Vintage Poljot

Dit keer gaat het echt om een zoldervondst. In Servië, waarschijnlijk van de grootvader van m’n vrouw. Poljot stond hier in de tijd van Tito in hoog aanzien, maar ik heb wat vragen bij dit horloge.

Dé grap is dat ik het horloge wat dertig jaar in een doosje heeft gelegen oppakte, een paar slagen gaf, en tot m’n verbazing zag dat het direct begon te lopen.

Als ik naar de stijl en maat kijk plaats ik het in de eind jaren zestig, begin jaren zeventig. Het gaat om een +/- 35mm horloge met een handopwindertje.

Maar waarom zou een Poljot uit de jaren zeventig van Engelse tekst voorzien zijn?

Of was dat bij Poljot normaal? Ik had Russische tekst verwacht.

Maar hoe het ook zei, wie zou hier op het forum de beste man zijn om dit dingetje schoon te maken, te smeren en te controleren? Ik kan het acryl glaasje zelf wat opfrissen met fijn schuurpapier een polywatch, maar een beurt lukt me niet. :smirk:

Merk vooral ook de dasspelden van de Servische spoorwegen en, jawel, Tito op, alsmede de heerlijk foute aansteker.

Ik vind het leuk, zo’n kleine tijdscapsule.

6 likes

Dat is bij Russische horloges nogal verradelijk. Die zien er qua ontwerp vaak 10 of 20 jaar ouder uit dan ze zijn. Net als met Soviet auto’s bijvoorbeeld :wink:

1 like

Dat klopt, maar er wordt mij bezworen dat dit niet uit de jaren negentig komt. :roll_eyes::hugs::hugs:

Ik was zelf namelijk ook wat achterdochtig.

Er staat USSR onderaan, dus geen 90s.

1 like

Touché, ik had niet op m’n eigen foto ingezoomd. :blush:

Weet jij welke horlogemaker goed is met Russen? @Inca, heb jij zin in een simpel handwinder-beurt-projectje, of is dit je ding niet?

Dit is dus eentje die bedoeld was voor de export, vandaar de Engelstalige tekst.

1 like

Horlogemaker? Je kunt @DirkT of @vouwfietser een pm sturen. Weet niet of ze tijd hebben natuurlijk. :blush:

De Russen hadden een promotie campagne naar het westen, ik meen in de tachtiger jaren. Toen hebben regelmatig horloges met engelse tekst geproduceerd voor export. Maar dat deden ze in de zestiger en zeventiger jaren ook al met bijv. de Strela chronograaf. Ik denk gewoon voor inkomsten uit buitenlandse valuta.

Dat zijn toch horlogemakers? :smirk: Althans, in mijn beleving wel. Maar dank voor de info!

Graag gedaan. Hobby -horlogemakers. Wel heel serieus. Ik heb persoonlijk goede ervaring met vouwfietser. Leuk dat horloge van jou met het verhaal erbij. Zuinig op zijn!

1 like

Ik stuur je even een pb.

1 like