Vintage Rolex Datejust Waterdicht of niet?

Beste mensen. Ik heb een Rolex Datejust gekocht maar de verkoper gaf garantie op het uurwerk maar niet op waterdichtheid. Is dit echt een probleem bij vintage horloges? Is de kans dat er water in komt echt groot?

Vintage en water, over het algemeen zou ik al voorzichtig zijn met het wassen van de handen.

En zwemmen / douchen … no way in hell.

Ergo gewoon voorzichtig zijn, en uit de buurt van water blijven.

5 likes

Niet mee gaan zwemmen of douchen :expressionless:
Waarom risico lopen met je vintage.
Gebruik liever een moderne duiker als je dat graag doet :+1:

2 likes

Ik zou sowieso altijd oppassen met horloges en water. Ondanks dat het bij sommige horloges wel kan, zorg er dan altijd voor dat de schroefkroon goed dicht zit. Als het niet nodig is, zou ik het horloge niet dragen onder de douche of met zwemmen. Vintage is een ander verhaal, het horloge is ouder en daardoor kwetsbaarder. Hiermee zou ik persoonlijk nooit gaan zwemmen of douche.

2 likes

En een vintage duiker met een compleet vernieuwde set moderne pakkingen?

1 like

Ik zou het persoonlijk nooit doen, zit me toch niet helemaal lekker als ik met een vintage zou gaan duiken. Liever een moderne dan, maar ieder zo z’n ding :wink:

1 like

Gewoon even laten testen en je weet het zeker.

3 likes

Tuurlijk. Ik heb een sub van 20 jaar. Ik doe er alles mee.
Is nota bene een duiker gemaakt voor 300 meter diepte.

Jaarlijks even testen en pakkingen vervangen daar waar nodig.

Een DJ is wel net iets anders. In principe wel zo gemaakt dat je ermee kan zwemmen, maar zou mij bij die wat minder zeker voelen. Maar na verse rubbers en een test, ach jawel.

2 likes

Een oystercase met verse pakkingen en een positieve WD test zouden mij voldoende vertrouwen geven om er mee te gaan zwemmen. :+1:

2 likes

Is jaarlijks echt nodig?

Risico zou ik niet willen lopen met ouwe puin.

Gewoon lekker zwemmen met een moderne sub of vervangbare dive beatertjes.

20 jaar is nog redelijk modern in mijn ogen, maar een stukje meer is wel wat discutabeler misschien.

Das heul geen vintage, vintage is >40 jaar (in mijn optiek). Ik blijf echt wel bij water vandaan met al mijn vintage stukken. Helemaal de Rolexen, waarom zou je het risico willen lopen?

Tja wat is nodig.
Er kan een hoop gebeuren in een jaar…
Voor hetzelfde geld stoot je hem een dag later net verkeerd.

Blijft dus een beetje giswerk. Als je hem laat vallen of je stoot hem, testen. Verder standaard met de regelmaat waar jij je prima bij voelt.

1 like

Bij vintage bepaalt conditie de waarde.

Een dream 5513 met een douche is daarna niet meer hetzelfde… en je kan bijna geen vervangende plaat krijgen. Jammer de bammer.

14060 en 114060 gaat nog wel.

Helemaal mee eens :+1:

1 like

Rolex, of welk merk dan ook, geeft zelf ook geen garantie op waterdichtheid.

De DJ is trouwens geserviced en OK getest op 100M op WR. Maar de juwelier bij wie ik hem heb gekocht heeft wel op het garantiebewijs vermeld dat hij geen garantie geeft op waterdichtheid. Want hij zou heel moeilijk de onderdelen kunnen vinden als die water door zou laten. Maar goed beter niet in water mee dan.

Dat klinkt wel heel raar maar goed begrijpelijk. Want als je het kroontje niet goed dicht draait en er komt water in? Ja wiens probleem is het dan?

Gebruiker zijn probleem.

1 like