Ik heb een Sandoz Subje uit de 70s of 80s die ongeveer 15 seconden per dag te snel loopt… Dekseltje opengemaakt en ik zie een uurwerk precies zoals de onderstaande:
Geen ‘gewone’ fijnregelaar dus (zoals ik gewend ben)! Hoe moet ik hier te werk gaan om het horloge iets langzamer te laten lopen? Ik kom er niet echt uit, en durf niet ‘zomaar’ iets te gaan proberen…
Nee, dat is niet aan de orde. Geen van mijn horloges heeft een dermate grote afwijking en m.i. is dat met een dergelijk uurwerk ook absoluut niet nodig.
Ik heb het idee dat de afwijking wel ‘constant’ is, vandaar dat ik denk dat het met ‘afstemmen’ wel is op te lossen. Mocht dat niet zo zijn, gaat hij natuurlijk weg voor een onderhoudsbeurt.
Daar zie je hetgeen je wilt bijregelen even wat groter.
Alleen nr. 1 (de wijzer) zit niet op jouw uurwerkje, daar bevindt zich een
opening. Deze ‘opening’ bevindt zich tussen het eerste en tweede streepje
(bij de +) bij jouw uurwerk. Deze opening zal een klein (klein, klein) beetje
naar het tweede streepje toe moeten. Dat doe je door, met een kleine
schroevendraaier, de tegenoverliggende kompassleutel (nr. 5) iets te
verschuiven in de richting van het spiraalklosje (nr. 4). De spiraal wordt
daardoor iets langer en loopt het uurwerkje iets langzamer.
Voorzichtigheid is geboden. Ik zou er niets aan doen en vraag me af of een
onderhoudsbeurt deze onnauwkeurigheid verhelpt.
Persoonlijk vind ik dat het horloge netjes loopt, en mocht je zelf aan het reguleren gaan, dan hoop ik dat je in het bezit bent van een chronoscope. Ik heb zelf een keer mijn Vostok gereguleerd zonder chronoscope, dit heeft bijna twee weken geduurd ::o. Maar hij loopt nu 7 seconden in de plus.
Dank voor je uitleg. Aan het plaatje kan ik niet zo veel zien, maar uit je woorden begrijp ik dat ik (in mijn uurwerk) onderstaand ‘schuifje’ (met de rode pijl) een klein tikje moet geven (in de richting van de blauwe pijl)?
In de richting van de pijl. Klopt.
Het is zonder meetapparatuur een kwestie van ‘trial and error’.
Dus uiterst minimaal verschuiven!!
Maar zorg er in elk geval voor dat je het spiraalklosje niet verschuift.
Dat is het punt waar het uiteinde van de spiraal is gefixeerd.