Vintage Rolex Explorer II 1655 - uit 1986?

Beste HFers,

Ik heb Interesse in deze Rolex Explorer II ref 1655. Staat op Marktplaats- niet de meest betrouwbare plaats om een vintage horloge aan te bieden of te kopen… Gezien het serie nummer in de kast (9.5 mio) is het horloge afkomstig uit 1986. Deze modelserie is echter gemaakt tot 1984/1985 volgens de experts. Kan dit kloppen?

Bedankt alvast
Tjerk

Even wat plaatjes:

3 likes

Ik ben geen kenner, maar mij lijken te cijfers op de bezel me wel dunner en minder diep dan bij andere 1655 modellen.

1 like

Duidelijk dat kast en plaat absoluut niet passen

3 likes

Al gereserveerd. Die vent verkoopt ook enkele Daytonas?

Maar puur afgaande op de advertentieomschrijving voldoende rode vlaggetjes.

1 like

In 1986 waren we toch al bij de 16550 beland? De Explorer II cream dials komen uit ‘86 als ik mij niet vergis.

16550 was er toen al, inderdaad. Bob’s Watches heeft er een staan met een serienummer van 9,1 mio.

Maar dit betekent niet meteen dat het MP exemplaar een fake is. (vintage) Rolex heeft regelmatig vreemde keuzes gemaakt, veelal economisch gedreven. Het zal mij niet verbazen dat Rolex de 1655 is blijven leveren zolang er nog wijzerplaten voorradig waren, zelfs toen de opvolger er al was. Dit is ook gebeurt bij de 16700 en de 16710. Een online zoektocht naar 1655s met hoge serienummers kan je meer wijsheid opleveren.

2 likes

Bedankt voor het delen van jouw kennis Michiel. Dit horloge is ook bij Paul van Zeeland (juwelier) in Velp ter taxatie geweest vandaag. Mede op basis van wijzerplaat, wijzers en bezel houdt deze juwelier het horloge als afkomstig uit 1980-1984 (en origineel). Deze tilt blijkbaar ook niet zo aan het kastserienummer. Bedankt allen voor de reacties; ik ga nog even verder spitten.

Dit topic is na 365 dagen automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.