Vintage Seamaster Quartz vraagje

Beste forumleden,

Gisteren postte ik al een draadje over mijn nieuwe ‘birthwatch’: een 1977 Omega Seamaster Quartz. Ik ben er ontzettend blij mee, en heb na uitgebreide inspectie van de buitenkant slechts een opvallend ‘mankementje’ ontdekt: er is wat tussenruimte tussen deksel en kast (zie foto 1). Nu heb ik twee vragen voor de experts onder jullie:

  1. Ik weet niet of het een screw-on of een press-in deksel is. Het lijkt me een press-in (ik zie nergens inkepingen voor een jaxa sleutel - zie foto 2), maar volgens de omega vintage database is ST 396.0852 een screw-on. Ik durf er niet echt met m’n mes in te wrikken omdat ik bang ben een evt. schroefdraad te beschadigen. Komen screw-ons zonder inkepingen (of zonder zes/achthoekige deksels) eigenlijk ooit voor?

  2. Het zou natuurlijk kunnen dat het deksel bij het vervangen van de batterij door de vorige eigenaar niet voldoende ver dichtgeschroefd/gedrukt is. Maar daar de opening van vrij uniforme hoogte is, zou het mogelijk ook de locatie van een verloren gegane O-ring kunnen zijn. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Aan de beschadigingen te zien, bij de door jou vermelde opening, kan er niet anders geconcludeerd worden dan dat het om een click-on deksel gaat. Zet het horloge op zijn kan met de opening naar boven op een stevige ondergrond.
Zet in de opening/gleufje een (aardappelschil)mesje en druk deze stevig naar beneden, niet wrikken. Het deksel komt vanzelf los door de druk die wordt uitgeoefend.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Dit is een druk deksel, geen schroef deksel. In een schroef deksel vind je 6 inkepingen om de sleutel in te steken.
zie bijgaande foto voor een schroefdeksel.

Wat jij bij jouw horloge ziet is een inkeping om je deksel open te kunnen maken. Advies, bij onhandigheid of twijfel, ga naar een vakman.

1 like

Ik vind de deksel trouwens wel over flinke een afstand wijken, het lijkt wel of de hele deksel niet goed aangedrukt zit.

De inkeping zit helemaal rondom. Ik ben bekend met het ‘lipje’ van andere drukdeksels (waaronder je het mesje steekt). Marijn suggereerde dat dit zo hoort teneinde het te kunnen openen (er is inderdaad geen lipje of uitsparing) maar ik vind die rand rondom er vreemd uitzien. Zou kunnen natuurlijk, maar zou onhandig kastontwerp zijn (ivm vuil enzo).

Misschien inderdaad niet goed aangedrukt, maar ik durf niet veel druk te zetten voordat ik 100% zeker weet dat het geen schroefdeksel is. Niet dat ik jullie niet geloof, maar ik vind het zo raar dat er op de omega website staat dat het een schroefdeksel is…

1 like

Bij mijn Omega’s met drukdeksel is er wel een randje, maar met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Er is een kleine uitsparing om te openen, waar hij een fractie breder is. Op onderstaande foto zie je zoals de deksel rondom zit. Hetzelfde als bij jou volgens mij, en zoals het hoort volgens mij. Het betreft hier een quartz constellation met drukknop in de kroon.

1 like

Bedankt! Dit stelt me gerust. Het ziet er exact zo uit als bij mijn horloge. Ben inmiddels overigens benieuwd naar deze Constellation! Is het een 198.0120?

Het precieze ref nr weet ik niet uit mijn hoofd, en ik heb er weinig zin in het horloge open te maken. Het lijkt heel erg op refnr:ST 398.0852, maar dan geen goud stalen band, maar een leren band.

Yep, die lijkt toch wel sterk op de 198.0120! Prachtig horloge, bedankt voor de info & plaatjes.

Men heeft drukdeksels die klikken op het metalen deel van de kast met daar tussen een dichting.

Bij dit type zit er een rechte dichting tussen kast en deksel zodat er geen kontakt is tussen beide, maw, de dichting
doet de bodem klemmen. Deze dichting maakt dat er een kleine spatie is zoals op de afbeelding en is normaal.
Deze dichtingen noemt men een rechte of L dichting. Mag men noiit vet of siliconen aan doen, dan zou de dichting de bodem er terug kunnen uit duwen.

Hopelijk komt mijn uitleg begrijpelijk over.

1 like

Jazeker, erg helder. Mijn vraag is nu voor 100% beantwoord. Ik blijf me verbazen over het niveau van kennis op dit forum. Bedankt!