Vintage schoonmaken

Beste Horlogeforumers,

De vuurproef voor me…

Na jarenlang boeken lezen, internet afstruinen, podcasts beluisteren en YouTube filmpjes bekijken begin ik een aardig beeld te ontwikkelen van de horloges die me blij maken.

Een vuurproef omdat het de eerste keer is dat ik met jullie - horlogekenners die oneindig véél meer weten over het onderwerp dan ik - in gesprek ga.

Zwaar onbekend terrein voor me aangezien niemand in m’n omgeving betoverd is door de magie die deze pareltjes der techniek op mij (en ik begrijp: ook op jullie) uitoefenen. Om me heen zie ik met droefheid dat vooral polscomputertjes de dienst uitmaken… het verbleekt bij een mooi horloge vind ik maar ik lijk daar een beetje alleen in te zijn…gelukkig is dit forum bevolkt met nostalgische romantische zielen die uren kunnen volpraten over klokjes, uurwerkenen horloges!

Ik heb zelf tot op heden een bescheiden collectie klokjes verzameld, voornamelijk uit de lagere prijsregionen, maar niettemin geniet ik ervan. Heb een seagull 1963, een Longines Conquest, een Seiko 5 Sports, een Tissot PRX automaat, wat Casio jeugdnostalgie en enkele vintagehorloges (ondermeer een Tissot uit de jaren 1920 en een Glashütte).

Ik voel dat het virus me nijdig te pakken heeft en wil daarom m’n verzameling geleidelijk uitbreiden met wat spannendere klokjes. Op mijn verlanglijstje staan ondermeer de volgende horloges:

  • Omega Seamaster uit de jaren 60, bij voorkeur in gouden uitvoering
  • GrandSeiko springdrive Snowflake (met het powerreservemetertje op achterzijde)
  • Omega Speedmaster
  • Rolex (ik vind de daydate prachtig)
  • Omega Speedmaster 300 (de Pierce Brosnan uitvoering)
  • Meer vintageklokjes van Tissot, Bulova (accutron en superseville), Hamilton,…

Niets is gehaast maar alles begint met een wens en een droom… tot het cravingwordtnatuurlijk

5 likes

Ik was nog niet klaar, er ging alvast ietsmis met m’n eerste post!!
Het eerste klokje dat ik nu wil kopen is een vintage Omega.
En hier komt mijn vraag: is een oude wijzerplaat schoon te maken of blijf je daar gewoon beter af?

Alvast bedankt en ik kijk uit naar veel toffe gesprekken met jullie!

Groet, Peter

1 like

Altijd afblijven! Meer dan een beetje afstoffen moet je eigenlijk niet willen. Kans dat de dial beschadigd is groot. Als je je stoort aan een niet intacte dial, dan doorzoeken tot iets wat je direct aanstaat, ook zonder poetsdoek.

Verder sinds kort m’n eerste vintage omega gekocht en dat smaakt naar meer!

Staat een hele mooie vintage gouden Omega chrono te koop in het blauw. Geen Speedmaster, maar misschien wel iets wat je mooi vindt, als ik je wensenlijst zo lees.

2 likes

Waauwww…dat is exact watik zoek!!
Dankje voor je advies - ik neem je tip ter harte Dizonzo

Gr Peter

2 likes

Correctie op het verlanglijstje: de Omega ‘Speedmaster’ 300 moet uiteraard een ‘Seamaster’ zijn!

Bij interesse hoor ik het wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dankje maar hoe goddelijk die gouden Omega chronometer er ook uitziet, ik zoek meer een Seamaster zooals op de foto boven :slight_smile:

Ik houd me aanbevolen als je daarvan af wil :wink:

Ohw, je bedoelt de mijne… en ik maar denken dat ik je de ‘gouden’ tip had gegeven. Sorry, die is niet te koop.

1 like

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je jaren 20 Tissot, plaats eens een foto :wink:

Verder helemaal eens met @Dizono, wijzerplaten schoonmaken eindigt 9 van de 10 keer in een drama, niet aan beginnen. Als de staat van de wijzerplaat je niet aanstaat, verder zoeken.
Veel succes met de zoektocht :+1:

1 like

4 likes

4 likes

2 likes

2 likes

1 like

1 like

Hierbij wat foto’s van enkele horloges die ik al een tijdje koester, inclusief de oude Tissot (voor wbcoupe :grinning:)

1 like

Mooie collectie heb je al hoor.

:pray: :pray: Dank je :grin:

Mooie antimagnetique :+1: :+1:
Alleen is dat geen jaren 20 maar jaren 40 :wink:

okayyyyy… dankje voor de toelichting Wbcoupe, dan was ik fout geinformeerd ivm Tissot - dankje om dit recht te zetten! Het horloge werkt overigens nog heel goed, ondanks de leeftijd

1 like

Voor een nauwkeurigere datering zou je het serienummer op het uurwerk moeten vergelijken met onderstaande tabel. Maar om dat nummer te lezen moet uiteraard wel het achterdeksel eraf.

En goed om te horen dat hij het nog goed doet. Met regelmatig onderhoud moet dat ook geen probleem zijn overigens :sunglasses:

1 like