Vintage Orient Only

Crossposts van deze bijzondere 36mm AAA Swimmer :heart_eyes:

6 likes

En deze vond ik onlangs, vind hem waanzinnig mooi. Heel veel subtiele mooie details, zoals de kastvorm en natuurlijk de bijzondere wijzerplaat. Vind Orient toch ook echt een prachtig merk.

5 likes

Vandaag kwamen er twee vintage Orientjes binnen, na een snelle polijst- en schoonmaakbeurt waren ze al heel mooi:

Die eerste vormt een mooi duo met die hierboven. Wat nieuwe bandjes zijn al onderweg😊

6 likes

Het rode bandje nog eens goed bekijkend, kom ik erachter dat het van Orient is, een origineel bandje dus. Alleen is de gesp goudkleurig, dat is een beetje vreemd. En op de gesp staat de tekst “aluminium”. Maar ik vind de rode kleur van het bandje ook heel mooi staan bij dit horloge, bij de rode o in het Orient logo. Dus ik heb besloten het te houden en alleen de gesp te vervangen door een zilverkleurig exemplaar.

En ik vind het eigenlijk ook wel de moeite waard om het glas door een nieuw te vervangen, zonder de barstjes aan de kant. Die vintage Orienten blijven mij verbazen, op een heel eigen manier wedijveren ze met de Lord Matics en Vanacs van Seiko.

En gisteravond heb ik de Swimmer hierboven eens uit zijn kast gehaald. Ik vond namelijk dat de kroon in uitgetrokken positie ontzettend zwaar draaide. Het horloge was daardoor amper op tijd te zetten, en omdat er ook geen datum snelverzet is, was het heel bewerkelijk om de datum te verzetten.

Ik heb de kroon van binnen goed schoongemaakt en gesmeerd met een beetje siliconenvet. Hij draait nu prima en het horloge is makkelijk op tijd te zetten, de wijzerwrijving is zelfs erg minimaal.

Echter wat mij verbaasde, was dat er in het uurwerk een voorziening is voor een pusher bij de twee, waarmee de datum verzet kan worden. Ik begrijp niet waarom de kast deze pusher niet heeft. Alles ziet er verder prachtig passend en origineel uit, maar dan vind ik het vreemd dat het datumverzet niet aan de buitenkant bereikbaar is.

De kast is aanmerkelijk platter dan al mijn andere vintage Orienten. Maar het kaliber past er prima in, het ziet er allemaal heel origineel uit.

Wordt dus nog wel even vervolgd denk ik…

2 likes

2 likes

2 likes