Vintage Pontiac en Omega erfenis

Hallo,
Ik lees al een tijdje mee op dit geweldige forum.
Ik heb een aantal jaar geleden de horloges van mijn opa en oma geerft en wil er wat meer over weten.
Het heren model is een gouden 14Kt Pontiac memomatic met serienummer 4131008.
Kan iemand mij vertellen uit welk jaar dit klokje ongeveer is? Ik kom zelf niet zo ver met dit nummer. Ik heb de Pontiac PDF al gelezen maar er staat heel weinig in over de memomatic.
Ook vind ik het vreemd dat de datum aanduiding op de 6 staat ipv de 3. Ik heb dit model nog nooit ergens gezien.
Het gouden bandje is niet afneembaar, maar past mij perfect. Ik draag het met veel plezier bij speciale gelegenheden ter eerbetoon aan mijn opa.

Het horloge loopt perfect, het enige nadeel is dat er een paar krasjes in het glas zitten, is dit te polijsten? De kast en het bandje zijn in goede staat.

Het tweede horloge is een Omega dames, waar ik alleen het 14 kt stempel op kan ontdekken. Er staat geen nummer op de achterkant.
Weet iemand uit welke periode deze komt? Is de kast ook van goud?
Heeft deze enige waarde? Of is het puur de goudprijs?
Graag jullie zeer gewaardeerde mening.

1 like

Ik heb geen goede ervaring met goudstempels op buitenkant van omega kasten. Deze staan vaak langs binnen.

1 like

Nog een foto van de Pontiac. Sorry voor de niet te beste kwaliteit.

En nog eentje van de Omega

Klopt, maar deze foto schreeuwt zeker niet ‘nep’. We zouden de achter- en binnenkant moeten zien, maar mijn gevoel zegt ‘echt’. Qua waarde is een dameshorloge inderdaad zelden meer dan goudprijs - waarbij het uiteraard enorm helpt als de band ook 14k is ipv doublé.

Ik zou 'm uit sentimentele overwegingen houden. Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien kun je er ooit iemand heel blij mee maken. Mijn vrouw zocht enige tijd geleden bv. naar een klein gouden ‘bracelet’ horloge, en was zeker blij geweest als ik iets dergelijks van mijn oma had kunnen geven.

De Pontiac is een mooi dress horloge. Zoiets raakt nooit uit de mode voor onder een pak o.i.d. Ik weet niks van het merk, maar qua ontwerp zou het me niet verbazen als 'ie uit de late jaren '60 of vroege jaren '70 kwam.

Dameshorloges zijn meestal nauwelijks meer waard dan de waarde van het edelmetaal. Dat komt omdat het geen artikelen voor verzamelaars zijn.
Een foto van de achterkant helpt om een goede indruk te krijgen (close up graag)

De Pontiac zou ik eind jaren zestig/beginnjaren zeventig plaatsen.
Ik verwacht eigenlijk op de bodem nog een nummer van vijf cijfers, dat met 64 begint.
Op de sluiting zou ook nog een kleine stempel met A+K te vinden moeten zijn.
Als je iemand hebt die hem open kan maken vind je aan de binnenkant van de bodem ook nog de nodige edelmetaal stempels, die kunnen helpen de fabrikant van de kast vast te stellen.

Ik ben 44 en heb twee dochters van 16 en 17. Eentje is ook horlogegek.
Deze 2 items zal ik nooit verkopen, daarvoor hebben ze te veel sentimentele waarde.
Ik vind het alleen erg leuk om er meer van te weten.

Achterkant Omega. In de sluiting staat 14Kt.

1 like

Het bandje zal dan sowieso 14K zijn. En aangezien de band en de kast 1 stuk zijn zal de kast het vast ook zijn. Zou niet weten waarom de kast niet van goud zou zijn als de band het wel is, want die is toch erg klein en qua gewicht niet heel bijzonder.

Het geheel even wegen kan ook wel uitsluitsel geven of het echt allemaal goud is.

Bij beiden horloges: heb je een stempel gevonden die zegt dat het 14K is of staat het er tekstueel?

ah, geen 14kt driehoek op de achterzijde van de kast. Dat schept al meer vertrouwen :slight_smile:

Mooi erfstuk dan! glas zal waarschijnlijk plexiglas zijn en gemakkelijk te vervangen voor weinig geld.

Of gewoon te schuren en te polijsten met plexi.

De Pontiac heeft geen lange P, dus ik denk ergens jaren 70 of later, leuke erfenis, koesteren!

Sorry jongens als ik het over 14kt heb bedoel ik dus dat er overal 585 in staat.
Op beide sluitingen van zowel de pontiac en de omega staat 585 AK+ en nog 2 tekentjes die ik niet kan lezen.
Helaas kan ik de kasten niet openmaken. Weet ook niet of ik dat wel noodzakelijk vind, zeker als het eventueel schade oplevert.

Hier nog een foto van de achterkant van de pontiac.
Verder inzoomen gaat niet.

Mooi, dat klopt helemaal met een ladies’ bracelet watch: 585 op de sluiting en geen ‘driehoek’ op de achterzijde zoals @Bart82 al zei.

Aan de binnenkant van het deksel zul je het merkteken van de gouden kast aantreffen, en een serienummer dat vermoedelijk begint met 711. Heel leuk horloge hoor, daar maak je een van je meiden vast wel blij mee - helemaal als 'ie van de overgrootmoeder geweest is. Je enige probleem is: wat krijgt de andere? :wink:

Kon het me al niet voorstellen, mijn opa hield niet van nep :slight_smile:

Hahaha ja dat is een eeuwig probleem met twee meiden…

Even iets anders,
Ik ben van plan om samen met mijn dochter, zondag naar de Rikketik beurs te gaan in Houten. Is daar voor zo’n meid ook wat te koop, geen hele dure spullen natuurlijk maar paar tientjes handel?
Kan daar iemand eventueel mijn glas van de pontiac polijsten of doen ze dat daar niet?

Vast wel. Handel = handel.

Het zal echt niet alleen maar spul zijn van honderden / duizenden euro’s.

Ben er zelf niet geweest, maar even polijsten zal echt wel mogelijk zijn (denk ik).

Glas polijsten is heel eenvoudig. Met Brasso, Peek of zelfs tandpasta en een zachte doek gewoon net zo lang poetsen totdat de krassen er uit zijn.

Ok, ik heb een tube peek liggen voor de auto, ga ik dat eerst is zelf proberen.

Leuk dat iedereen meedenkt en de vragen beantwoord, bedankt :+1:

1 like

Hallo, ik heb een compleet soortgelijk horloge geërfd van mijn vader, die dit op zijn beurt als afscheid op zijn pensioen gekregen heeft. Toen ik het een aantal maanden geleden bij de juwelier binnen gaf voor een kleine herstelling is het ontvreemd tijdens een gewapende overval.
Sindsdien ben ik op zoek naar een dergelijk horloge maar zeer moeilijk te vinden. Aangezien dit ook voor mij een emotionele waarde heeft verkies ik een (bijna) identiek horloge terug in mijn bezit te hebben boven het geld van de verzekering van de juwelier. Kan iemand mij hierbij helpen?