Vintage Pontiac Hydraulica Quartz

Beste forumleden,

Na lange tijd afwezigheid weer een bericht van mij. Al een aantal jaren verzamel ik vintage horloges, voornamelijk Pontiac en Bulova. Van quartzhorloges moet ik niet veel hebben. Tot ik vorige week via Markplaats per ongeluk voor € 30 een Pontiac quartzhorloge kocht. Het ziet eruit als een mechanische Pontiac Hydraulica uit de jaren '70, inclusief het hydraulica logo op het deksel. Alleen staat er een 3 achter hydraulica. Grappig is ook de aanduiding 32768 hz onder de vermelding ‘Quartz’ op de wijzerplaat. Dit horloge is mij gaan intrigeren. Ik dacht altijd dat Pontiac pas vanaf begin jaren '80 quartzhorloges is gaan maken onder de naam Pontiac International. Gaat het hier om een vroege Pontiac Quartz? Wie weet weet meer?

Groet,

Chris

1 like

Even uitleggen:
Over de gebeurtenissen bij en rond Pontiac na 1983 weet ik niets, dus dit gaat alleen over dingen voor dat jaar.

Oorspronkelijk werden alle Pontiac horloges gemaakt in Biel (Zwitserland) door de Firma Suprécis Watch SA, die destijds eigenaar van het merk in Zwitserland was. In Nederland en België behoorde het merk aan de importeur.
Aanvankelijk werden de werken door Suprécis in elkaar gezet, waarna met deze werken binnen de fabriek de horloges werden gemaakt.
Later werden ook kant en klare werken ingekocht en nog later werden zelfs door andere fabrieken gemaakte horloges van het merk Pontiac voorzien.
Onder de naam Pontiac International werden de - voornamelijk in Frankrijk gemaakte - horloges verkocht.

In Biel zijn bij Suprécis inderdaad quartz horloges gemaakt (met ESA/ETA werken) in het begin met en later zonder het “32768 Hz” op de wijzerplaat. (dit was ook om te laten zien dat het om moderne werken ging en niet om de “ouderwetse” met slechts 8192 Hz)
Er werden voor die tijd ook al Pontiac horloges gemaakt met elektro-mechanische werken. (ik heb er een met een Landeron 4750, voor zover ik weet het eerste Zwitserse werk van die soort uit ca. 1960 http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,84638,84638#msg-84638)

Je vind het misschien leuk om te weten, dat het veel voeten in de aarde heeft gehad om dat 32768 Hz zodanig op de wijzerplaat te krijgen, dat het er niet scheef uitzag (dat Hz zorgde voor een beetje gezichtsbedrog en de erg kritische directeur stuurde steeds de drukplaten terug naar de graveur)

Hydraulica was de benaming van de extra waterdichte horloges.
Er waren maar 2 fabrikanten van horlogekasten, die goed genoeg geacht werden om kasten te leveren voor horloges waar Hydraulica op kwam te staan, dat waren Ervin Piquerez (van de Compressor kasten, o.a. te herkennen aan de speciale kroon) in Bassecourt, Zwitserland en Pfisterer (die nog steeds bestaat maar nu onder een andere naam) in Pforzheim.
Wat de 3 achter Hydraulica betekent kan ik je helaas niet meer zeggen.

Overigens, de dichtringen van de kasten van Pfisterer hebben na verloop van tijd de neiging om te gaan lijken op drop die lang in het water gelegen heeft. Dus kijk uit bij het openmaken van de kast van je horloge, voor het geval het er één van Pfisterer mocht zijn.

1 like

Hallo Maurits,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Dit werpt meer licht op de zaak. Over het merk Pontiac en de geschiedenis ervan heb ik tot nu toe nog niet heel veel informatie kunnen vinden. Weet je ongeveer in welk jaar mijn Pontiac geproduceerd moet zijn?

Groet,

Chris