Vintage PAKETA CCCP 24h vraag

Beste forumgenoten,
ik ben totaal niet thuis in de Soviet horloges en hun waarde, maar ik heb onlangs deze handwinder 24H Paketa cadeau gekregen van een goede vriend die hem ook gekregen had en zelf niks met horloges had.

Ik vind persoonlijk de manier van tijd aflezen totaal niet logisch, dus hij ligt nu helaas wel ongebruikt, maar de look is wel tof, met een mooie zilveren sunburst en applied indices.

Ik vroeg me af: is het wat qua kwaliteit? Wat is zoiets waard?
Alle papieren en doosje lijken erbij te zitten en hij is van November '89.
Beetje googlen toont prijzen rond van 50 tot 250 euro (hier een gouden broer op 't forum paar jaar geleden verkocht), dus ik heb geen flauw idee.

Ik benieuwd wat men hiervan vindt.

6 likes

Leuk horloge in de juiste (cyrillische) versie. Prima kwaliteit: weinig verfijnde doch oerdegelijke uurwerken. In goede staat met doos en papieren zou ik de waarde rond €100 inschatten. Het huidige imago van Rusland werkt echter niet mee…

3 likes

Het zijn leuke horloges. Waarde is altijd lastig in the schatten. Je koopt nieuwe Vostoks vanaf 25 euro (handopwinders) tot 80 euro (automaten). In goede staat gaat de Raketa minstens voor 50 euro.

Ook ruilen kan een optie zijn. Liefhebbers voor Russen zat op dit forum, en 24-uurs is gewoon apart.

2 likes

Ooit een gekocht voor 50 euro, in 2012. Later zag ik ze voor 80 tot 120 euro te koop. Of meer maar dat was niet realistisch. Prima degelijke simpele uurwerken. Chrome kast. Best leuk als je wat bijzonders wilt, maar ja Inderdaad momenteel niet populair misschien.

1 like

Ik vind 'm erg mooi! Aflezen blijft een dingetje, we zijn van kinds af aan getraind om in een fractie van een seconde een 12 uurs analoog horloge af te lezen. Wel leuk al Russische steden om af te lezen, leuke training Cyrillisch…

1 like

Zie de antwoorden hierboven; enkel toevoegen dat die Russische binnenwerken meestal weinig verfijnd zijn, maar des te robuuster. Ik heb Pobedas en Raketas liggen die aan hun uiterlijke staat te zien de laatste 60 jaar in een beerput gelegen hebben, maar met quasi geen effort terug netjes werken. “Dankbare” speeltjes, zoals we hier in Belgistan zouden zeggen.

Specifiek voor deze: héél mooi exemplaar, cyrillische dial (absolute must imo) en doos + papieren, als ik die op een beurs zie liggen voor €100 ga ik sowieso stoppen en mijn zelf-opgelegde budget checken. :ok_hand:t2:

1 like

Dus tussen de regels: als je die in het “TK” stuk van het forum zou zetten, link dan hier even (dat stuk van het forum volg ik niet zo wegens te veel beweging en te grote potentiële impact op de lokale financiën). :grimacing:

2 likes

Mooi gezegd! :wink:

Doos ( een mooie) en papieren zie je er bijna nooit meer bij. Dat is voor de serieuze liefhebber wel wat waard bedenk ik me nu. Heel mooie set.

Bij Soviets valt dat nog wel mee (je vindt er nog vrij veel van, zeker uit de periode 1980-2000), maar inderdaad, het is wel een pluspunt.

Ja ook waar.
De mijne van 50 euro was een NOS excemplaar van Julian Kampmann. Met service beurt. De cyrillische bezel had een iets wittere kleur dan de dial. Hij leek samengesteld uit rest partijen van de fabriek. Heel interessant die cyrillische namen.

1 like

Dat is idd wel een dingetje ja. :grimacing: Ik heb 'm overigens gekregen nog voordat de spreekwoordelijke faeces de roterende luchtverplaatser raakten in het oosten. :wink:

Maar hoe dan ook leuk om te lezen dat er blijkbaar toch nog genoeg liefhebbers hiervan rondlopen.
Ik heb zelf in het verleden wel eens naar een Vostok gekeken als vakantie beater, maar de relatief flinke hoogte weerhield me, i.c.m. de nogal gepolijste kasten en bezels.
Ik heb een relatief harde eis dat horloges niet boven de 13mm mogen uitkomen, incl. glas.
Enige uitzondering die ik mezelf nu toesta (als ik er ooit weer één vind) is een Steinhart OVM 39, die 14mm hoog is.

2 likes