren 70 was het gros gewoon nog gevouwen blik; vooral die blikken endlinks vind ik hopeloos, het gaat altijd gapen en daar kan ik echt niet tegen :grimacing::grimacing:
Zoals je ziet heb ik ook maar één vintage met endlinks. Dan liever een verborgen aansluiting :sunglasses:

Waarom heeft het zolang geduurd voordat de solid endlink een beetje gemeengoed begon te worden? Volgens mij is dat iets van de laatste 15 jaar ofzo :thinking:

1 like

Alleen bij mijn Russen een vintage op staal. Alles rvs. Poljot Sturmanskie. Militaire luchtmacht uitvoering. Bouwjaar 2e kwartaal 1988. Met hacking uurwerk.

Originele band. De Russen hebben zo hun eigen idee hoe je een bredere band aan de relatief smalle lugmaat van 18mm zet. :blush:

7 likes

Het ging vroeger veel meer om het uurwerk ipv de rest. Arbeid was ook nog goedkoper en kast handmatig afwerken dus ook. Solide banden laten CNCen was waarschijnlijk relatief veel duurder en van secundair belang. In een markt waar voor gebruiks objecten waar het dus belangrijk is hoeveel waar je voor je geld kreeg waren zulke frivoliteiten waarschijnlijk geen belangrijk punt.

Maar ik heb wel 70s Seiko’s met solid banden. Dat zijn qua kwaliteit gewoon erg goeie banden. Zelfs eentje met een soort van SEL. Al is dat dan wel een rechte en verborgen aanzet.

3 likes

Verzamel jij Tissot ofzo? :stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

1 like

Mijn UG sub heeft hele fijne gevouwen links. Is echt niet te vergelijken bij moderne casios van 25 euro.

Die UG brickbracelet is echt extreem skere gammele shit

1 like

Zoiets zal het inderdaad zijn. De markt vroeg er niet om en/of wilde er niet voor betalen. Overigens had Tissot ook wel banden met solid links in de 70’s. Bijvoorbeeld de PR516/526 met geïntegreerde bracelet. Maar solid endlinks ben ik bij 70’s Tissot’s niet tegengekomen :thinking:

Valt het op? :laughing::laughing:

1 like

Ik ben ook geen losse solid endlinks tegen gekomen. Maar ik ben er iets minder algerisch voor dan jij denk ik. Vaak is het ergste gerammel of los zitten wel weer op te lossen. Vaak zijn de endlink of springbars dan wat verbogen of zijn de verkeerde dunnere springbars gebruikt. SEL zie je pas vaak vanaf de 90s. Zelfs bij Rolex nog gevouwen endlinks gebruikt in de 2000s.

2 likes

Droef. Al zijn goede gevouwen endlinks eigenlijk ook gewoon prima

2 likes

Klopt, met een dikkere springbar en wat buigwerk is het inderdaad wel te verbeteren, al blijft de pasvorm vaak wat twijfelachtig :sweat_smile:

1 like