Vintage rariteiten , exotische functies

Zoiets heb ik nog als electrisch horloge, een Laco Electric.!

Tikt met een hogere snelheid, dan de secondewijzer…

5 likes

?? ben ik nou zo blind dat ik het niet zie??

Ja weetje @Robsfavorites die secondewijzers en de manier waarop ze draaien he…

Het is licht hypnotiserend soms.
En een vorm van kunst toch wel.

Wel gaaf dat er echt gewoon is gebouwd om de wijzer “quartz achtig” te laten springen.

Bij de gemiddelde BMW in de tachtig jaren was dat juist die soepele niet springende secondewijzer op de autoklok een dikke plus in je auto joh.

1 like

@Firstrubu kan je een close up maken of een ander plaatje van je bubbel ? @pietman heeft een puntje.

Ik denk niet dat je het luchtbelletje aan de buitenkant kan aanwijzen toch?

1 like

Ik heb het betreffende horloge niet meer in bezit maar zal een andere foto plaatsen.

Aan de rand van het glas op 3 uur zie je een gaatje in het glas. Van daaruit loopt een open kanaaltje onderlangs via de 6, 9 en 12 weer terug richting drie. Dit ziet er uit als een witte ring. Waar het water naar binnen dringt ziet wordt het glas transparant en zie je dit als zwart van de wijzerplaat. Dan kun je dus zien hoe diep je zit.

Waterdruk comprimeert de luchtbel in het kanaal.

In hoeverre het echt bruikbaar is weet ik niet ik ben geen duiker. Ik kan me voorstellen dat het op grotere diepten waar het licht niet goed meer doordringt niet bruikbaar is maar tot een paar meter diepte is het een aparte gimmick.
Ik hoop dat dit iets verduidelijkt😅

8 likes

Wat een leuk ding Pieter. Ziet er verrassend modern uit met die subdials. En wat de functionaliteit betreft: ongeveer even functioneel als veel goedkope quartz chrono’s die je vaak tegenkomt. Ze werken wel, maar je hebt er niet zoveel aan. Dat doet er ook helemaal niet toe, het zijn leuke technische horloges om te zien. En dan is zo’n mechanische vintage natuurlijk véél leuker!
Cimier Rulez!
Geniet ervan!

2 likes

bericht kwam 2 x. eentje kan weg dus.

1 like

Breitling Montbrillant Olympus - Volledige jaarkalender
Omega Speedmaster Rattrapante - Split second
Breitling Shadow Flyback - Chronograaf met flyback
Mondia Top Second - Blinking seconds complicatie
Gruen Air Flight - 12 en 24 uurs weergave
Olma Time Signal - Seconde morte complicatie
Pontiac Mono Rattrapante - Split second met maar één wijzer

12 likes

Vet, de eerste dieptemeters voor duikers werden ook op basis van dit principe als dieptemeters verkocht in de jaren 60 en 70.

1 like

@HorloG ha die gruen met 12 en 24 uurs aanduiding! I love it, mechanische creativeit. :star_struck:

En die blinking seconds is ook grappig zeg.

Bedankt!

@Kid-EZ oh oke? Weer qat geleerd.
Wel knap dat je die drukmeting op je horlogeglas toepast.

Op verzoek hier:
Alba Field Gear compass
Dit horloge heb ik me een half jaar geleden gekocht op een veiling in Japan. Ik heb het vooral gekocht, omdat het er zo apart uitziet. Op het eerste gezicht is het een normaal horloge, met een bronskleurige kast. Schijn bedriegt, want je kunt het uurwerk wegklappen en dan komt er een heus kompas tevoorschijn… Dat maakt meteen de keuze voor het materiaal duidelijk, want de koperlegering heeft minder invloed op de werking van het kompas. Het kompas heeft zelfs een doorkijk venster, dat je kunt gebruiken bij kaarten. Er is dus duidelijk over dit horloge nagedacht. Het uurwerk zit met een pin aan de kast vast zoals het normaal vast aan een strap zou zitten. maar aan de andere kant zit een kliksluiting. En die zit verrassend stevig, zodat het ook niet steeds openklapt, als je het horloge draagt.

Toen ik het kocht, wist ik niet eens, of het wel zou werken, maar een nieuwe batterij deed meteen wonderen. Een nieuw rally-stijl bandje maakt het stoere uiterlijk van dit horloge dan wel compleet…

18 likes

Op voorspraak van @Pieter67, de nieuwste aanwinst van @Tiemo2011:

2 likes

Wat een bijzonder ding zeg. Alba was toch een dochtermaatschappij van Seiko?

2 likes

Klopt helemaal. Er zit ook gewoon een Seiko uurwerk in.

2 likes

Nou helemaal top. Een total bizar idee, jongensjeugddroom waargemaakt en dan ook nog eem seiko erin.
De meeste idden van dit soort zijn el cheap o uitgevoerd.

Je zal wel lol hebben met je kids. :smile:

Deze hoort ook wel in dat rijtje thuis denk ik. Dateert ergens uit begin jaren '90 meen ik.

Klok - kalender - stopwatch - rekenmachine - IR afstandbediening.

10 likes

@HansvR ha die hans, dus je bedient je garage met je horloge?? :sweat_smile:

Als een garagedeur IR zou gebruiken, dan zou dat kunnen. :slight_smile: Het horloge heeft een leerfunctie, dus zolang je in het bezit bent van een werkend origineel kun de de Casio programmeren.

Overigens werd in de tijd dat dit horloge op de markt kwam, de functie vooral misbruikt om de TV’s van de buren te bedienen. Ach ja, de jeugd hè. :sweat_smile:

2 likes

Geweldig! :upside_down_face: