Vintage ruhla

Plaats hieronder de foto’s met eventueel wat informatie over je ruhla horloges.

Ik heb er zelf een aantal maar ik weet er verder best weinig vanaf, heeft iemand misschien meer info over de horloges en misschien ook iets interessants over het merk?

Jouw horloge dateert vermoedelijk uit de 70’er jaren, maar 100% zeker ben ik allerminst. Deze lijkt er qua ontwerp in ieder geval sterk op.

Er is een website die e.e.a. van de geschiedenis weet te vermelden.

1 like
3 likes

Ook die kastvorm heb ik in het bezit, maar dan met een andere plaat

Gescoord op de Duitse eBay, sorry voor de slechte foto.
Loopt natuurlijk niet (wist ik) maar ik vond de wijzerplaat wel mooi.
Van binnen gaat hopelijk de UMF 23-32 weer tikken. Volgens Ranfft 1961-1963.

3 likes

Hier nog wat meer Oost-Duits spul. Ik heb zelf twee Ruhla chrono’s, zal ze binnenkort eens in deze thread posten.

Onder de balans staat een nummer dat overeen komt met de week en het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld 4166 dat is dan week 41 van 1966.

Ruhla is ontstaan na WW II en is de voorzetting van de horloges van Gebroeders Thiel. Eerst bouwden ze nog mooie gesteende uurwerken met Zwitserse ankergang die elke vergelijking met Zwitserse uurwerken konden doorstaan, maar vanlieverlee werden de uurwerken steeds goedkoper. Van het kaliber UMF 24 zij n er ongeveer 120 miljoen ! gemaakt.

Ik heb toevallig vanavond de Ruhla van @domega gerepareerd.
Deze loopt nu weer zeer mooi.

Het tikken wat je hoort is niet van de Ruhla, maar van een wandklokje dat hier hangt.

@domega: Laat even weten wat ik met de Ruhla moet doen. Heb je een andere kast zodat ik hem weer terug kan zetten en je een mooi horloge hebt om te dragen ?

4 likes

Veel plezier er mee Scudo, je hebt er vast wel een kastje voor dacht ik :+1:jammer dat er geen 23 werkje in verstopt zat…

2 likes

@Scudo @domega
Wat ik zo gek vind is dat die UMF 23 en 24 met honderdduizenden is geproduceerd maar op internet kan ik geen enkele servicehandleiding vinden. Waarschijnlijk werden ze gewoon weg gegooid als ze kapot waren.

2 likes

Ja hier in nl waren het grotendeels kermis horloges die relatief snel kapot gingen. Geen echt duur kwaliteitsuurwerk. Maar wel leuk als ze het doen.

2 likes

Op mijn zoektocht naar een servicehandleiding van het kaliber 23 kwam ik deze informatieve site tegen:
http://www.uhrentradition-ruhla.de/dokumente.html
Geen service info maar wel heel veel modellen met toelichting. :+1:

1 like

Dat klopt. Omdat ze bij aanschaf zo goedkoop waren, was elke reparatie eigenlijk onzinnig omdat een reparatie al duurder was dan een nieuw horloge.
Maar ze zijn wel gewoon te servicen hoor. En eigenlijk zitten die uurwerkjes best leuk in elkaar.

Iets dergelijks zie je bij Timex. En ik zeg je dat je dan veel beter aan een Ruhla kunt sleutelen dan aan een Timex.

2 likes


Paar jaar geleden aangeschaft. Zo goed als nieuwe Ruhla uit de jaren '80.
Leuk, no-nonsense en gezellig communistisch. :wink:
Het originele ‘leren’ bandje met de splitpennen zat er nog aan, maar dat ging me te ver…

3 likes

Ieder zijn lol maar de DDR Ruhla’s zijn van dermate slechte kwaliteit dat ik ze eerder links zou laten liggen. Er is een mooi artikel over de verschillende tijdvakken van deze uurwerkfabriek:

Tja, je moet er met andere ogen naar kijken dan naar een Breitling of Rolex.
Er was in de DDR een tekort aan alles en ze moesten iets. Ze konden alles maken, als ze maar spullen hadden. De regering regelde alles en de fabrieken mochten gewoon niks. Ik heb in het Ruhla museum prachtige dingen gezien qua prototypes. Dingen waar andere fabrieken in Zwitserland nog niet aan toe waren, maar ze mochten het niet gaan maken.
Een oud medewerker van de Ruhla fabriek maakte de volgende opmerking, die de lading volledig dekt.
“Het horloge voldeed, meer niet”

Als je weet waar je op moet letten en je geeft zo’n uurwerkje een goede servicebeurt, dan kunnen ze ook heel mooi lopen. Vaak hebben ze hun hele leven geen service gehad, omdat dat te duur was. Doe je dat met elk ander horloge, dan lopen ze ook niet meer. En dan is zo’n Ruhla een stuk eenvoudiger weer tot leven te wekken dan een vintage Zwitser
Dus om ze nou meteen erg slecht te noemen, vind ik wat ver gaan.
Je mag een horloge van een paar tientjes gewoon niet vergelijken met eentje van duizenden euro’s.

4 likes

Gisteren deze Cortina weer gereanimeerd. Deze heeft ook een UMF 24 uurwerk onder de kap.
Loopt weer prachtig.

3 likes