Vintage Rikketik aanwinsten!

Ik was maar 5 kwartier op de Rikketik omdat ik de rest van het weekend op mijn kinderen “moest” passen. Dus ik ben er overheen geracet. Misschien maar goed ook, ik heb 4x gescoord!

Om te beginnen een grote NOS Nisus automatic 36000. Nisus is een merk dat opgericht is in 1857. Of het nog/weer bestaat?? Het heeft nog het stickertje op de achterkant en het originele label en natuurlijk de originele band. Ik vond de kastvorm aantrekkelijk en de blauwe kleur van de plaat maar natuurlijk vooral de toevoeging 36000! Dat betekend dat het een uurwerk met extreem hoog tikgetal (36.000!) heeft. Dit zou de nauwkeurigheid van het uurwerk veel beter maken. Nadeel is dat het sneller zou slijten. Maar dat is bij een NOS horloge nou niet zo’n probleem. Wat wel het nadeel is van een NOS horloge is dat ik het niet wil dragen omdat ik dat zonde vind.
De vraagprijs vond ik veel te hoog dus mijn reactie was “wat dacht je van de helft?” Vond hij ok…

Daarnaast een in zeeer goede staat verkerende split second (oftewel rattrapante) Lemania met Lemania 1900 uurwerk. Het enige probleem is dat het niet loopt maar ik denk dat dat aan de balansveer ligt, zal wel (hoop ik!) niet zo moeilijk op te lossen zijn. Wie het begrip rattrapante niet ken: onder de chronoseconde zit een tweede, rode, wijzer die door het indrukken van de (parelmoeren?) drukker stil gaat staan. Zo kun je een tussentijd meten want de gewonde secondewijzer loopt door. Als je de drukker nog eens indrukt gaat de rode wijzer weer netjes onder de zwarte zitten. Je kunt door de kroon in te drukken natuurlijk ook de hele boel stoppen.
De verkoper was dezelfde als van de Nisus. Hij keek toen ik naar de prijs vroeg naar de stopwatch (want dat is het uiteindelijk) maar zag volgens mij zelf niet dat er nog een wijzer onder de andere zat. Zijn vraagprijs was er ook naar maar de Rikketik is net een Aziatisch land, nooit betalen wat ze vragen. Met mijn tegenbod ging hij akkoord.

Het horloge rechts op de foto zonder merk met de toevoeging Astrolon is interessant omdat de toevoeging Astrolon aangeeft dat het een Tissot Autolub uurwerk heeft. Voor wie dit nog niet kent misschien echt erg leuk, het mechanische uurwerk is grotendeels van plastic, tot aan het anker toe! Zie ook de derde foto, dat is een foto van het uurwerk van dit horloge, met de benaming 2270 (kaliber) Aetos S.A. (Tissot S.A.). Je ziet ze ook met Agon S.A. enz. Allemaal Tissot. Het uurwerk heeft wel 1 steen! Dit horloge is ontwikkeld in de jaren 70 met het idee goedkope uurwerken te kunnen maken die niet gesmeerd hoefde te worden (vandaar de benaming Autolub). Maar het is nooit een succes geworden, ik denk dat ook dit weer de schuld is van quartz. Meer info over deze uurwerk zie: http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html
Ik kocht het bij dezelfde verkoper die inmiddels met 3 potentiële verkopen erg soepel werd met zijn prijzen. Achteraf bedacht ik mij dat dat best wel eens dezelfde kerel zou kunnen zijn geweest die me vorige keer die Pierce automaat voor een habbekrats verkocht…?

Wat ik met al die “prijzen” wil zeggen is dat je moet durven onderhandelen. Er zijn er zat op de Rikketik die daar niet aan beginnen maar sommigen zijn erg welwillend om (flink) wat van de prijs af te halen. Probeer het de volgende keer maar eens (als je dat niet al doet).

En dan is er nog het horloge onderop de foto. Dat zou historisch gezien wel eens de leukste kunnen zijn. Ik had het in mijn hand en het zag er niet uit. De bezel is erg versleten, de plaat is door iemand met een stift bewerkt en daarna bekrast en er is een nieuwe binnenring in gezet die er niet in hoort. Met veel te veel lijm, dat komt er aan alle kanten uit. Maar wat mij opviel waren de bandaanzetten, dat herkende ik van foto’s van Fliegeruhren! Ik draaide eens wat aan de bezel en wat bleek, die kon je draaien, tenminste het middelste gedeelte draaide terwijl de bezel daaromheen bleef staan. Ik was klaar. Kost dat? Wist hij niet, was van zijn maat, die was lopen en dat kon nog wel een minuut of 30 gaan duren. Maar ik had er nog maar 5… mijn vrouw stond met de kinderen al in de hal te wachten tot ik naar buiten zou komen! Maar de maat van de eigenaar dacht te weten dat een tientje voldoende was. Ok, meenemen en wegwezen!
Of het veel meer waard is? Weet ik niet, de staat is vreselijk, het loopt wel goed, er zit een Vostok uurwerk in. Of dat uurwerk er in hoort? Ik vraag het mij af, ik ken geen fliegeruhr met datumaanduiding. Maar ik weet ook niet zo veel van fliegeruhren dus misschien is dat wel normaal. Wat mij er aan aanspreekt is dat het waarschijnlijk in de tweede wereldoorlog is gebuikt door een vliegenier! Dat is toch een gaaf idee? Als is het alleen maar de kast die origineel is en die is aan de pols van een Duitser boven Rusland naar beneden gekomen… of aan de pols van een Rus boven Duitsland naar beneden gekomen? Ik heb er geen idee van, misschien dat de heren militaire horloge verzamelaars er hun licht op willen laten schijnen, ik ben erg benieuwd!

Samenvattend ondanks het tijdgebrek toch een leuke Rikketik. Ik heb Marc en Jurgen gezien en gesproken, Robbie kwam ergens langvliegen, hij was wat laat, Gerard H. op afstand gezien, ik heb Chris helaas gemist, die had nog een veer en veerton voor me bij zich voor mijn Lip Himalaya… In oktober ga ik natuurlijk weer (ik heb geen keuze, ik moet) misschien dat ik dan weer eens een tafel neem en wat ga verkopen.

Het loopwerk van die Lemania stopwatch ziet er nog super uit. Best een gok om zoiets te kopen zonder hem even van binnen te zien, maar daar zou je met de prijs wel rekening mee gehouden hebben. Die plaat van die Nisus is prachting.

Hoe krijg je het voor elkaar om toch iedere keer weer van die leuke aparte aankopen te doen. En dat nog wel in een nieuw olympisch record! Mooi hoor(tu)

Een mooie score voor zo’n “blitz”-Rikketik rondgang !.. De Astrolon is uiteraard een héél mooie aanwinst (ze zaten allemaal in afschuwelijke kastjes, maar da’s onderandere de “charme” ervan. Alles wat er toen enigszins futuristisch uitzag werd de hemel ingeprezen, vandaar…:slight_smile: ),

De Lemania stopwatch is een mooi voorbeeld van functionaliteit.
Hopelijk is het werkje gewoon door gebrek aan onderhoud vastgelopen.
Zo’n stopwatch is makkelijk te openen en als de balans nog wat over en weer waggelt (met bijhorende beweging van de kleine secondewijzer) dan zal het al-bij-al wel meevallen.

De Nisus is een typisch jaren zeventig horloge, maar het tikgetal duidt op een kwalitatief werk. Kan je een foto van het werk posten ? Wie weet zit hier een “schat” in verborgen .

En tenslotte: de grote onbekende: inderdaad, Vostok Kaliber 2414, 17 steens… De kast… geen idee, veel ouder, maar duidelijk een knutselproject ;)…

In elk geval: een indrukwekkend “aankoopgedrag” op amper één uur tijd !:smiley:

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

PS: het heeft even geduurd vooraleer ik dit topic vond.

Ik wil die Nisus wel openen maar durf niet zo goed, ik wil 'm niet beschadigen. Ook de sticker niet…
Een Vostok 2414 is zeker te modern voor WOII Chris?

Yep, … :wink:

Kastje daarentegen… ?

MVG,

Chris.

Ik heb toevallig jaren geleden ook een nisus horloge gekocht bij een klein antiekzaakje in antwerpen.
Het is een automaat met een gangreservewijzer.

Daarna benik een poosje op zoek geweest naar info over dit merk.
De fabriek heeft niet lang bestaan maar volgens de info maakte zij goede kwaliteit horloges.

het horloge met de plastic tandwielen is ook wel een uitvinding zeg.
jammer dat daar niet verder op is ontwikkeld om van ander materiaal tandwielen te maken je zou toch zeggen dat er nu meer mogelijkheden moeten zijn.
wellicht loont het de moeite niet veel mensen zien liever aan de voorkant wat extra wijzers dan de techniek aan de achterkant.

Ik zou het liefts de alle wijzerwerken aan de achterkant hebben zodat ik het horloge achterstevoren kan dragen.
sommige merken hebben wel dit soort uurwerken denk aan brequet corum en nog meer van die dure merken maar dat staat mijn budged niet toe

Leuke aanwinst

Tjonge, wat een leuke aanwinsten! Vooral de Lemania kan mij wel bekoren. (tu)