Vintage Rado met verbogen lug

Geachte vintage fanaten,

Een familielid van me wil graag een erfstuk in oude glorie herstellen. Echter,…het betreft een gold capped horloge waarvan de lug rechtsonder bij een ongeluk in het verleden een vreselijke opdonder gehad heeft. Zie foto’s

Weet iemand wie dit kan herstellen, c.q. Iemand die dit aandurft?

Er is altijd een kans dat het breekt, dus ik denk niet dat iemand je de garantie gaat geven dat het goed komt. Ik heb overigens wel eens zonder problemen lugs rechtgebogen dus het is niet onmogelijk.

Je zou natuurlijk de gok kunnen wagen en mocht het misgaan alnsog een donorkast gaan zoeken.

1 like

Dank, Ik had daar al aan gedacht, maar ik ben ook bang om de gold capping te beschadigen. Daarnaast zou het wel mooi zijn als de kast bewaard zou kunnen blijven.

Het is geen gold cap maar een vergulde kast, inderdaad wel meer kans op beschadiging. Aan de andere kant, bij gold cap kasten zit er vaak een gouden kap over een stalen kast, hier is het een dunne laag goud over een kast van een messing legering, misschien wat makkelijker te buigen.

1 like

Ja daar kan ik inkomen. Het mooiste zou zijn om de hele kast in te klemmen en dan een hydraulisch persje de lug in de juiste richting te persen.

1 like

Ah, ik meende op basis van deze foto dat het goudlagen dikker is dan een simpel verguldsel, maar goed. Ik denk dat de gok misschien maar genomen moet worden dan.

Yep en ook niet vergeten om te verwarmen!

2 likes

Kan inderdaad schelen, maar ik weet uit ervaring dat je daarmee moet oppassen; als je te ver gaat heb je ineens bubbels in je gold plating en dan ben je verder van huis.

Nog hoger en het smelt, hard trekken en,…
Alles met beleid en de juiste temperatuur.

1 like

Dit is een voorbeeld van een goud bekapt horloge. (Lag toevallig voor het grijpen)
Je ziet aan de onderkant dat het een gouden kap over een stalen kast is.

3 likes

Dan zal het glaasje en uurwerkje er uit moeten lijkt me. Met mijn 2 linkerhanden ga ik dat maar niet doen. Een poging wagen om de lug recht te buigen denk ik wel.

Dat zou ik zeker doen!
Maar zou sowieso zelf niet gaan knutselen, zeker niet als het horloge waarde heeft.

Allen,

Bedankt voor de adviezen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de lug weer recht kunnen buigen. Hierbij heb ik de lug beschermd met een stuk rubber van een binnenband. Hierbij heb ik slechts een klein spoor achtergelaten.

Mijn familielid draagt het horloge en is blij!

.nog wel op zoek naar een zeer mooi (zwart? Alligator?) bandje.

Lug: 18 mm
Gesp: 16 mm
Lengte: (+/-) 80 x 120 mm

6 likes

Top, goed gedaan. :+1: