Ik ben erg gecharmeerd van de Seamaster modellen uit de (begin) jaren zestig.
Er zijn verschillende modellen; 600, 30, de ville… en verschillende uurwerken.
Wat zijn de juiste prijzen voor de verschillende modellen bij een goed exemplaar? Zijn er dingen waar ik bij aankoop op moet letten en hoe denken jullie over kopen op ebay en marktplaats?
Waarom us ebay vragen om problemen? Hangt er m.i.toch echt vanaf wat je koopt, bij wie en voor hoeveel. AWCO is prima maar je betaalt wel fors voor je ‘zekerheden’.
Wel meteen duurste optie , ik heb er al tientallen gekocht op ebay e.d. , als je een verkoper met goede feedbackscore hebt en veel sales op zijn naam is risico nihil,betaal je met paypal is risicovrij want krijg je altijd geld terug als item niet correct is .
Mijn advies is lees je in voor je iets aankoopt dan weet je wat je koopt.
Van MP zou ik alleen kopen als de irl. mogelijkheid bestaat en dan eerst
kijken of iemand als oplichter geregistreerd staat.
Als je de eBay protocollen voor veilig kopen volgt kan je weinig gebeuren
onbetrouwbare pakjes bezorgers buiten beschouwing gelaten.
Regelmatig staan er mooie Omega’s hier op het forum te koop,
je kunt ook een gevraagd topic starten als je weet wat je wilt.
Zo zijn er meerdere fora waar je dit kunt doen.
Plus is dat je van liefhebber voor liefhebber deals hebt en de
prijzen over het algemeen realistisch zijn.
Overigens koop ik zelf ook het liefst van een forumgenoot en dat is altijd
goed gegaan.
Wat hierboven al is gezegd. Plus: wees geduldig. Het stikt van de sixties Seamasters, dus je hoeft niet meteen op het eerste het beste exemplaar te duiken. Succes!
Zover bedankt jongens. Nog specifieke dingen waar ik op moet letten, orginele kroon enz? En iemand een idee wat een juiste prijs is. Op marktplaats kom ik 150 a 300 tegen maar op ebay gaan de prijzen al snel naar de 450,-.
De prijs hangt helemaal af van de staat van het horloge
idd een originele kroon, een mooie wijzerplaat, plexiglas is meestal gemakkelijk te poetsen, ook de staat van de kast telt mee, zeker als het double is , mag er mijns inziens niet te veel slijtplekken op zitten
en dan natuurlijk, hoe loopt de klok, is er onderhoud nodig of reparatie, dan moet je deze kosten voorzien
succes
En niet alleen een originele kroon, maar een kroon “uit de tijd”.
Een nieuwe (algemene) kroon met een Omega symbool wordt al snel als origineel bestempeld, maar da’s iets anders dan het kroontje wat er toendertijd op hoorde te zitten. De vorm verschilde vaak per model…
Let er ook op dat er geen sprake is van een zg. redial. Is nog wel eens te herkennen aan een “vettere” belettering die ook niet altijd in het midden is aangebracht.
De kwaliteit van de redials kunnen tegenwoordig verd… goed zijn en moeilijk te herkennen.
Vandaar de al meerdere malen gemaakte opmerking: eerst goed je huiswerk maken!
Oke, ik zal idd zeker eerst nog veel onderzoek doen. Maar tot slot; wat mag een net exemplaar kosten dat goed loopt en volledig origineel is. Een nette dus, geen top exemplaar, 250,-?
Ligt aan het betreffende model,materiaal staal,doublé, staal/goud, goud, de staat van de kast/uurwerk, aantoonbaar onderhoud, garantie, verkoper etc., etc.
Voor €250 kan je zeker wel leuke Seamaster kopen hoor , ik heb ze al voor veel minder gehad maar goed dan waag je dus een gok maar voor €250 koop je een goede complete.
een lopende jaren 50-60 seamaster onder de €150 is een mazzeltje , koop ik er een van 150 dan is dan moet hij in ieder geval goed lopen maar die zijn dan meestal niet geserviced of hebben kapot glaasje of verkeerde kroon.Voor €250 koop ik er een die helemaal in orde is .
Is natuurlijk allemaal indicatief , zeldzamere modellen zijn natuurlijk vele malen duurder en nv quartzmodellen kan je weer voor veel goedkoper aanschaffen.
Ziet er niet slecht uit maar wat is "loopt redelijk op tijd " ? Als hij 5 mnt per 24uur achter loopt of nog erger kan hij dat redelijk vinden maar heeft dus wel een beurtje nodig waarschijnlijk .
deksel lijkt mij behoorlijk vlak gepolijst maar ken deze deksel ook niet dus misschien dat dit zo hoort.
Verder ziet wijzerplaat er wel goed uit ,kroon lijkt mij niet origineel ,cal is meest voorkomende cal 601 handwinder , glaasje origineel kan je zo niet zien(staat dan omega tekenn in het midden) .
Ik zal is wat bij de verkoper vragen. Kan ik later makkelijk aan een originele kroon komen? En ik krijg het niet voor elkaar om het serial nr. te checken bij omega?
Kroon zou wel eens goed kunnen zijn. de plattere kroon met grove tanden zit op de Seamaster DeVille.
Frans heeft dit horloge ook en daar zit m.i. dezelfde kroon op.
Het caliber 600 klopt m.i. ook. Vandaar dat dit dan ook de Seamaster 600 heet.
Kan aan de foto niet zien of het glaasje origineel is en in het midden voorzien is van het Omega-logo, maar dat zou je t.z.t. een paar tientjes kunnen kosten.
Aan de omschrijving te zien, moet je wel een beurtje incalculeren van ca. 75 - 100 euro, als er tenminste geen gekke dingen vervangen dienen te worden doordat het horloge in het verleden geen/weinig onderhoud heeft gehad (slijtage door drooglopen).
Achterdeksel lijkt mij ook gewoon correct, maar dat kan Frans beter beoordelen.