Laat ik hier maar mee beginnen: halverwege september vond ik dit horloge op eBay.uk. Totaal uitgewoond en ogenschijnlijk hopeloos. Gelukkig stonden er meerdere foto’s in de advertentie en het waren er genoeg om een mailtje naar Richard Askham te sturen om hem om advies te vragen. Zijn advies: koop maar, het gaat wel lukken.
De verkoper woont in Groot-Brittannië en dat maakt het versturen van het pakketje een stuk makkelijker. De verkoper snapte wel wat ik van plan was en vond het helemaal niet erg om 'm aan iemand met een heel andere naam dan de mijne te versturen.
Bij Richard aangekomen bleek het horloge in (nog) slechtere staat dan we op de foto’s konden zien. Zie bovenstaande foto! En Richard kwam er achter dat het niet alleen om opknappen ging, maar er moest een complete zoektocht naar Landeron-onderdelen worden gestart. En dat is gelukt. En meer. In zijn woorden:
[b]Here’s an overview of the work done;
Movement serviced. I sourced a replacement for the rusted wheel (via Cousins) and the rest of the rusty parts were saved.
Case cleaned/buffed.
All bezel markings stripped and repainted.
Pushers replaced (with suitable vintage items)
Crystal replaced - The original crystal was pressed into the bezel and not the case… yikes!
Hands relumed and dial markers repainted - The original lume had deteriorated so badly that it literally just blew away![/b]
Wat een ongelofelijk resultaat. Echt een droomklok weer!:}
Zou ook best eens zo’n project aan willen gaan, maar ben bang dat dit wel behoorlijk in de papieren gaat lopen. Als ik zo onbescheiden mag zijn, moet ik bij een dergelijke restauratie nou denken aan een paar honderd Euro?
Weer zo’n mooi stuk !
Hier word ik helemaal vrolijk van .
‘De Richard’ heeft het in zijn restauratieverslag over :
- All bezel markings stripped and repainted.
Dit is wondermooi gedaan ; heeft iemand een idee welke techniek hiervoor wordt gebruikt ?
En bij deze perfectie is het wel opmerkelijk dat hij geen pareltje heeft geplaatst op het nulpunt van die bezel .
Kort en bondig Voor & Na, verslag!
Daar heb je een beetje lef en een heleboel vakmanschap voor nodig, met een geweldig mooi eindresultaat!
Heel veel plezier ermee Menno en bedankt voor het delen.