Vintage Rikketik aanwinsten

Hier alvast een overzicht van de aanwinsten, voor tekst (als u zin heeft om te lezen) zie hieronder:

Mijn verwachtingpatroon was dit keer erg hoog, ik weet niet waarom. Ik was op zoek naar vintage duikers van het wat duurdere soort, ik kan u nu al verklappen dat ik er daarvan niet één heb gekocht. Ook ben ik sinds kort weer terug bij “kleurrijk en/of design” en Lip is een merk dat daar goed bij past. Ondanks dat was mijn eerste aankoop een Seiko Chrono die het niet doet. De prijs was zo redelijk dat ik niet eens goed keek en betaalde. Er klopt dan ook e.e.a. niet aan, vandaar misschien die prijs? :smiley:

Daarna liep ik langs de stal van een Fransman. Die kon ik mij nog herinneren van vorige keren. Hij heeft altijd mooie spullen maar is ook erg duur. Hij had een prachtige Lip Mach 2000 liggen, met dag en datumaanduiding en maanstand, quartz maar toch dacht ik (en ik had beter moeten weten maar dat was ik, achteraf gelukkig, even vergeten) dat het er een uit de jaren 70 was. Lip heeft echter te laat (net als vele anderen) de noodzaak van quartz ingezien. Ze bleven lang bij mechanisch en elektronisch hangen, één van de redenen dat het ze niet goed is vergaan.

Het horloge deed het niet maar de verkoper ging een nieuwe batterij zoeken, ik zou later terugkeren. Ondertussen vond ik een “prachtige” Zentra waarvan het ontwerp me aansprak. Het heeft een minutenwijzer en de plaat is de urenwijzer. De prijs van € 85,- op het kaartje hoefde ik niet te betalen, € 5,- was ook goed. Was het meer geweest had ik het denk ik niet gedaan :smiley:

Verderop liep ik nog tegen een militaire Montilier aan, was in erg goede staat dus die moest mee. En toen weer terug naar de Lip-man. Hij had geen batterij kunnen vinden maar hij beloofde dat het horloge het zou doen. En toen de prijs met 30% omlaag ging hadden we een deal. Ik was hier erg blij mee!

Thuisgekomen en na wat research te hebben gedaan bleek dit horloge eind jaren 80 begin jaren 90 te zijn gemaakt in een oplage van hooguit 100 stuks (ik heb ook 10 gelezen, dat lijkt mij echter sterk). De horloges in deze uitvoering (dag, datum, maanstand) zijn nooit op de markt gekomen, ik weet niet wat de bedoeling er dan wel van was. Er was ook een vergulde versie en een verchroomde versie, beide met hetzelfde verhaal.

Ik vond thuis ook een batterij in een horloge dat ik nooit draag, die paste en het horloge doet het goed. Alleen zit er een stukje schaafsel van toen de kast werd gedraaid onder de plaat maar dat haal ik er nog wel eens uit. Het oogt NOS, er zat ook nog van dat blauwe spul op de deksel. Dit is voor mij een super aanwinst, hoewel ik mij realiseer dat er mensen zijn die dit horloge héél erg lelijk vinden. Het is ontworpen door Roger Tallon, voor de geïnteresseerden.

De kast is de kast die gebruikt is voor de chronograaf versie, de drukkers boven onder hebben in dit geval dan ook geen functie.

Later liep ik nog een Lip tegen het lijf die ontworpen is door Rudy Meyer, deze heeft wat liefde nodig en moet er zo uit gaan zien:

Van dezelfde verkoper kocht ik de Plato duiker die ik door de blauwe accenten leuk vond. Later bleek dat Roger Tallon (of was het Rudy Meyer?) ook wel eens verantwoordelijk voor het ontwerp van dit ding zou kunnen zijn geweest… maar dat betwijfel ik :smiley:

Al met al een geslaagde trip, ben erg blij met de Lip’s, ik had een paar weken geleden al een boek over Lip gekocht, er is weer een heel verzamelgebied voor me opengegaan!

Roger Tallon LIP’s zijn super herkenbaar, maar nooit een stijlikoon geworden, iets dat Swatch wel is gelukt. Voor mij is LIP een soort Swatch ‘avant la lettre’. Caterine Keijl draagt een LIP. Ik geloof niet een chrono.

Hier de vergulde versie. Vraagprijs $2500,-

http://www.rarevintage-watches.com/instock.htm#

Nou Henrik als je dit bedrag ervoor zou kunnen krijgen, dan ben je spekkoper…

Mijn beste,

Fantastische aanwinsten Henrik.
En tja, die LIP’s horloges, die “spannen de kroon”.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

leuke horloges, henrik. Was al eerder aan 't speuren naar Lip,s. Lekker rare én, zie de foto’s van Krabong ook mooie duikertjes. Schijnen ook 24uurs versies te zijn. Erg leuk. Bon jour.

Leuk, die Henrik-aanwinsten altijd! :wink:

yep, weer een echt Henrik setje

Hi Henrik,
Leuke aanwinsten.
Als je ooit de Plato weg doet, hoor ik het graag.
Heb zelf drie Plato’s en vind het altijd leuk er eentje toe te voegen :).

Zo te zien zit er ook weer een Henrikje tussen of vergis ik me?
In ieder geval je hebt weer mooi gescoord, gefeliciteerd!!!

mvg, Frans

Mooi vangsten Henrik(tu) Eigenlijk zouden ze je de toegang tot de Rikketik moeten ontzeggen, blijft er tenminste nog iets over voor al die andere gefrustreerde bezoekers die in jouw kielzog alleen maar de ‘left overs’ kunnen oogsten:D

:slight_smile: Stel ze hadden me er niet in gelaten, zou je een van deze horloges dan hebben gekocht? :smiley:

Henrik Schreef:

:slight_smile: Stel ze hadden me er niet in gelaten, zou je
een van deze horloges dan hebben gekocht? :smiley:

NOOIT !!! (:smiley:

Henrik

deze horloges heb ik eind jaren 90 nog te koop gezien bij Ton en Tineke in de zwart janstraat te Rotterdam.
de winkel bestaat nog ( is een zilverwinkeltje) die ineens deze horloges importeerde.
de prijzen lagen volgens mij rond de fl 450,00 ik weet dat nog goed omdat ik zelf op de beurs in houten zo’n grijs model had gekocht met een rode knop en ik op zoek was naar een bijpassend horlogebandje.
Ton kon deze wel leveren maar fl 85 vond ik een beetje te veel voor een horloge van fl 25,00 ik heb later maar een rubberen bandje wat er op leek bij de Hema gekocht.
Wellicht kan Ton je nog wel informatie verstrekken hierover.

Groet
Arie

Dank je voor de tip Arie, ik al daar eens langsgaan als ik in de buurt ben (volgende week waarschijnlijk). Wie weet wat ze nog weten en misschien wel hebben?