Vintage Ruhla Chronograf

Een hele leuke vintage overgenomen van een forumlid, de Ruhla Cronograf :smiley:

Een van de goedkoopste oost-duitse chronografen uit de '70-er jaren, met een uurwerk UMF M24-35, zonder “jewels”.

De plaatjes :slight_smile:

Wat gelijk opvalt is de mooie weerkaatsing op de champagne-kleurige wijzerplaat

Het glas, sexi plexi :+

Zoals je ziet ligt de rode chrono-wijzer vrij hoog en de chapterring heeft een mooie bruine kleur, passend bij de wijzerplaat :~

De kroon (hier uitgetrokken) draait lekker soepel en heeft veel grip

De achterzijde voorzien van een mooi relief

Voor degene die 'm niet kennen, het werk niet zoals we van een gewone chronograaf kennen (start-stop/reset). In feite heeft deze een dubbele secondewijzer, ofwel de kleine seconde als ook de chronograaf-wijzer, blijven continue lopen.

Bij het indrukken van de drukker op “2”, reset de rode wijzer naar “0” en als je 'm loslaat begint ie te lopen (ofwel de tijdmeting start)

Om de tijdmeting te stoppen, de drukker op “4” ingedrukt houden. Als je deze weer loslaat loopt ie daarna weer verder. Simpeler bestaat niet :slight_smile:

Nu twijfel ik over 1 ding. De klok is 40 jaar oud en de buitenkant heeft een NOS conditie. De wijzers vertonen wat “leven”, echter de lume-dots boven de indices ook. Enerzijds vind ik het bij de leeftijd van de klok passen, anderzijds zou ik ze schoon willen maken, maar waarmee?

Wat vinden jullie, zo laten of poetsen? (indien poetsen, graag tips hoe dit het beste te doen is zonder de wijzerplaat te beschadigen :wink:

Bedankt :~

Leuk horloge :slight_smile:
Is het viezigheid op de wijzers of oxidatie? In ieder geval zullen de wijzers er af moeten denk ik als het netjes moet.

Heb je ook een plaatje van het uurwerk? Ik heb zelf een Sicura chrono met een A. Lapanouse uurwerk met 1 jewel :slight_smile:

Werkt prima.

Wat een verrassend leuk horloge, Marco! (tu)
Verder zou ik niets doen aan het ‘leven’ op de wijzers en de lume dots. Ik vind het wel passen bij de leeftijd van het horloge. En voorzover ik aan de foto’s kan zien, is het niet echt storend. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening

MartijnV Schreef:

Leuk horloge :slight_smile:
Is het viezigheid op de wijzers of oxidatie? In
ieder geval zullen de wijzers er af moeten denk ik
als het netjes moet.

Heb je ook een plaatje van het uurwerk? Ik heb
zelf een Sicura chrono met een A. Lapanouse
uurwerk met 1 jewel :slight_smile:

Werkt prima.

Volgens mij is het geen viezigheid maar oxidatie, toen ik 'm uit elkaar had liggen heb ik er met de punt van een houten prikkertje overheen gewreven, maar zonder resultaat.

Ik ben toen vergeten foto’s te maken, maar hierbij de info zoals het ook op ranfft staat http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&UMF_24_35

Die Ruhla ziet er goed uit. (tu)
De chronograaf werkt mooier dan ik had gedacht, blijft het uurwerkje wel doorlopen als je de knoppen indrukt of stopt hij dan ?
Ik zou niets aan de wijzerplaat doen, mooi genoeg.
Op ebay Duitsland zijn trouwens nieuwe wijzerplaten te koop voor 5 euro per stuk.
Ik weet niet of het voor dit model is en of ze aan het buitenland leveren, je moet maar even kijken.
Groet, Chris.

diashock Schreef:

Die Ruhla ziet er goed uit. (tu)
De chronograaf werkt mooier dan ik had gedacht,
blijft het uurwerkje wel doorlopen als je de
knoppen indrukt of stopt hij dan ?
Ik zou niets aan de wijzerplaat doen, mooi
genoeg.
Op ebay Duitsland zijn trouwens nieuwe
wijzerplaten te koop voor 5 euro per stuk.
Ik weet niet of het voor dit model is en of ze aan
het buitenland leveren, je moet maar even kijken.
Groet, Chris.

Het hele uurwerk stopt als je een knop ingedrukt houdt.

Zoals jij en Paul als zeggen, ik denk dat ik het zo maar laat. Als ik de wijzerplaat vervang, zou ik ook de wijzers willen vervangen (anders steken die weer zo af tegen de nieuwe plaat) en is het wellicht een afbreuk aan de klok zoals ie is.

En ach, bij mij beginnen ook de rimpels te komen en de haarlijn zijn grens te verleggen
 hoort er ook gewoon bij :wink:

Een pracht van een eenvoud !

Als ik jou was dan deed ik er een eenvoudige bruine leder band aan en voor
de rest bleef ik er af .

Veel draagplezier .

Yo , Manu .

Hele mooie klok.
Ik zou er niets aan doen, alleen die -band- vervangen.

GéJé

Ik kon het toch niet laten, de klok is te mooi en de vlekken rondom de lumedotjes irriteerde me toch, zeker omdat de rest zo smetteloos was.

Sommige zullen het zonde vinden, maar ik vind het eindresultaat wel geslaagd :~

En op verzoek ook nog wat plaatjes van het uurwerk.

En hier even de eenvoud van de chrono zichtbaar. Bij het indrukken t.p.v. de groene pijl, druk je het veertje t.p.v. de rode pijl tegen het rad aan, gevolg: werk stopt.

En, oh ja
 het simpele veertje springt aardig ver als je 'm niet goed vast hebt, gevolg: 2 uur zoeken in hoogpolig tapijt :+

Dit werk is minimalisme ten opzichte van een Valjoux 7750! :slight_smile:
Fraai horloge.

Marco-T Schreef:

Sommige zullen het zonde vinden,

Klopt:D Maar ja, ieder zijn voorkeur!

Ook wat mij betreft een geslaagd resultaat !

En dan dit nog :

Marco-T Schreef:

En, oh ja
 het simpele veertje springt aardig
ver als je 'm niet goed vast hebt, gevolg: 2 uur
zoeken in hoogpolig tapijt :+

Kennen we natuurlijk allemaal .
Tapijt is wat dat betreft een absolute afrader .

Yo , Manu .

Mathias Schreef:

Dit werk is minimalisme ten opzichte van een
Valjoux 7750! :slight_smile:

Klopt, deze heeft maarliefst 0 jewels :smiley:

Wijzers zijn héél netjes geworden, maar ik vind de wijzerplaat een beetje “bloot” ogen zonder de lume stipjes. (wel mooi schoon ja)

Inderdaad een beetje kaal zonder die groene stipjes,maar dat dat went wel.:wink: