Vintage Oris loopt te snel - reparatie?

Hallo,

De vintage Oris (diameter 30,5 mm / van mijn vrouw) op de foto loopt sinds een tijdje veel te snel. Op 3 uur loopt ie 45 munten voor. Iemand enig idee wat er mis is?

Ik wil deze laten servicen / repareren. Iemand van hier? Laat maar weten als je interesse hebt of iemand weet.

Dank!

1 like

Het zou kunnen dat het horloge gemagnetiseerd is geraakt. Dan gaan ze meestal vrij plotseling veel te snel lopen. Via het internet kun je een apparaatje kopen waarmee je jouw horloge kunt demagnetiseren. Kost 15 euro. Binnen de minuut verhelp je het probleem hiermee. Zie filmpjes op YouTube voor de uitleg. Een goede horlogemaker kan het ook voor je doen. Zie voor namen de blauwe rubriek. Succes!:+1:

1 like

Nou breekt mijn klomp… Tot vannacht dus 45 minuten voor in 3 uur. Sinds vanochtend loopt ie weer precies op tijd… Iemand een verklaring?

Mazzel :smirk:

Is dit een handgewonden horloge? Het zou kunnen dat er maar een klein deel van de veer “plakt” waardoor het horloge sneller loopt, eenmaal dat deel van de veer afgelopen is loopt het horloge normaal?

Eens terug opwinden en kijken of hij weer sneller loopt…

Que? Dit is onbegrijpelijk.

Ik vrees dat je de “mainspring” en “hairspring” door elkaar haalt.

De hairspring rolt niet af, maar pulseert als het ware. Daarmee laat deze via het escapement de energie van de mainspring - via de diverse tandwielen - ontsnappen. De hairspring kan klevende windingen hebben. Dan moet deze even in de one dip. Ook kan deze gemagnetiseerd raken bij oudjes (moderne hairsprings zijn van Nivarox en dat is amagnetisch meen ik), of er kan vervorming of andere mechanische ellende zijn.

Je mainspring kan breken, maar zal niet gaan plakken…

Hij loopt nog steeds op tijd. Ook na opnieuw opwinden. Topic kan gesloten worden.